onsdag, mars 01, 2017

Samtal om samtal

Välkommen till SamtalsBloggen

Kollegan och jag ska kalla till utvecklingssamtal. Vi har delat upp eleverna men kände att det här med utvecklingssamtal är något vi kan göra bättre. Men hur?

Ofta blir det att en sitter där med elev och förälder och försöker pressa fram vad eleven ska utveckla. Många gånger slutar det med ganska luddiga mål som Ska bli säkrare på multiplikationstabellerna eller Ska läsa mer. Hur mäter vi det och vad säger det egentligen om elevens förmågor och måluppfyllelse?

Så idag har vi pratat om hur vi ska utveckla och förbättra våra samtal så att de verkligen ger något. Vi har bestämt frågor som eleverna och föräldrarna ska ha svarat på inför mötet så att vi alla är förberedda. Annars blir det så lätt att eleven sitter och inte vet vad hen ska säga, att hen nästan är rädd att säga fel som att det finns ett rätt och ett fel.

Det är ett stort arbete vi har framför oss och vi har bara börjat. Men det är faktiskt rätt kul och det kommer bli bra när vi är klar.

För övrigt håller jag tummarna för att Modo vinner sin match ikväll.

#Blogg100
1/100
Antal giraffkalvar födda - 0

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Olle B sa...

Men att Timrå vann, var ju inte helt fel. (tycker jag

Vonkis sa...

Olle B
Men hörrö!

Bloggblad sa...

Det där känner jag igen. Jag har just skickat in bedömningar som mentorn för mina pojkar ska ha på utv.samtal. Det blir lätt luddigt. Men att bara skriva poäng, antal missade prov, närvaro/frånvaro - det säger inget om den ambition (eller brist på) som skymtas bakom siffrorna.

På en 10-p kurs i samtalsmetodik lärde jag mig något viktigt (många år sen) som jag höll mig till och som faktiskt gjorde samtalen bättre. Att bara ta upp EN jobbig sak per träff (fler orkar föräldrar sällan med) och lägga upp det så att föräldrarna kan göra nåt åt den saken.

Nu blev det lite förenklat, men i princip...

Vonkis sa...

Bloggblad
Förstår vad du menar. Brukar också försöka hålla nere de jobbiga sakerna och lyfta det bra.