lördag, augusti 08, 2020

Den hundratrettionionde dagen: Sömnbrist och nattfilm

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag etthundratrettionio i isolering. I natt kunde jag inte sova överhuvudtaget. Vet inte vad det var men den blev överhuvudtaget ingen sömn förrän klockan var över fem på morgonen. Vad gör man då under en natt när man inte kan sova? Efter att ha legat och vridit mig en stund såg jag faktiskt en film. The Kissing Booth på Netflix. Den handlar om Elle och Lee som föddes samma dag (deras mammor var bästa vänner) och har varit vänner sedan dess. Nu går de på high school och Elle är kär i Lees storebror Noah.

Kanske spelar sömnbristen in men filmen var inte så där sliskig som  filmer om romanser på high school kan vara utan  hanterade både romantiska och vänskapliga relationer på ett hyfsat vettigt sätt. Visst var det någon scen jag himlade med ögonen åt (bland annat scenen med kjolen i början och Noahs temperament) men de flesta klyschorna höll sig borta.

Faktiskt vill jag lyfta fram de båda huvudrollsinnehavarna, Joey King som spelar Elle Evans och Joel Courtney som spelar Lee Flynn, utan deras rollprestationer hade filmen nog känts betydligt pinsammare.

Under dagen har jag sovit korta stunder, vaken tid har varit som i ett töcken. Efter lunch kom jag på att jag ju har bordsfläkten så då behövde jag i alla fall inte vakna svettig. Samtidigt vill jag inte sova för mycket under dagen för då kommer det bli svårt att sova igen natten som kommer.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppas du får en bättre natt inatt.
/Marianne

Bloggblad sa...

Jag hade ovanligt svårt att sova i natt också. När jag släckte läslampan, var det som om någon tänt en jättestark strålkastare... månen sken så hiskeligt starkt.
Men min lösning i de lägena är antingen varm mjölk med en skvätt cognac och en sked honung, eller helt sonika en sömntablett. Det fick bli det senare eftersom jag inte har mjölkskummare, cognac eller honung i stugan.

Vonkis sa...

Marianne
Än har jag inte somnat 😞

Bloggblad
För mig brukar det fungera om jag går runt lite i lägenheten och lyssnar på en podd (Morgonpasset i P3 eller Skäringer & Mannheimer) på låg volym. Sömntabletter har jag inga. Inget fungerade, hoppas jag kan somna snart för den här natten i alla fall.

Anni sa...

Vissa nätter är det bara omöjligt, utan att man egentligen fattar varför. Jag hade två sådana på Gotland, men var konstigt nog inte trött ändå dagen efter.

Vonkis sa...

Anni
Undrar vad det beror på när man inte kan sova.
Min trötthet brukar vara som jobbigast två dagar efter en sömnlös natt.