lördag, januari 29, 2011

Melodikrysset vecka 4 2011

Välkommen till KryssBloggen

Godmorgon kryssvänner, löjlisar och andra. Här i Norrköping har det regnat lite nu på morgonen, kan bli härligt för de som ska ut och köra senare om det fryser på igen.

Tyvärr vet jag inte hur länge jag är med och löser krysset idag. Jag har varit sängliggande sedan i tisdags och även om jag är på bättringsvägen vet jag inte om jag orkar sitta uppe under hela krysset idag. Vi får se helt enkelt.

Trots lite feber och annat elände har jag inte missat felet i dagens kryss. Bindestrecket på lodrätt tre ska såklart vara mellan den andra och tredje rutan eftersom svaret ska vara Py Bäckman.

Inte fick man någon tröst i sjuktiderna inte, vinstlöst som vanligt.

Och så börjar han med en sommarlåt Eldemannen, på finska. En kompis till mig var på språkresa i England för en oherrans massa år sedan och tjafsade, så klart, med finländarna om vilket språk som var finast, svenskan eller finskan. En dag när de satt på bussen bad de en kvinna från orten att lyssna på dem och säga vilket som lät bäst. Hon hörde ingen skillnad på språken. Ridå.

Kortast och blekast vintersol
finns en decemberdag
Kallad för Thomas Tvivlaren
för att hans tro var svag
Man skulle aldrig någonsin
trott på en sol, en vår
Ändå förvandlas vintern till
sommar varenda vår

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
och luften fylld av kaprifol


Musiken från Den tredje mannen spelades på en cittra så då blir det cittror på L5.

Manboy med Eric Saade, där ser man. Om en vecka kör det igång igen och i den tredje deltävlingen, den från Linköping, tävlar Eric med låten popular.

Eldemannen verkar ha sommarfeeling idag. Mats Paulson var det i alla fall som skrev Barfotavisan, man är bland annat utan strumpor.

Barfota utan strumpor och skor,
ska jag vandra med dej,
ut till sommarn där vindarna bor,
till ros och förgätmigej.

Jag plockar smultron vid vägens kant,
och trär sen upp dem på strån,
det killar så skönt under foten min,
jag känner gruset med tån.


The boy with the thorne in his side med The Smiths, den hade jag nästan glömt bort.

Visst var det signaturmelodin till Rapport som var så där kort? I vilket fall blir det ju nyheter efter den signaturen.

Hör nu på go’ vänner så ska jag för er berätta
Vad en gosse gjorde det är nu länge sen.
Men nog lever minnet kvar i smålands sköna dalar,
Katthult lönneberga det var dem gossens hem.
Hujeda mig sånt barn han var, ej värre tänkas kan och
Emil var det namn han bar, ja Emil hette han. Sing
Du-del-dej sing du-del du-del dej. Sing
Du-del dej sing du-del dej huje du je-da mej.


Darling, save the last dance for me med The Playtones.

Fattig trubadur (Du kan ingenting ta med dig dit du går) sjöngs av Cornelis Vreeswijk men det var Alvar Kraft som skrev texten.

Mmm. Det är vi ändå med BAO, Helen Sjöholm och Tommy Körberg. Naturligtvis har Björn Ulvaeus ett finger med i den här låten. Hål i er nu. Jag gillar den här. Trots att det är en BAOare.

En sommarlåt till. Maskros Och tjärdoft, så på L8 skriver vi in ogräs.

Oh, filmmusik. Och Madonna. Get into the groove var med i Desperately Seeking Susan, eller Susan, var är du som den hette här i Sverige.

Musik från Les Misérables, helt ok för min del. Numret heter enligt uppgift One day more på engelska och Än en dag i svensk uppsättning.

Tänk att jag orkade med hela krysset. trodde inte det. Men nu blir det till att vila en stund.

Tack för idag allihop. Vi ses om en vecka igen, och då blir det ju Melodifestivalen på kvällen.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

151 kommentarer:

Bildtroll sa...

