fredag, augusti 28, 2020

Den hundrafemtionionde dagen: Ska det vara så svårt?

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag etthundrafemtionio i isolering. De som känner mig hyfsat väl vet att jag älskar potatis. Rå, kokt, råstekt, uppstekt, mosad, pressad, gratängad, klyftad, hasselbackad, friterad. De enda potatisrätterna jag inte får i mig är raggmunk, palt och kroppkakor.

Jag har skrivit tidigare om hur mycket jag saknar att kunna gå till en mataffär och handla själv. Gå och bli lite inspirerad av vad som finns i affären, känna, klämma, lukta. Se erbjudanden.

Från början av den här hemmavistelsen var det lösviktspotatis jag skrev upp på inköpslistorna mina vänner handlade efter. Men det kändes knäppt att de skulle behöva stå där i affären och välja potatisar åt mig. Och hur många ska man skriva att de ska plocka i påsen? 6? 10? 13? Det är inte så lätt att veta när man inte har någon aning om hur potatisarna ser ut. Är de stora, små, fina eller är många halvruttna och gröna?

Så jag började skriva upp färdiga påsar men fick ofta slänga i alla fall en tredjedel som var gröna. Vad är tanken med att ha potatis i påsar som helt eller delvis består av plast?

Nu senast gav jag mig på att köpa en stor påse potatis. 4.5 kilo. Den borde räcka ett tag även om flera potatisar skulle ha blivit gröna. Sagt och gjort. Beställningen lades och i måndags kom leveransen.  

Idag öppnade jag påsen och fy f. vad det luktade mögel från den. Inte så konstig när nästan alla potatisar hade mögelludd och groddar på sig. 

Så nu är jag utan potatis igen och jag blev utan potatis till köttfärssåsen. Ja. Det är gott med potatis till köttfärssås. Try it - you'll like it.

En reklamation är inskickad. De ville ha bästföredatumet och när jag såg det förstod jag hur potatisen kunde vara så dålig. Bäst före datumet var 17 augusti. En veckan innan påsen levererades till mig.

Ska det vara så jäkla svårt att få hem fin potatis som inte är grön, möglig eller fått skorv?

2 kommentarer:

Anni sa...

Nä fy så trist! Det där ser mer ut som sättpotatis, men då har någon fel på årstiderna.

Vonkis sa...

Anni
Väldigt fel på årstiderna skulle jag säga.
Har fått tillbaka pengarna för påsen nu men nog var det surt att det blev så fel.