tisdag, januari 04, 2011

Vad ruvar ni på för ordspråk?

Välkommen till OrdBloggen

I fredags skrev jag ett inlägg om ett, vad det verkar, nytt ordspråk som dykt upp hos en av mina kompisar. Ordspråket löd, "Så kan det gå med två meter tyg".

frktjatlund har i en kommentar skrivit att henne mamma sa "Så går det till när kjola är randig".

På fejan har en kompis meddelat att hennes farmor brukade säga "släpp en fis så går det över".

Nu är jag väldigt nyfiken på vad ni har för guldkorn gömda i era familjer? Vad slänger sig era äldre och yngre släktingar, eller du själv med för den delen, med för ordstäv?

--------
Cecilia N delar med sig.
"Väck allla barnen och ge dem ett glas vatten!"
Sägs när man varit med om en upplevelse utöver det vanliga.

Fån Andeliebs mormor
"Om "om" inte funnes så vore katta kung".

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

"Väck allla barnen och ge dem ett glas vatten!"

(Mannen som kom hem sent efter en "trevlig kväll" och hade blivit fruktansvärt törstig på vägen hem. Så när han kom hem så tog han ett glas vatten och det var så in i himlen gott så sådan underbar upplevelse kunde inte undanhållas familjen. Därför puttade han på sin sovande fru med denna uppmaning ...

Sägs det. Riktigt när i historien det där skulle ha hänt eller om det ens hänt i släkten har jag inte koll på.)

Så när man varit med om en upplevelse utöver det vanliga som man vill delge alla så används detta uttryck.

Andelieb sa...

"Om "om" inte funnes så vore katta kung"
sa min mormor. Men om det är vanligt eller ovanligt vet jag inte.