God morgon, tråkigt att du fortfarande känner dig hängig, men du jobbar ju i en miljö där alla sorters sjukdomar florerar. Föräldrar är inte så bra på att hålla ungarna hemma när dom är sjuka. Vad gäller Py, tror jag att hon är uträknad, gissar på Max Hansen på L3:-)

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej och godmorgon Vonkis !
Så tråkigt då.Väldigt vad alla är sjuka.ser ju det på min bloggläsning.Mest unga gardet.Vi gamlingar biter inte bakterierna på.Jag kör med handsprit.Man får lätt bacill-skräck på gamla dar, jag i alla fall. Krya på Dig. Enn Kokk finns. och Ingrids Potpurri, och Melodikrysslösare på FB om det skulle behövas hjälp.
Hoppas verkligen det är något som jag kan idag.Mulet i Södertälje också 1.2 grader.Det var så soligt och småkallt igår.
Hej från Mi

Vonkis sa...

Bildtroll
Vi får nog ta och skrämma föräldrarna med svininfluensan igen, ifjol hölls barnen hemma och personalen var betydligt friskare.
Hon är utmobbad den goda Py...

Vitsippan
Även om jag inte uppdaterar alla lösningar så finns det ju en massa här bland kommentarerna som säkerligen vet vad Eldemannen är ute efter.

Aggie sa...

Godmorgon på er. Nu ska vi vinna idag.....med eller utan Py Bäckman...:)

Aggie sa...

Lodrätt 3 blir nog Max Martin och vågrätt 6 blir således Gaslaxer....tror jag

Aggie sa...

GALAXER...menar jag

Vonkis sa...

Aggie
GASLAXER!
Det är inte snällt att få mig att skratta så där, har ont i både magen och skulderbladen efter en massa hostande jue.

Aggie sa...

hahaha Vonkis....

Anonym sa...

God morgon :-)

Lotta sa...

Godmorgon från ett kallt Malmö men ingen snö!!! Hurra

Bildtroll sa...

Lotta, har ni snöfritt i Malmö?

Marie sa...

Godmorgon på er! I Hammarstrand kan jag lova att det stormar i dag!

Lotta sa...

Yep där ligger lite men det syns inte ;-) trottoarer och och gator är fria

Eva sa...

god morgon! Plusgrader i Härnösand -så nu tappar vi väl första platsen i snöligan! trist att du inte mår bra!!!!

Bildtroll sa...

Då finns det hopp iaf.

Lise-Lotte sa...

God morgon i från ett mulet Mariestad + 1,7 grader!Hoppas allt e bra med er?!

Rogga i Fjärn sa...

Godmorgon allihopa

Lise-Lotte sa...

Åh ser just nu lite blå himmel!

Marie sa...

Näädå, ingen vinst i dag heller :-(

Vonkis sa...

Någon som vann idag?

Channal sa...

Idag är jag med... mannen är inte hemma o rätt trist att lösa krysset själv! KRAM Anna

Lotta sa...

TROR

Göran sa...

Jag tror jag tror på kärleken..:)

Good mooorning

Aggie sa...

Nä ingen vinst idag heller..:(

Janne sa...

Godmorgon på er från GBG där solen börjar visa sig.

Rogga sa...

Ne inte jag

Aggie sa...

Cittror

Lotta sa...

Sjäv tror jag på sommaren;-)

Vonkis sa...

Channal
Så du "fuskar" idag ;-)

Aggie sa...

Låter som Anton Karas

Göran sa...

Lotta! du ska inte tro så mycket.;)

Lise-Lotte sa...

Eric Saade

Lotta sa...

:-D

Vonkis sa...

Han är ju med i år igen manpojken.

Vonkis sa...

Han verkar ha sommarfeeling idag Eldemannen.

Aggie sa...

Mats <Paulson

Lotta sa...

