lördag, mars 06, 2021

Melodifestivalen 2021 Andra chansen

Välkommen till MelloBloggen 

Vi är tillbaka i Stockholm och Annexet, ikväll får Christer Björkman sällskap av Shirley Clamp och det blir dueller för hela slanten. Åtta bidrag ska bli fyra. 

Jag är inte direkt något fan av Shirley Clamp som sångerska, tycker att hon har på tok för mycket vibrato (ni förstår mardrömmen när hon, Sanna Nielsen och Sonja Aldén sjöng ihop) men som programledare kan det nog bli bra det här.

I snabbreprisen blir det väldigt tydligt att Dotter, Tusse och Eric Saade står i en klass för sig.

Det märks att Shirley och Christer känner varandra, de känns väldigt avslappnade med varandra.

Duell 1
Alvaro Estrella - Baila baila
Finns inget nytt att säga, tror inte de gjort några ändringar i numret.

Lillasyster - Pretender
Oj vad sången inte alls låter bra. Surt och falskt.

Egentligen bryr jag mig inte vilken av bidragen i det här numret som går vidare men på någe vis känns det som att det ska vara ett rocknummer i finalen. Dock tror jag att Alvaro Estrella har större bredd på de som gillar hans låt och eftersom man röstar i ålderskategorier tror jag att han går vidare.

Faktiskt gillar jag att Shirley Clamp och hennes mellohistoria får ta så här pass mycket plats i programmet. Men jag undrar om det är samma person som har haft ansvar för alla program så här långt för nivån har varit så väldigt skiftande.

Duell 2
Frida Green - The Silence
Den hör har vuxit på mig.
Kom kören fram i delfinalen? Kollade på SVTPlay och jo det gjorde de.

Paul Rey - The missing piece
Han har inte bara varit lite krasslig, han har haft magsjuka. Huvva. Att han varit magsjuk alltså.

Här hoppas jag verkligen på Frida men är rädd att Paul ska få sympatiröster samt, popkille mot tjej, då brukar popkillen vinna även när tjejen är bättre.

Duell 3
Eva Rydberg och Ewa Roos - Rena rama ding dong
Den här har ju en heeel del spelningar på både Spotify och Youtube, för att inte tala om hur populär den blivit på förskolor och fritids. Men nej. Den får stanna här.

Clara Klingenström - Behöver inte dig idag
Ni hör ju, den här ska helt klart vara i finalen nästa lördag. Och visst känns hon tryggare och mer självklar på scenen ikväll.

Jag håller alla tummar jag har för Clara men är rädd att Eva och Ewa går vinnande ur den här duellen.

På tal om det här med att någon borde haft bättre ansvar för helheten i alla program, ikväll får vi för andra gången på fem lördagar höra Stad i ljus. Nu älskar jag ju Py Bäckmans låt men, det här blir lite märkligt. Varför sjöng inte Oscar Zia något annat andra tävlingslördagen?

Duell 4
Klara Hammarström - Beat of broken hearts
Faktiskt har jag kommit på mig själv med att nynna på refrängen till den här låten några gånger sedan den tävlade i den andra delfinalen. 

Efraim Leo - Best of me
Trallvänlig låt med popkille, kan bli farligt.

Ikväll har jag röstat på tre bidrag, Frida, Clara och Klara. Kom igen nu Sverige!

Den där duetten däremot, vad har vi gjort för hemskt för att förtjäna den?

Christer säger att Ola Håkansson ligger bakom flera hits från Melodifestivalen men Benjamin Ingrosso och Felix Sandman sjunger låtar med Ola and the Janglers, Cardigans och Icona Pop. Låtar som inte har med Melodifestivalen att göra, för att uppmärksamma att Ola valts in i Melodifestivalen hall of fame. Logiskt.

Och varför sparade man inte DJ Trexx till finalen? 
Verkar som hela Grotesco var med förutom Henrik Dorsin.

Till finalen 
 Alvaro Estrella, inte oväntat.
 Paul Rey, trökfisar! Vad har Frida gjort er? Va?
Clara Klingenström, JAAA!!! Fasen vad roligt!
Klara Hammarström, tjohoo! Bra där.

Då är det bara finalen kvar då, vi sörst då!
 

35 kommentarer:

Annis sa...

Gokväll! Jag hade hoppats på att kanske kunna hittat på något annat, meeeeen det gör man ju inte i pandemitider... så här sitter jag nu i soffan. Egentligen är 2:chansen lite "shit the same", men som alltid trevligt med sällskapet här på din bloggsida Vonkis.

Vonkis sa...

Annis
Tack. Jag tycker också det är trevligt att vi kan sitta och tycka tillsammans fast på långt avstånd. Och visst är AC lite av en gäspfest men kanske kan det bli lite roliga mellanakter :-)

Annis sa...

Jag håller med dig precis angående Shirley. För mkt vibrato när det sjungs, men helt ok som programledare.

Bloggblad sa...

Har röstat på Baila! Söt kille, bra låt.
Varför heter de förvuxna småpojkarna lillasyster?

