lördag, mars 13, 2021

Melodifestivalen 2021 Finalen

Välkommen till MelloBloggen 

Hurra hurra det har blivit final i Melodifestivalen och kvällen till ära får Christer Björkman sällskap av Shima Niavarani och Måns Zelmerlöw, det lovar gott.

Hörde under fredagen att om det blir någon ESC och man tävlar med inspelade framträdanden så kommer det svenska bidraget vara inspelat under fredagens genrep. Detta eftersom man inte får ha lika många personer på scenen under ESC som i den svenska uttagningen.

Så här ska ett öppningsnummer i Melodifestivalen se ut. Proffs som framför ett specialskrivet nummer med blinkningar till tidigare bidrag, inte senaste singeln som ska marknadsföras.

01. Danny Saucedo - Dandi dansa
Han kan ju både sjunga och dansa, dessutom samtidigt. Men det här är ingen vinnare hos mig. Långt ifrån. Men i solstolen med en mojito skulle den fungera finfint.

02. Klara Hammarström - Beat of a broken heart
Fortfarande ett snyggt nummer men sången känns starkare och säkrare ikväll än tidigare men så är det tredje lördagen i rad Klara gör det här. Tror på placering runt plats 5-7 för det här.

03. Anton Ewald - New religion
Oj. Kom han in i fel tonart? Snälla, botten tre. Eller två.

04. The Mamas - In the middle
Borde bli fyra eller femma ikväll men det här inte en vinnare i år, inte för tredje året i rad.

05. Paul Rey - The missing piece
Kan bli tredje kille ikväll. I alla fall hos jurygrupperna. Men låten är rätt intetsägande egentligen.

06. Charlotte Perrelli - Still young
Allt är SÅ roligt, viktigt, bra.
Ett annat superproffs. Jag tror faktiskt att det kan gå riktigt bra för Charlotte ikväll, inte så att hon vinner men runt plast fyra fem kan det nog bli.

07. Tusse - Voices
Hjärtat sprakar på en gång.
Det här är så bra och så snyggt!
Hejja TUSSE!

Jag älskar Shimas och Måns mellansnack. Det är rappt, vasst och roligt.

08. Alvaro Estrella - Baila baila
Nej vet ni vad. Botten fyra.
Rimmen i den här låten ligger på samma nivå som Saades Popular. Jag menar
Stop, don't say that it's impossible
'Cause I know it's possible...

09. Clara Klingenström - Behöver inte dig idag
Sådan utveckling på framträdandet sedan första gången Clara stod på scenen i Annexet för några veckor sedan. Det går inte att vara oberörd av den här låten, inte för mig i alla fall. Borde hamna på plats 4-6.

10. Eric Saade - Every minute
Tror det är några ändringar i koreografin. Tydligast var att Eric gled på knäna istället för på rumpan (en bra ändring) men det kändes som det var någon ändring i början också.

11. Dotter Little tot
Det här är så bra men det var ifjol Dotter skulle ha vunnit. Jag skulle verkligen inte ha något emot att skicka det här numret till Rotterdam men jag tror inte att Dotter når hela vägen i år heller.

Undrar hur Dotters nacke är när hon kliver av scenen. Jag läste att hon hade väldigt ont i den under veckan.

12. Arvingarna - Tänker inte alls gå hem
Kissus pausus.

Jag tror att det kommer bli jämnt mellan Tusse och Eric men att tittarrösterna kommer avgöra till Tusses fördel. Sedan tror jag att Dotter blir en klar trea. Där bakom borde Charlotte, The Mamas, Klara och Clara göra upp om platserna fyra till sju.

Sedan kommer Danny och förhoppningsvis gör Anton, Paul, Alvaro och Arvingarna upp om de fyra sista platserna.

Det är ett väldigt tjat om att det är sista gången Christer Björkman är med i arbetet med Melodifestivalen. Men 20-årsnumret är bra. Den här versionen av La dolche vita håller Så mycket bättre-klass. Det märks att Edward af Sillén har gjort den här mellanakten.

