lördag, maj 09, 2020

Inför ESC 2020

Välkommen till EurovisionsBloggen

Eurovision Song Contest skulle ha avgjorts i Rotterdam nästa vecka men har som ni säkert vet blivit inställt. Nu är inte SVT den som är den så på torsdag sänds programmet Sveriges 12:a där vi får rösta på topp 25 bland de andra ländernas bidrag. Därför sänds ikväll programmet Inför ESC där alla 41 bidragen presenteras så att vi kan rösta fram de som får tävla i finalen på torsdag. Hurra!

Albanien
Arilena Ara - Fall from the sky
Tycker låten är tråkig, försöker vara dramatisk men det faller platt för mig.

Armenien
Athena Manoukian - Chains on you
Nej.

Australien
Montaigne - Don’t break me
Jag brukar gilla Austraiens bidrag, fjolårets var fantastiskt, men det här. Ytterligare en bidrag där man försöker för mycket.

Azerbaijan
Efendi - Cleopatra
Azerbaijan kan man lita på. Det här var en katchig låt, jag sitter och gungar med.

Belgien
Hooverphonic - Release me
Belgien har haft flera bra låtar senaste åren. Skön sång, härlig melodi. Håller med om det James Bondiga. Det här hade varit kul att se live.

Jag måste säga att jag stör mig på att vi ska höra en massa kommentarer under själva låtarna.

Bulgarien
Victoria - Tears getting sober
Också fin men jag gillar Beligens lite mer.
Väldigt mycket Billie Eilish.

Cypern
Sandro - Running
Nu blev det något annat. Allvarlig kille med bister uppsyn.

Danmark
Ben & Tan - Yes
Han påminner om Mikolas Josef som tävlade för Tjeckien med Lie to me.
Så bra tycket jag att Danmarks bidrag var alltså.

Estland
Uku Suviste - What love is
Estland har inte det bästa baltiska bidrag i år. Dethar Litauen.
Tråkig eurovisionpowerballad.
Påminner om Robin Bengtson, vilken diss!

Men kan de sluta prata, jag vill höra låtarna!

Finland
Aksel - Looking back
Enformigt och intetsägande.

Frankrike
Tom Leeb - The best in me
Jag tröttnat bara för att John Lundvik har varit med och skrivit låten.
Den är väl fin men det är väldigt många ballader så här långt. Det blir tråkigt i längden. Han må vara snygg men han är inte någon Anders Wallensten direkt.

Georgien
Tornike Kipiani - Take me as I am
Nu hände det något i alla fall.
Men nej.

Kan vi inte få ett glatt bidrag snart. När är det Island?

Grekland
Stefania - Supergirl
Suck.

Irland
Lesley Roy - Story of my life
Den här blir bra bara för att den inte är en ballad, bara glad pop och lite retro styling.

Island
Daði Freyr - Think about things
Äntligen! Låten är bra, sångaren härlig. Hela numret är så genomtänkt. Jag lider verkligen med Island att de inte får tävla med det här bidraget på riktigt.
Helt jävla fantastiskt!

Israel
Eden Alene - Feker libi
Ganska coolt nummer men jag undrar hur Eden låter live för det där verkar vara inspelad sång.
Är 90-talet verkligen på väg tillbaka? Andra bidraget med vibbar från 90-talet.

Italien
Diodato - Fai rumore
Italein brukar skicka bra låtar men lyckas alltdi sabba stagingen.
Den här är ju pretentiöst men det funkar ändå bara för att det är Italien.

Kroatien
Damir Kedžo - Divlji vjetre
Pausnummer.
Han har bra röst men när han sjunger blir det inte så bra, ha ha ha!

Lettland
Samanta Tīna - Still breathing
Ett corona-bidrag. Det här hade kunnat bli bra men åker rakt ner i diket.

Litauen
The Roop - On fire
Det här min andra favorit. Gillar känslan i låten, refrängen påminner om Monster och maskiner och det är alltid ett plus. Numret är snyggt. Jag blir glad av det här.

Malta
Destiny - All of my love
Den börjar lite tveksamt men kommer igång i refrängen.

Moldavien
Natalia Gordienko - Prison
Nu blev det tråkigt igen.
Det är mer spännande att titta på älgarna i Kullberg. Det är sex älgar som håller sig på näset så kanske simmar de över ikväll.

Nederländerna
Jeangu Macrooy - Grow
Typiskt bidrag från ett värdland, de vill inte vinna igen.
Sömnpiller. Kompetent men det händer absolut ingenting.

Nordmakedonien
Vasil - You
Tangotakter är ju roligt, om inte annat sticker det ut.

Norge
Ulrikke - Attention
Men herre gud, hur många ballader kan det vara i en tävling egentligen? Nästa år får de ha en gräns på fem. Ballader med stillastående sångare och elektriskt eld, strålkastare som rör sig nerifrån och upp, verkligen originelt.

Polen
Alicja - Empires
En säregen röst. Men det var det enda.

Portugal
Elisa - Medo de sentir
Första riktigt sura sången. Också ett sätt att sticka ut på...

Rumänien
Roxen - Alcohol you
Jag gillar den här låten men när det redan är fyrtioelva ballader så försvinner den lite i mängden.

Ryssland
Little Big - Uno
Det här är roligt men. Jag vet inte.
Gillar dock bendansen.
Och det svänger ju det här.

San Marino
Senhit - Freaky!
Lite discofunk. Det är aldrig fel.
Undrar hur de hade gjort det här live.

Schweiz
Gjon’s Tears - Répondez-moi
Gillar förtvivlan i hans röst.

Serbien
Hurricane - Hasta la vista
Nej.
De såg Ruslana och blev inspirerade.

Sverige
The Mamas - Move
Allt är bra med det här utom själva låten som jag faktiskt tycker är lite händelselös.

Slovenien
Ana Soklić - Voda
Maffig röst men tråkigt i övrigt.

Spanien
Blas Cantó - Universo
Snyggt nummer men nej även här.
Refrängen är hyfsad men det händer inte så mycket.

Storbritannien
James Newman - My last breath
Raspig röst och tydligt takt.
Bättre än jag hade förväntat mig från Storbritannien i ESC ändå. Hade kunnat nå topp 18.

Tjeckien
Benny Cristo - Kemama
Jaha.

Det är rätt roligt hur barnen reagerar på nakenheten i en del av bidragen.

Tyskland
Ben Dolic - Violent thing
Lite mer party i alla fall. Men varför är det så få sångare som ler? Alla ska se så jäkla allvarliga ut hela tiden.

Ukraina
Go A - Solovey
Oj.

Belarus
Val - Da Vidna
Jag saknar My Galileo med Aleksandra och Konstantin från 2004.

Österrike
Vincent Bueno - Alive
Lite funk och en sångare som ler. Jag är såld. Det krävdes inte mer efter alla ballader.

Det var det. Nu ska jag gå till EurovisionAgain och titta på Eurovision Song Contest från 1998. Heja Dana International.

Vi syns på torsdag!


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

4 kommentarer:

Kerbie sa...

Tycker verkligen om barnens kommentarer. Genialiskt att ha med dem. De känns professionellast.

Vonkis sa...

Kerbie
De är bäst men jag stör mig på att de pratar mitt i låtarna. Då ska man ju vara tyst...

Anonym sa...

Jag förstår verkligen att du tycker så, men mig passar det ganska bra för att jag känner mig ganska disträ.

Vonkis sa...

Anonym
Du ser, smaken är som röven.

Klöven :-)