Annis sa...

Mello-anpassad hårdrock blir inte riktigt riktigt. Men gillade inte nr 1, så hellre Lillasyster.

Vonkis sa...

Annis
Att vi tycker så lika :-)

Bloggblad
Det kan man fråga sig :-)

Anonym sa...

Ingen fan av Shirley, oavsett.
Men ibland kan hon vara rolig...
/Marianne

Anonym sa...

Om jag fattat rätt, så har programledarna haft rätt fria händer att forma programmet.
Lena PH hade tydligen skrivit allt själv, av det hon sa. Likaså har Pernilla W sagt att hon o Per improviserade rätt mycke i sketcherna. Trorde5 är därför det är så stor skillnad i kvallite.
/ Marianne

Bloggblad sa...

Jag tror inte att Pernilla improviserade - då hade hon flamsat och fnittrat mer.
Men Shirley blir lite larvig när hon drar upp sina låtar hela tiden. Det är inte hon och hennes erfarenheter som är huvudnumret.

Vonkis sa...

Marianne
:-)

Då skulle programansvarige tagit sitt ansvar och styrt upp mer.

Vonkis sa...

Bloggblad
Det är just det jag tycker är roligt, att hon med glimten i ögat får allt att handla om henne.

Annis sa...

I den här duellen tar jag chansen att skänka pengar genom att rösta på nr 6, Clara Klingenström. Orkar inte höra Ding-Dong i finalen.

Vonkis sa...

Annis
Den kommer spelas så mycket på skolor och fritids ändå så vi ser till att Clara går till finalen.

Anonym sa...

Helt klart är Clara bäst hittills.
/Marianne

Bloggblad sa...

Stad i ljus- kul att de sjunger psalmer! Undrar om alla vet att den finns med i Psalmer i 2000-talet

Bloggblad sa...

Håller med om att Clara clarade sig mycket bättre ikväll.

Vonkis sa...

Bloggblad
Schhh, akta så inte SVT får får veta att det kan göras religiösa kopplingar till kvällens program Det kan ju bli skandaaal.

Kjell Sigbjørn sa...

Hej 😇
Äntligen har jag nät igen, har varit utan ström ett par timmar på grund av oväder och blåst , var tvungen att lyssna på melodifestivalen som också sänds i SR P4. Så jag har inte missat någon låt. Fast nu är SVT1 på skärmen i stugan igen.

Annis sa...

Secret Service, det var grejer det!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Undrade om det hänt något :-)

Men du vet ju vad vi säger, bättre sent än ännu senare.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: inget allvarligt, lugnt och varmt med massor av stearinljus i stugan under strömavbrottet.

Så nu inväntar vi resultatet

Bloggblad sa...

Först en psalm, sen munkar och nunnor i kyrkan. Hm ...

Vonkis sa...

Bloggblad
Det är islamiseringen.

Eller, vänta nu...

Annis sa...

Yesssss!!

Kjell Sigbjørn sa...

Inte så tokigt. Ett bra startfält nästa lördag.

Trevlig Lördagskväll vi hörs nästa vecka

Vonkis sa...

Helt ok, trpkigt bara att Frida åkte ut men men , win some lose some.

Annis sa...

Ojoj vilken pyttipanna vi bjöds på ikväll, spretigt men fart var det.
Vi sörs om en vecka!

Lena sa...

Visst är det Py som skrivit Stad i ljus :-)

Lena sa...

Hur som helst så var 2.a chansen en trevlig tillställning om man jämför med de föregående frånsett Pernilla och Per =)

Vonkis sa...

Lena
Det är det, bästa Py Bäckman :-)

Lena sa...

Jag är lite morbid av mig och har gjort en spellista till min begravning, Stad i Ljus är en av de första som ska spelas. =)

Vonkis sa...

Lena
Framförhållning skulle jag kalla det.
På min begravning ska det spelas Into the wats (från Sagan om kungens återkomst) och så ska den avslutas med Hönan Agda, helst att jag har hunnit spela in den, så folk får skratta lite.

Anni sa...

Clara! :-)

Jag ska inte ha någon begravning. Jag ska ha ett gravöl där de närvarande ska berätta historier och spela Springsteen på hög volym. Plus Funeral for a Friend av Elton John.

Anni sa...

Jo, just det: Jag har sett nästan ett avsnitt av Bäst i test. Förstår inte hypen, men ska se det senaste avsnittet också eftersom så många av mina vänner gråtit av skratt till det.
Jag kanske är en väldigt tråkig person?

Vonkis sa...

Anni
Gravöl låter också som en bra idé, smidigt att inte behöva fixa med allt som brukar vara runt en begravning.

Alla avsnitt av Bäst i test är inte superroliga, det är de inte, gästerna påverkar en del. Men förra veckan med Christine Meltzer var ett topprogram. Säsongen med Ankan Andersson som panelmedlem läggs nog upp snart igen på SVT Play, där kan vi snacka höjdarsäsong :-)