Men gud, den här korrespondenten. Hur kunde de tycka att den skulle komma efter Mellanakten som var så bra. Snacka om att bjuda på både högt och lågt i samma program.

Internationella juryn

Frankrike
8 p Klara
10p Klara!
12p Tusse!!!

Albanien
8 p Eric
10p Tusse
12p Dotter

Island
8 p Klara
10p Clara
12p Tusse

Israel
8 p Klara
10p Tusse
12p Eric

Storbritannien
8 p Eric
10p Dotter
12p The Mamas

Schweiz
8 p The Mamas
10p Eric
12p Tusse

Cypern
8 p Dotter
10p Charlotte
12p Eric

Nederländerna
8 p Arvingarna, men hjälp
10p Eric
12p Tusse

En person som Måns, som är snygg, kan sjunga, vara rolig och leda program som Allsång på Skansen, Melodifestivalen och Eurovision Song Contest, visst borde han ha finnar på ryggen.

Den här traditionen att framföra en ny version av förra årets vinnarlåt, den spelade ut sin roll för en sisodär fem sex år sedan.

Tittarröster
Alvaro 19p
Anton 16 p
Paul 7 p oj.
Arvingarna 22p
Charlotte 28p
Danny 35 p
Clara 52 p
Klara 36 p
The Mamas 56 p
Dotter 48 p Men va fan, minder än The Mamas i år igen! Vad är det för fel på folk?
Eric 49 p
Tusse 96 poäng men JÄKLAR vilken överlägsen seger!

Vi skulle behöva prata om det här att The Mamas var två hos tittarna i år, före både Eric, Dotter (och Clara). Det är många som behöver skämmas efter det här.

Men stort grattis till Tusse till vinsten, den var han så värd! Nu blir det intressant att se hur det här står sig i Rotterdam.
 

60 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan!

Då är kvällen kommit för den stora stora finalen om vem Sverige ska skicka til Rotterdam (el. spela in video i Sverige)

Kjell Sigbjørn sa...

Det blir lite ändringar när det gäller röstningen i år: Artisterna kommer få svenska folkets röster i bakvänd ordning från den artist som fått lägst poäng av juryn fram till den som leder. Tittarrösterna delas alltså inte ut i storleksordning. Och det blir en splittbild, inte per automatik mellan slutresultatets etta och tvåa utan mellan juryns etta och den som då leder poängligan totalt.

Versch sa...

Det ska bli intressant och se vem som tar hem det ikväll.
Hoppas bara att jag orkar hålla mig vaken till slutet...

Annis sa...

Goder afton! Det blir en intressant kväll, och jag chockade mig själv i veckan genom att bli glad av och gilla Dandi Dansa när jag hörde den på radion.

Vonkis; sax är ett bra hjälpmedel för pizza och annan mat istf bestick.

Anonym sa...

Låter krångligt, men kanske för att inte det ska märkas lika väl vem som är folkets favorit och juryns, samt ökar kanske spänningen.?
/Marianne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Aha, den ändrade röstordningen hade jag inte koll på. Tack :-)

Versch
Jag håller tummarna att du orkar hela kvällen :-)

Annis
Oj. Kändes som tur att jag satt ner när jag läste det...

Har tyvärr ingen matsax men det fungerar bra att riva också :-)

Marianne
Jag tror de har gjorde så i ESC 2019.

Kjell Sigbjørn sa...

Så här förklarar SVT själva hur röstningen går till ikväll:

Poängen delas ut av tittarna via telefon- och appröstning (50% av makten) samt av en internationell jury som står för resterande 50% av makten. Röstningen öppnar klockan 20:00. Vid oavgjort räknas antal totalröster.

Internationell jury

Jurygrupperna, totalt 8, lämnar sina röster på följande vis:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 poäng redovisas grafiskt och 8, 10, 12 redovisas av talespersonen.