Barfota utan STRUMPOR och skor

Bildtroll sa...

Står helt still på namnet, men strumpor skall det nog vara

Lotta sa...

Vem, har aldrig hört talas om honom..

Bildtroll sa...

Vad hette gubben, han hade vita bergen som scen?

Anonym sa...

På L1 skall det vara mats PAULSON

/Linda

Vonkis sa...

Mats Paulson var det som skrev Barfotavisan.

Anonym sa...

the smiths

Anonym sa...

Carl Anton

Vonkis sa...

Missade frågan efter Paulson och strumpor.

Anonym sa...

carl-anton

Lotta sa...

Kan inte kryssa jag har två av de vackraste hundarna på var sin sida av mig i soffan vem kan slå det :-)

Anonym sa...

du tänker på nån annan

Pappa Johan sa...

hej alla

Channal sa...

Fuskar! Jag samarbetar ;)
Mats Paulsson

Bildtroll sa...

Tack, man blir desperat ibland..

Vonkis sa...

Det är ju The Smiths som sjunger men vart skulle svaret in?

Lise-Lotte sa...

Tack Anonym för det! Hjärnsläpp!

Anonym sa...

sort?

Pappa Johan sa...

@ Lotta Jag har världens finaste och vildaste dotter på golvet och jag kan kryssa

Lotta sa...

Nu gick dom, underbart e kort:-(

Lise-Lotte sa...

L3

Anonym sa...

Bildtroll//
Du tänker nog på Carl Anton (Axelsson)
// Masen

Marie sa...

The Smiths istället för Py Bäckman ;-)

Anonym sa...

den sista va V3

/Linda

Anonym sa...

nyheter

Lotta sa...

Pappa Johan
De stod uppe på mig kom inte till datan:-)

Lotta sa...

Nej det var L3

Anonym sa...

barfotavisan

Vonkis sa...

Fast det är helt ok när Eldemannen byter ut Py Bäckman mot The Smiths.

Bildtroll sa...

Det är självklart Carl Anton jag menar, måste dricka mer kaffe....

Göran sa...

Emil heter HAN

Lise-Lotte sa...

Han

Eva sa...

ja jag fickinte in hujeda MEJ ;-)

Lotta sa...

finskan e underbar:-D

Anonym sa...

hujeda mej sånt barn HAN var

Vonkis sa...

Hörde inte riktigt, fick för mig att det var HÖR som skulle in. Eller, antog det när L11 började med h :-)

Anonym sa...

Hujedamej, Sånt Barn Han Var

Anonym sa...

Vonkins.. det skall vara HAN på L11

Det va Emils "hujeda mej sånt barn han var"

/Linda

Lise-Lotte sa...

Playtones

Channal sa...

Playthones gillade jag!

Marie sa...

playtones

Vonkis sa...

Varför sa han tävlarband?

Pappa Johan sa...

Playtones - men vilken vidrig version! Är detta verkligen bra?

Bildtroll sa...

Aggi,Stavar han verkligen "paulsen" är det inte Pålsson

Pappa Johan sa...

@ vonkis - dansbandskampen

Y sa...

Han stavar Paulson

Anonym sa...

Playtones var väl med i Dansbandskampen.

Lotta sa...

The PLAYTONES

Aggie sa...

Bildtroll: Han stavar Paulson....:)

Vonkis sa...

Bildtroll
http://www.matspaulson.com/

Pelle sa...

V6 Ulvaeus?

Pelle sa...

L2 ALVAR Kraft?

Pappa Johan sa...

Alvar Kraft

Anonym sa...

Alvar Kraft

Lotta sa...

Pelle är det ALVAR?

Lotta sa...

E det allvar:-D

Pappa Johan sa...

Det är alvar

Pappa Johan sa...

Ulveus

Aggie sa...

ULVAEUS

Pappa Johan sa...

ulvaeus

Anonym sa...

Ulvaeus

Vonkis sa...

