tisdag, mars 23, 2021

Den trehundrasextiosjätte dagen: Ett foto i timmen tisdag 23 mars 2021

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag trehundrasextiosex i isolering. Det är Ett foto i timmen idag. Förra gången var det punschrullens dag, idag är det matlådans dag, så nu vet ni.

Kl. 06. Här ligger jag och funderar på om jag inte skulle ge mig på att försöka damma av taklampan i sovrummet. Mest troligtvis är det dock inget som kommer ske idag.

Kl. 07. Stoppar i mig lite frukost och njuter av blommorna jag fick igår.

Kl. 08. Frukosten och det sista från den sena biff-stekningen igår har blivit diskad.

Kl. 09. Har omskolat sticklingar från pluggboxen. Det tog sin lilla tid kan man sägar.

Kl. 10. Den orangea krukan till höger i bild var smockfull av röd lejongap. Det var många skott att trassla lös och många skott var för små för att kunna spara, men det blev en hel dek kvar till omskolning. Pluggboxen ligger på torkning, den ska fyllas med nya frön men inte just nu.

Kl. 11. Blev lite hungrig och hade både keso och hemmagjord jordgubbssylt hemma. Det är inte så mycket sylt på tallriken som det ser ut, det följde med en stor hel jordgubbe. Tulpanerna har piggnat till sedan frukosten, ny snittyta och kallt vatten var en bra medicin. 

Kl. 12. Dagens arbetspass har börjat och jag skriver och tackar en person för att jag får använda några bilder hen äger till min presentation.

Kl. 13. Kör lite snabbt igenom presentationen för att se att bilder och manus stämmer.

Kl. 14. Presentation pågår.

Kl. 15. Presentationen är genomförd och jag mejlar lite igen.

Kl. 16. Pratar med Karin och slänger i mig några köttfärsbiffar med äpple, tomater och världens godaste kalla sås bestående av turkisk yoghurt, mynta, vitlökspulver och lite salt.

Kl. 17. Tog mig en liten promenad i kvällssolen och lyssnade på lite podd. Ser ni det underbara? Trottoaren har blivit sopad!

Kl. 18. Tar mig en närmare på det jag sådde förra söndagen. Slingerkrassen skulle kanske må bra av en lite större kruka men å andra sidan verkar det inte gå någon direkt nöd på dem. De får nog stå kvar i samma krukor ett tag till.

Kl. 19. Snackar blomodling med Den ömma modern.

Kl. 20. Hur lång tid tar det att så sju olika sorters tagetes, lite gurka och lejongap (inte röd)? Rätt lång tid och det känns i axlarna och högerhanden. Jag vet att det har blivit vääldigt mycket odling idag men nu ska jag ju ha så det räcker till både balkongen och odlingslotten

Kl. 21. Avslutar dagen med första säsongen av The Real Housewives of New York. Formatet har verkligen utvecklats sedan dess, det bygger nästan helt på intervjuer där fruarna berättar hur mycket de tjänar, var de har alla hus och lägenheter, vilka de umgås med och dylikt. Det var helt enkelt inte bättre förr.

Handen värker för mycket för att jag ska fixa att kommentera hos någon ikväll så det får bli om någon dag. Andra som är med och fotar sin dag idag hittar du här.

9 kommentarer:

Annika sa...

God morgon, damma? Det är överreklamerat ;-) Solen skiner och våren är på väg :-)

Vonkis sa...

Annika
Nja, det ligger ett riktigt tjockt lager med damm uppe på glasskivan men det får nog vänta tills jag kan ta in någon att hjälpa mig i lägenheten.

Anonym sa...

Enligt Agnes World, som är bakterielog, ska vi vara rädda om vårt damm. Det uppe på lampan ligger nog alldeles still. Personligen skulle jag göra det när glödlampan behöver bytas.

Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Det råder inte direkt någon brist på damm i den här lägenheten 😂

Razzy sa...

Insåg att jag också har en lampskärm som behöver dammas av :) såsen lät jättegod.

Anonym sa...

Skönt med rensopade trottoarer. Hör är det omväxlande snö, is och rinnande vatten på dom. Men snart blir det vår här med. Duktig du är med fröerna.
/Marianne

joakim sa...

Vilka fina tulpaner :)

Anni sa...

Ibland händer det att jag dammsuger av taklampan, men jag har centraldammsugare och därmed en väldigt lång slang. Vi är nog flera som inser att vi försummat just den städningen när vi läser här hos dig.

Sådan pluggbox borde jag nog skaffa mig. Den ser onekligen väldigt smidig ut. Om man bortser från att man måste skola om plantorna nästan direkt.

Vonkis sa...

Razzy
Den är supergod, fräsch och smakrik, passar utmärkt till grillat.

Marianne
Huvva, hoppas ni får en ordentlig vår, men med lite pollen då.
Det blev nog lite väl mycket med fröna men det är svårt att sluta när man sätter igång.

joakim
Tackar :-)

Anni
Ja du ser, om inte annat har jag varit lite städinfluenser idag :-)

Första sådde i pluggboxen hade jag nog i lite för lite jord i pluggarna så de poppade inte upp ordentligt när jag skulle omskola plantorna. Nu tryckte jag till jorden lite men så att den blev för hårt packad. Sedan gjorde jag nog även misstaget att så blommor som växer olika snabbt och när några behövde omskolas behövde jag ta alla samtidigt.