Totalt delar alltså Jurygrupperna ut 8 x 58 poäng = 464. Medan Jurygrupperna redovisar sina röster fortgår hjärt- och telefonröstning som avslutas först ca 5 minuter efter avslutad juryomröstning. Detta för att publiken skall få möjlighet att via röstning ”reagera” på resultatet från den internationella juryn.

Tittarna delar ut 8 x 58 poäng = 464. Det faktiska antalet röster per tittargrupp omvandlas till poäng 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 och 12 och summeras för samtliga 8 grupper. Tittarnas poäng avgör tävlingen i slutet av programmet och de redovisas i en samlad total. Detta för att skapa största möjliga spänning för tittarna och artisterna.

Röstning i Melodifestivalens app
Genom Melodifestivalappen kan man rösta gratis under alla sändningar. Man kan ge max 5 röster/bidrag. Antal röster som går iväg står i relation till tv-tittarens antal fingertryck på appens bultande hjärta. För att uppnå 5 röster krävs ett stort antal tryck på displayen.

Tittarnas röster via Melodifestivalens app delas in i sju åldersgrupper med varsin färg, och telefonrösterna räknas som en åttonde grupp. Tittargruppernas fördelning: grön: 3-9 år, turkos: 10-15 år, blå: 16-29 år, lila: 30-44 år, rosa: 45-59 år, röd: 60-74 år, orange: 75+. Telefon: ingen färg.

Annis sa...

Jag måste ha haft tillfällig sinnesförvirring! Ordningen är återställd, och Danny får ingen röst av mig ikväll. Eg är låten skönt dansvänlig... med showen -uh!!

Versch sa...

Danny är inte någon favorit här!

Annis sa...

Fasen hörrni, tänk om man hade sånt uppsnack inför varje arbetsdag...

Versch sa...

Gillade inte Hammarströms låt första gången men tycker att den har växt. Gillar refrängen. Outfiten gillar jag däremot inte. ;)

Vonkis sa...

Annis
Jag andas ut 😂

Versch
Att du och jag tycker lika så pass ofta i år, det hör sannerligen inte till vanligheterna 😉

Annis
Det hade inte varit fel alls!

Bloggblad sa...

Det sättet att räkna överstiger mina sifferbegrepp. Jag struntar i att räkna och röstar på Tusse, hoppas inte tror att han är självklar och glömmer att rösta.
Jag har lovat barnbarnet att hjärtrösta på rosa håret-Clara. Men bara Tusse och Radiohjälpen får riktiga samtal.
Öppningsnumret var jättebra!

Vonkis sa...

Versch
Outfiten känns lite gjord. Jenny Silver hade en liknande när hon tävlade med A place to stay 2010 och Beyonce har också haft likande många gånger.

Bloggblad sa...

Ajaj, sötingen sjunger visst surt! 🍋

Vonkis sa...

Bloggblad
Jag kommer nog rösta på Tusse, Eric, Dotter och Clara (med rosa håret).

Annis sa...

Jag undrar om inte alla tonarter är fel för Anton Ewald, låter surt idag.
Jag läste att han blir helt utpumpad av sitt nummer, det är tydligen oerhört krävande. Stackarn!

Versch sa...

Håller med, det lät inte alls bra när Ewald sjöng.

Kan inte hjälpa det, men jag gillar The Mamas.

Vonkis sa...

Bloggblad
Visst var det väldigt surt, speciellt i början.

Annis
Ha ha ha
You nasty!
But i like it!!!

Det har varit samma problem alla år han tävlat, dansen har fått för stort fokus så han orkar inte sjunga utan måste förlita sig väääldigt mycket på kören som får göra sångjobbet.

Vonkis sa...

Versch
In the middle är inte dålig på något vis och de har fantastiska röster, men det är samma låt som de vann med ifjol och som de vann med tillsammans med John Lundvik 2019.

Annis sa...

