torsdag, april 21, 2016

Remissvar från UNHCR

Välkommen till RemissBloggen

Varje dag sedan 8 april har Folkkampanj för asylrätt lagt upp sammanfattningar av de remissvar som kommit in på regeringens förslag om ny asyllag. Jag kommer lägga upp deras sammanfattningar här i bloggen, en till två gånger om dagen. Spoilervarning, alla är kritiska till förslaget.

UNHCR oroar sig/misstänker att regeringens lagförslag kommer ge motsatt effekt gentemot vad regeringen vill, det vill säga att andra länder kommer följa Sveriges restriktivare flyktingpolitik istället för att ta större ansvar. De ber istället Sverige att följa en väg av human flyktingpolitik och stå upp för mänskliga rättigheter då de tror att det kommer vara mer effektivt i fördelandet av flyktingar.

Att inte få återförenas med sin familj säger UNHCR går emot internationella- samt EU-lagar som Sverige har bundit upp sig på. De säger även att konsekvenserna av att inte få återförenas med sin familj skulle leda till att det blir extremt svårt att återhämta sig efter trauman och svårt att integrera sig på grund av den psykiska ohälsan det skulle framkalla

Läs även de andra ramissvaren
Svenska kyrkan
Barnombudsmannen
Försäkringskassan
Läkare i världen
UNICEF
Arbetsförmedlingen
TCO
Rädda Barnen
Migrationsverket
SST
Domstolsverket
FARR
CSN
RFSL

#Blogg100
46/100

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

3 kommentarer:

Anni sa...

Lite konstigt ställe att kommentera på, men jag förstod inte vad du menade med din kommentar hos mig - "att inte använda ..."?

Jag kan tänka mig att filmen sett totalt annorlunda ut om danskarna själv gjort den, det hade jag gillat!

Vonkis sa...

Anni
När en transperson ändrar sitt namn blir namnet hen fick av sina föräldrar ett så kallat dödsnamn. Har fått berättat för mig att det upplevs som väldigt kränkande när dödsnamnet används då det inte längre är personens namn och det ofta förknippas med en tid då en mådde dåligt. Vet inte om du såg Min sanning med Lina Axelsson Kihlblom. Hon hade inte tagit med sig några bilder på sig själv som barn eftersom hon förknippar den tiden med så mycket sorg och inte vill påminnas om den. Samma är det när vi använder dödsnamn.

Anonym sa...

Aha! Då förstår jag vad du menade. //Anni