tisdag, januari 04, 2011

När vi fick våra namn

Välkommen till NamnBloggen

Idag har jag och alla som heter Rut namndag, grattis Bloggblad.

Jag och mina två systrar heter Elisabet i mellannamn. Tror att vi är fjärde eller femte generationen som gör det. Min farmor tyckte att det var lite orättvist när hon fick veta att storsyrran fått Elisabet som mellannamn eftersom det kom från mormors familj, så storsyrran fick även Sara som mellannamn efter någon på pappas sida.

När det var dags för mig att få mina namn tyckte mormor att det nog var säkrast att jag förutom Elisabet skulle få Rut som mellannamn, så att farmor skulle hålla sig lugn.

För att det då skulle bli extra rättvist fick lillsyrran, förutom familjenamnet Elisabet, mellannamnet Margit efter mormor.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Micke sa...

Det är kul hur det blir med familjenamn..
Jag heter som farfar och morfar med, man inte som tilltalsnamn. Farfars tilltalsnamn men inte morfars.. rörigt, javisst!

Cecilia N sa...

Dottern har namn efter sin och min farmor. Sonen har namn efter min farfar och sin pappas morfar.

I båda fall är det ett namn som har förankring från båda sidor.

Även jag heter efter min och min mammas farmor. Men då handlar det om båda mina namn.
(Barnen har dessutom två alldeles egna namn.)