The missing piece är inte den delen som kommer göra ESC fulländad. Jag fattar inte riktigt låten.

Versch sa...

Tror ändå att The Mamas kan hamna i top 5.

Paul Ray...fin låt men tråkig.

Versch sa...

Perelli kan hamna i toppstriden tillsammans med Tusse.

Vonkis sa...

Annis
Det är lite hissmusik över den.

Versch
Det gör de säkert.

Tror inte hon kommer utmana så högt upp men absolut runt plats fyra och fem.

Kjell Sigbjørn sa...

Kanske är det här vinnarlåten vi hör nu. I kväll tror jag Tusse vinner. Eric Saade, Dotter och The Mamas jagar, men det lär inte gå att komma i kapp. Tusse har gjort ett Johaug-ryck på Spotify det senaste dygnet, till exempel. Allt beror på den internationella juryn. De kan ställa till med mycket knas. Här är spelbolagens odds och spådomar.

Anonym sa...

Gubben gillar Pirolito, medan jag gillar Tusse!
/Marianne

Versch sa...

Ja Tusses låt är riktigt bra! Tror den vinner!

Annis sa...

Jag kapitulerar; Tusse it is!!
Men jag lägger mina stödröster på Clara Klingenström ändå

Annis sa...

Förutom Tusse så är Shima och Måns vinnare ikväll! Proffsiga!

Versch sa...

Clara Klingenströms låt - alltså jag gillar verkligen låten men tyvärr ingen vinnarlåt.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag tror det kan bli jämnt mellan Eric och Tusse men att Tusse vinner med tittarrösterna.

Marianne
Gissar att det skulle stå Perrelli 😂

Versch
VI får hålla tummarna.

Annis
Jag med, och på Dotter och Eric.

Anonym sa...

Gillar verkligen Claras låt och hoppas den kommer topp fem.
Måns och Shima är verkligen super proffs.
Gillar inte Saades uppträdande, glömde att titta efter en stund.
/Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Jag tycker hans nummer är supersnyggt. Corny men snyygt.

Kjell Sigbjørn sa...

Efter att kollat lite runt om på diverse sajter och nätsidor har jag kommit fra till den här gissningen:

• Plats 01: Låt nr. 07: TUSSE: Voices
• Plats 02: Låt nr. 10: ERIC SAADE: Every minute
• Plats 03: Låt nr. 11: DOTTER: Little tot
• Plats 04: Låt nr. 09: CLARA KLINGENSTRÖM: Behöver inte dig idag
• Plats 05: Låt nr. 04: THE MAMAS: In the middle
• Plats 06: Låt nr. 01: DANNY SAUCEDO: Dandi dansa
• Plats 07: Låt nr. 06: CHARLOTTE PERRELLI: Still young
• Plats 08: Låt nr. 03: ANTON EWALD: New religion
• Plats 09: Låt nr. 02: KLARA HAMMARSTRÖM; Beat of a broken heart
• Plats 10: Låt nr. 05: PAUL REY: The missing piece
• Plats 11: Låt nr. 08: ALVARO ESTRELLA: Baila baila
• Plats 12: Låt nr. 12: ARVINGARNA: Tänker inte alls gå hem

Annis sa...

Jag förstår att Arvingarna har kul... men ikväll är de väl allt malplacerade.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Jag vågar inte sätta ut nummer utan har grupperat min gissning. Kopierar in från själva inlägget.

Jag tror att det kommer bli jämnt mellan Tusse och Eric men att tittarrösterna kommer avgöra till Tusses fördel. Sedan tror jag att Dotter blir en klar trea. Där bakom borde Charlotte, The Mamas, Klara och Clara göra upp om platserna fyra till sju.

Sedan kommer Danny och förhoppningsvis gör Anton, Paul, Alvaro och Arvingarna upp om de fyra sista platserna.

Annis
Håller med (igen 🙂 )
Därfär förstår jag inte varför de fick avsluta finalen, de borde haft ett bättre nummer där och slutat mer på topp.

