lördag, augusti 29, 2020

Melodikrysset vecka 35 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon i regnet löjlisar och olöjlisar. Tiden går fort när man har roligt  och det har man inte när man sitter i isolering men va fan, nu är det ju lördag igen och det är roligt det! Idag finns det dessutom chans på både Py och Bäckman i krysset så jag ser med extra tillförsikt fram mot att sätta igång.

Elisabeth Andreassen sjöng Klinga mina klockor med Orsa spelmän.

Herre Gud. Basshunters Boten Anna. Som den spelades när jag satt i datorrummet på campus och slet med uppsatsskrivande. 

Första tonen på trumpetsolot räcker så vet man att det är Vem vet med Lisa Ekdahl man ska få njuta av.

Det var musik från Ang Lees Berättelsen om Pi. Men nog var han väldigt generös med ledtrådar, jag kunde svaret innan musiken började spelas.

Magnus Carlsson sjöng I mina händer Men vem har skrivit den tillsammans med Anders Glenmark?
------
Fick hjälp, Patrik Isaksson var med och skrev låten.
------

Vi fick lyssna på Dansa min docka.

Jag vet inte riktigt vad blogger håller på med men i mitt redigeringsfönster ändras storleken hela tiden, förhoppningsvis är det inget som syns i själva inlägget.

Generöst med ledtrådarna igen. Peter Jöback och Myrra Malmberg sjöng En helt ny värld från Disneyfilmen Aladdin.

Vart ska du du lilla flicka?
Jo jag ska gå och hämta dricka.
Åt vem då du lilla tärna?
Åt vår get som heter Stjärna.

Kan det ha varit ljudklipp från Razzel vi fick höra?

Maritza Horn sjöng Nils Ferlins När kärleken kom till byn.

Changes med Kelly och Ozzy Osbourne, ett typexempel på låt som aldrig borde ha spelats in. Hörves. Det gällde helt klart att smida medan järnet var varmt.

Klassiskt på piano, då brukar det vara Chopin som spelas.

Det var allt för den här gången. Krysset är löst och inklickat. Nu ska jag hämta mig från nyheten att Chadwick Boseman gått bort, sedan blir det eventuellt en tur till torghandlen i regnet.

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L10 Orsa
V15 Anna
L11 Lisa
V12 Pi
V13 Magnus 
L 3 Carlsson
V 9 Isaksson
V 8 Docka
L 1 Aladdin
L14 Gå
V 6 Lilla
L 2 Flicka
V 7 Razzel
L 5 Nils
L 4 Ozzy
V 3 Chopin


82 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är marken blöt och himlen gråter, åska är aviserat.. Termometern visar + 16 C. Efter nattens stök har lugnet lagt sig inne i stan. Efter krysset väntar som vanlig hoddebesök med kaffedrickning och lösning av världsproblem.

Petra sa...

Godmorgon från en liten stuga i Falun. Här lyser solen och himlen är blå. Får se hur jag kan lösa krysset idag. Har ingen radio så det får bli webbradio efter frukosten skall vi till sonen för att fixa i hans rum.

Anders sa...

God Morgon ! Kaffe i muggen och förväntningarna stiger inför vad som komma skall (kryzz).
Lite halvklart väder i sthlm idag.

Vonkis sa...

Christer
Ledsamt att läsa om Malmö. Jag kan förstå att man blir förbannad men blir samtidigt ledsen att man går i fällan som lades fram. Ja ja.

Det där med åska låter ljuvligt. Hoppas prognosen stämmer :-)

Petra
Kör på webbradion, även om det brukar vara fördröjning så blir det kryssat :-)

Anders
Inget kaffe här men ska nog mysa med en kopp te.

lasse sa...

Dags igen !
Tillbaka i stugan efter ett besök i civilisationen. Ca 14 grader utomhus, varmare inne, efter en värmande brasa.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron plus 15, sol.Igår morse hade vi plus 2. Vi gick ju inte på surströmmingsfesten igår. Var meningen att jag skulle äta hemma, men vattnet är bortkopplat nere. Köket är inne på sista etappen. Blev svårt med disken. Jag äter nästa fredag istället

Anna Wärn sa...

God morgon från ett kylslaget och grått Björkhagen. Nu får vi dansa mellan låtarna så vi håller ångan uppe 📻🎶.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Det låter verkligen astråkigt med isolering, Vonkis, vi får hoppas att du slipper det snart!

Vonkis sa...

lasse
Gör som jag och fixa en riktigt god mugg te.

Kerstin Nilsson
Ofta kan man ju låta disken stå ett tag men inte ens jag skulle vilja göra det efter att ha ätit surströmming :-)
No får planera in en ny skiva.

Anna Värn
Det var ett bra förslag :-)

Jo
Så jävla tråkigt, är inne på dag 160 idag...

Lena sa...

Morrn från ett mulet 16 gradigt Luleå. Lite trött bakom ögat efter en AW i går med fd. kollegor. Har kommit till den ålder då fredagskvällarna mest tillbringas på doffam ��

Christer sa...

