fredag, juli 09, 2010

Det ändras hit och det ändras dit

Välkommen till MelodifestivalBloggen

15 jurybidrag, 15 SVT-bidrag och två webbjokrar. Dessutom live instrument på scenen och utländska låtskrivare som får samarbeta med svenska dito. Så ser SVT:s recept för svenska framgångar i ESC ut.

Ni vet ju vad jag tycker om det där med juryn. Den ska bestå av en person, det vill säga jag.

Det härmed liveinstrument istället för enbart playback ställer jag mig lite fundersam till. Varför införa regler i den svenska uttagningen som inte går ihop med reglerna i ESC? Det kan skilja rätt mycket på ett bidrag om live byts ut mot playback. Redan idag kan det bidrag som vinner i Sverige behöva ändra numret till finalen i Europa eftersom man får ha åtta personer på scenen i den nationella uttagningen men bara sex personer i ESC.

I grund och botten tror jag att vi måste släppa den där jakten på vinst i Eurovision song contest och istället skicka bidrag som vi kan stå för, avsett vad de som röstar ute i Europa tycker.

Ja ja, den som får lever ser…

Läs mer
SVT SVT Aftonbladet Expressen SvD DN

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

3 kommentarer:

Anonym sa...

först väljer svt 15 bidrag för att få fram proffs sen låter man amatörer tävla om tvåplatser
i webbjoker se hur det gikk för Mist
som det så kallade folket valde
och som inte kunnde sjunga ens

Vonkis sa...

Anonym
Största problemet med Mist var nog att det valde ett dansband att vara med i bidraget i själva tävlingen.

Anonym sa...

"- Förut har vi haft en passiv roll där vi inväntade vad skivbolagen gav oss. Nu kommer vi att kunna specialbeställa låtar till de artister som vi vet vill vara med, säger Christer Björkman."

Jaså?
Jag trodde det var en öppen tävling!
Så SVT ljög alltså...