Lena sa...

Dotter eller Tusse

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis
Jag tog en chansning att sätta upp en lista, så får vi se hur det går.

Vonkis sa...

Lena
Möjliga och värdiga vinnare båda två.

Lena sa...

Clara Hammarströms låt är fin men det är ingen Mellolåt utan en svensktoppslåt

Bloggblad sa...

Har Saade klätt sig för att vinna tantröster 👵🏼👵🏻👵🏼?
En samvetsfråga: har sångerna som skrivits (3st) för att stärka ungdomar verkligen skrivits i det syftet? Eller ... är det ett nytt sätt att fiska röster hm...
Eller är jag cynisk som misstänker en baktanke? För nog lockar ära och framgång en hel del?

Annis sa...

Em riktigt bra showkväll!

Kjell Sigbjørn sa...

Birgitta Bollerud 👎

Lena sa...

Alla borde rösta som Albanien 🤣

Lena sa...

Kjell verkar ha ett vinnandekoncept 👍🤣

Kjell Sigbjørn sa...

Lena
Ja det ser bra ut efter Europarösterna

Vonkis sa...

Clara
Nja, jag tror att dem skulle kunna gå hyfsat i ESC också, inte vinna men det behöver vi ju inte alltid göra.

Blogglad
Clara har ju skrivit om ett destruktivt förhållande som hon lyckats ta sig ur under året så hennes text tror jag absolut är genuin.

Kjell Sigbjørn
En stor plump i protokollet för ett i övrigt väldigt bra program. Hur tänkte de där?

Lena
Gärna för mig! Och så kan vi stryka Nederländernas röster.

Annis sa...

Wow! Clara blev 3:a av publikens röster!

Lena sa...

Härligt Tusse

Bloggblad sa...

Jag tror inte att det är konstruerat, inte någon av de peppande låtarna. Men... kanske lite mode?
Tusses handlar ju om mobbning och att bli stark.
Det är ju bra! Bättre än diggiloo diggilej i gyllene skor 👞

Kjell Sigbjørn sa...

Grattis til TUSSE

Vonkis sa...

Annis
Det var rolig! Men att The Mamas är två bland tittarna...

Lena
En så härlig seger!

Bloggblad
Diggedilo Diggedidej (min Så mycket bättre-tolkning)

Kjell Sigbjørn
Verkligen grattis, så roligt att han vann.

Annis sa...

Tussen tack (haha) för i kväll!!

Vonkis sa...

Annis
Badampam tschhhhhh

Lena sa...

Jaja, det blir nog bra det här =)

Kjell Sigbjørn sa...

Tack föt i kväll! Fortsatt TREVLIG LÖRDAGKVÄLL

Versch sa...

Orken tog tyvärr slut igår när det var tre bidrag kvar. Lyckades iaf lyssna på bidragen, halvsov igenom röstningen för att sedan tvinga mig själv till att vara vaken och se vinnaren.
Så härligt att Tusse vann. Stort grattis till honom.

Btw...såg först idag din kommentar om att vi för ovanlighetens skull tyckt ganska lika. Ja det är nästan värt att fira med tanke på hur sällsynt det brukar vara i dessa sammanhang. ;)

Vonkis sa...

Versch
Jag är helt med på att fira vår enighet på något sätt :-)

Med 12 bidrag, alla mellanakter och sånt blir det ett rätt långt program, det blir det.

Anni sa...

Heja Tusse! Klar favorit som vann, det var ju kul! Saades låt gillar jag, men jag har svårt att få ihop texten med dansrörelserna. Varför sjunga I love you in the morning samtidigt som han smeker sin egna nacke med spastiska rörelser?

Vonkis sa...

Anni
Ja du. Jag läste någonstans att han skulle ha med ett steg vardera från Manboy, Popular och Sting, kanske kommer nacksmekningen från något av de numren?