Gillar Det är vi ändå.

Pappa Johan sa...

Ogräs

Anonym sa...

ogräs

Bildtroll sa...

Ogräs

Eva sa...

OGRÄS

Anonym sa...

ogräs

Vonkis sa...

Vad heter låten?

Pappa Johan sa...

Nu kom Carl-Anton

Aggie sa...

Maskros och tjärdoft = OGRÄS

Eva sa...

Mycket sommar idag!

Pelle sa...

L8 Ogräs?

Vonkis sa...

Pappa Johan
:-)
Du var lite före din tid helt enkelt.

Lotta sa...

SUSAN var ÄR du

Vonkis sa...

Vad heter ogräslåten?

Channal sa...

Susan var är du?

Pappa Johan sa...

Susan var är du

Anonym sa...

Susan var ÄR du?

Göran sa...

susan var är du

Bildtroll sa...

Maskros Och tjärdoft

Lotta sa...

Var har vi skämtGÖRAN idag då?

Ulla sa...

Den hette Maskros och tjärdoft

Lotta sa...

Du brukar alltid nappa då det är skämt på gång;-)

Göran sa...

En på 13 nudå
En sjöman älskar havets våg eller nått.:)

Göran sa...

Susan är inte här iallfall Lotta .;)

Channal sa...

än en... eller?

Lotta sa...

INTE... ;-)nu ble jag besviken

Bildtroll sa...

Vad blev V14 och V12?

Göram sa...

Japp Lotta, men har paralellkäkat gröt mm, så det var lite dåligt med fokus idag, men lugn det kommer.;)

Anonym sa...

ÄN EN dag

Channal sa...

Tack för att jag slapp vara ensam på dagens kryss! Ha en underbar helg! Kram till alla... Anna

Lise-Lotte sa...

Tack för i dag å hoppas att du blir frisk snart Vonki! Trevlig helg till alla!

Eva sa...

One Day MOre- Änendag!

Vonkis sa...

Skyller på snor i hjärnan. Vad hette den där låten från Les Misérables?

Anonym sa...

One day more = ÄN EN dag

Vonkis sa...

Eva
Tack!

Eva sa...

tack för idag
Nu blirdet slaomoch snöskottning ....
Krya på dig Vonkis -Kram

Lotta sa...

Till nästa vecka kanske då, Göran! Tack för en trevlig stund, men var inte krysset lite tråkigt idag? Kram på er ses om en vecka:-)

epsilon sa...

Tack för all hjälp. Idag behövde jag den verkligen. The Smiths hade jag inte klarat. Trevlig helg alla!

Marie sa...

Tack för idag! Nu ska här laddas för att åka till Ö-vik i kväll och lyssna/kika på Idolerna :-)

Janne sa...

Tack för i dag och all hjälp jag tyckte det var svårt.

Göran sa...

Tack för en trevlig stund sa Lotta.
Varsågod sa Göran.:)

Anonym sa...

Vad blev V14 och L12

Lotta sa...

Förresten krya på dig VONKAN;-) kram på dig

Göran sa...

Vonkis!!!
Nu kryar du på dig!!!

Vonkis sa...

Marie
Hälsa Ö-vik från mig!

Vonkis sa...

Tack allihop, både för krysshjälp och kryapåhälsningar. Nu blir det sängliggande läge ett tag känner jag.

Bildtroll sa...

Tack för i dag, och krya på dig.

Anonym sa...

V13 en L12 än

Anonym sa...

Någon som kan lodrätt 11 och vågrätt 13?

Anonym sa...

Någon som kan lodrätt 11 och vågrätt 13?

Anonym sa...

Någon som kan lodrätt 11 och vågrätt 13?

Anonym sa...

Någon som kan lodrätt 11 och vågrätt 13?

Vonkis sa...

Anonym
L11 Han
V13 En

Kenny sa...

Jag sladdar in så här på Söndag och tar lite hjälp. ses nästa vecka...