ORSA

Anders sa...

Börjar med Dalarna och L-10 Orsa Spelmän

Jo sa...

Ser du någon ände på det? Kommer du att ta vaccin när det kommer? <3

lasse sa...

Vonkis: Har redan hunnit med en kopp kaffe.

Anna Wärn sa...

Orsa ?

Vonkis sa...

Lena
Den åldern känner jag igen :-)

Jo
Vet inte hur jag ska göra med vaccinet, Vill nog avvakta lite i alla fall med tanke på hur den här kroppen redan är så att säga.

lasse
:-)

Jo sa...

Boten Anna

Christer sa...

Boten ANNA

Anders sa...

V-15= Anna

Anna Wärn sa...

Anna

Jo sa...

Det fattar jag. Jag har inte tagit svininfluensavaccinet eller de andra som har erbjudits (har såklart tagit de som ingår i programmen), är osäker på hur jag kommer att göra när ett vaccin kommer fram, så jag fattar verkligen att du är avvaktande!

Christer sa...

LISA

Anna Wärn sa...

Lisa

Anders sa...

L-11 Lisa Ekdahl

Vonkis sa...

Vilket tempo han har idag Eldemannen!

Vonkis sa...

Jo
Jag kommer behöva ta ett vaccin för att kunna vara ute bland folk som vanligt igen, jag vill bara vara säker på att man inte får något annat elände sedan.

Jo sa...

Pi

Anders sa...

V-12 Berättelsen om PI

Christer sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Wärn sa...

Pi

Jo sa...

Precis! Vi får hoppas att de har lärt läxan efter svininfluensan så att ni som verkligen är i behov av den inte behöver oroa er!

Jo sa...

Magnus Carlsson, men missade vart det ska in.

Lilleva sa...

V13 L3

Jo sa...

Tack!

Annis sa...

Gissar att det är Orup ERIKSSON som skrivit denna ihop med Glennmark.

Anders sa...

V-13 Magnus
L-3 Carlsson
V-9 Eriksson

Anna Wärn sa...

V8 Eriksson

Anonym sa...

Patrik Isaksson...

Christer sa...

Jag får lägga av nu då jag inte kan följa med eftersom trafikradion bryter titt som tätt. Det händer tydligen många trafikförseelser här i Skåne för tillfället. Lycka till! Vi sörs nästa lördag!

Vonkis sa...

Anonym
Tack!

Unknown sa...

Isaksson
Nu docka

Vonkis sa...

Christer
Tråkigt. Du får kika in igen när trafiken lugnat ner sig.

Anna Wärn sa...

V 8 docka

Vonkis sa...

*spara*

Lilleva sa...

Aladdin

Anders sa...

L-1 Aladdin

Anna Wärn sa...

Alladin

Annis sa...

Tack för Isaksson! Det passar bättre :-)

Anders sa...

Vart skall du gå lilla Flicka
L-14 Gå
V-6 Lilla
L-2 Flicka

Kerstin Nilsson sa...

Gå Lilla Flicka

Anna Wärn sa...


Lilla
Flicka

Anna Wärn sa...

Rassel?

Anonym sa...

RAZZEL

Jo sa...

Razzel?

In my own words sa...

Nils

Kerstin Nilsson sa...

Nils Ferlin

Lilleva sa...

Nils (ferlin)

Anders sa...

L-5 Nils Ferlin

Lena sa...

Tack för den ��

Anonym sa...

Är det kvart curt Cobain och da Buzz?

Lena sa...

Jag menar Razzel

Vonkis sa...

Anonym
Ja jägarns, det skulle det kunna vara!

Anders sa...

Ozzy

Lilleva sa...

Ozzy

Anna Wärn sa...

Ozzy

lasse sa...

Blir det CHOPIN på slutet ?

Anonym sa...

Chopin kanske på v3

Annis sa...

Innovativt av Eldemannen med lite Ozzy! Avslutar han med CHOPIN tro?

Jos sa...

Kelly och Ozzy Osbourne

Anna Wärn sa...

Nästa måste bli Cobain

Anonym sa...

God Morgon från Karlskrona. Trevlig blogg du har :) Har hjälpt mig så jag fått ihop krysset..Önskar dig en fin helg!!

Vonkis sa...

Det var ju inte alls länge sedan Nirvana var med men jag hade gärna fått mig lite Cobain igen.

In my own words sa...

Chopin

lasse sa...

Tack för idag ! I kväll har vi ”lyskväll” , mysigt värre !

Anders sa...

V-3 Chopin

Anna Wärn sa...

Chopin

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha det bra alla

Petra sa...

Tack för idag

Vonkis sa...

Anonym 10:50
Tack! Det är alltid roligt att kunna vara till hjälp :-)

lasse
Åh, är det dags för den nu. Ha en riktigt bra dag och kväll.

Anders sa...

Tack för idag , fick inte till detta med Isaksson/Eriksson idag men annars gick det bra.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fin helg, var rädda om er