fredag, januari 14, 2011

fel +fel = rätt?

Välkommen till JaktBloggen

Min käre far (för han är mig väldigt kär) har ett ämne som vi inte kan prata om. Jakt och då speciellt jakt på varg och björn.

Ett av pappas argument för jakt är att jakthundar är en dyr investering, både rent ekonomiskt och tidsmässigt, och att det inte är så roligt när en sådan investering går om intet för att hunden blir dödad av en varg eller en björn.

Min fråga är då, är det inte en risk man får räkna med om man ger sig in i vargens och björnens territorium? Varför är det ok för jägare att ge sig ut i skogen för att jaga, och att då använda sig av jakthundar som säkerligen stressar det jagade djuret, samtidigt som det inte är ok för vargen och björnen att följa sin naturliga instinkt och försvara sig?

Och angående den här vargjakten som drar igång igen imorgon, jag hade kunnat köpa argumentet att det var för att skydda vargstammen om man skickade ut veterinärer eller jägare som kan se om ett djur är sjukt eller inte i skogen och om man hade någon form av sambandscentral dit alla träffar rapporterades. Men när det blev som ifjol, med tusentals jägare som sköt på att de såg ute i skogarna och som åkte runt på skoter i sin jakt, då kan jag inte ta vare sig jägare eller miljöministern och statsministern som försvarar jakten på allvar.

Sedan anser jag inte att jägarnas beteende motiverar något så osmakligt som att posera med en ”död” jägare. Vad händer om någon faktiskt skjuter en jägare?

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet TV Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen DN DN DN DNDN SVTPlay SVT SVT SVT SvD SvD Daledemokraten DD DD DD Jakt journalen Svensk jakt Dalarnas Tidningar DT DT DT Örnsköldsviks Allehanda ÖA ÖA


FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inte många år sedan en jägare sköt en bärplockare och såvitt jag vet så har inte reglerna kring jakt ändrats sen dess.
/Ch.

Unknown sa...

Helt inne på din linje..

varg/björn/lo/järv måste ha rätt att finnas och skickar man ut en hund i skogen så får man faktiskt räkna med att det kan hända en olycka.Samma om man har renar..det finns vilda rovdjur i naturen..GILLA LÄGET eller börja odla kålrötter

"Buhu du kan sitta i stockholm och tycka så" får man då genast höra..

Ehh ja..vi har både varg och lo i sthml..kanske inte runt stureplan men dom finns..

Anonym sa...

Uj, ja det vore inte populärt om en jägare blev skjuten eller en annan människa över lag.
Vi har varken björn el varg här så vi hari ngen sån jakt. Bara råddjur, älg, hare osv.

miyala sa...

Tycker att vi ska skydda de fà vargar vi har kvar... :(

Anonym sa...

Förstår den kärlek jägare har för sina hundar för jag känner likadant för djur som står under mitt ansvar. Men det rättfärdigar inte att man skjuter allt som är vilt och det minsta farligt här i Sverige. Den Svenska naturen är och ska vara otämdj, människan står redan på toppen och visst vilda djur kan utgöra hot ibland men vi är så övelägsna att det nu handlar om att vi inte ska utrota rovdjuren i en handvändning. Jag vill att det ska finnas något kvar av det vilda i våra stora Svenska skogar!

Den förvånade pappan sa...

Jag hoppas EU straffar Sverige rejält för den här idiotiska jakten.

Om man är så förbannat rädd om sin hund, släpp du inte ut den i skogen själv.

Jag har hört andra spännande argument. Vargar river älg. Tjenare. Hur många älgar river varg i jämförelse med hur många älg som dör i trafiken eller som skjuts under älgjakten.

Skicka ut tusentals hillbillies i skogen kan ju bara sluta på ett sätt... Jag skäms över Sverige. Vi gnäller på andra länder som jagar utrotningshotade djur och vad gör vi själva då?

Om jag råkar känna en av dessa jägare så säger jag omedelbart upp bekantskapen med denna.