lördag, augusti 15, 2020

Den etthundrafyrtiosjätte dagen: Ett foto i timmen lördag 15 augusti 2020

Välkommen till FotoBloggen

Dag etthundrafyrtiosex i isolering. Åter dags för Ett foto i timmen. Det är ingen toppendag idag så vi får se hur länge jag är med.

Kl. 06. Ligger nyvaken i sängen och inser att jag behöver damma av sovrumslampan. Måste bara komma på hur jag ska göra det utan att slå ihjäl mig, men först ska jag försöka somna om.

Kl. 07. Det där med att somna om gick inget vidare men ids inte kliva upp heller. Kollar runt bland nyheterna.

Kl. 08. Morgonsvängen på balkongen. Blomman för dagen visar verkligen när den behöver vatten. Till nästa sommar ska jag ordna en större kruka att ha den i.

Kl. 09. Näsan kom lite väl nära armhålan så jag hamnade här.

Kl. 10. Lördagstraditionen att lösa Melodikrysset i grupp håller i sig. Har man hållit på i över 11 år så har man.

Kl. 11. Tog med mig Harry Potter och fången på Azkaban ut. Tanken var att jag skulle sätta mig på en bänk i skuggan och läsa ett tag. Tyvärr hittade jag ingen sittplats i skuggan så det blev ett inköp av potatis, rödbetor och tomater på torghandeln istället. Före mig i kös stod två kvinnor som bar munskydd.  men med tanke på hur mycket de fingrade på munskyddet och i ansiktet i övrigt gissar jag att det inte kommer hjälpa dem så mycket.

Kl. 12. Hemma igen, sitter framför min egen Carolafläkt och kyler ner mig.

Kl. 13. Diskar undan lite och lyssnar på Kerstin Ekmans Händelser vid vatten, underbart uppläst av Rolf Lassgård.

Kl. 14. Salladsslungor kan man använda till mycket, bland annat till att slunga tomater när man ska göra fattoush

Kl. 15. Planen var fattoush, myntayoghurt och kryddig kyckling. Men kycklingen jag trodde fanns i frysen fanns inte i frysen. Så nu väntar jag på att vitlöksbaguetten jag hittade istället ska grädda klart.

Kl. 16. Tittar på ett avsnitt av Lucifer på Netflix.

Kl. 17. Glas och bunkar. Knappt en tallrik men så är jag inte mycket för att äta när det är så här varmt.

Kl. 18. Det har varit så varmt på balkongen idag så kvällsvattningen blev en eftermiddagsvattning. Blomman för dagen har hämtat sig från uttorkningen i morse.

Kl. 19. Dags för Rapport.

Kl. 20. En annan anledning till att jag inte behövde diska så många tallrikar är att jag gillar att äta ur muggar, glass till exempel.

Kl. 21. Det är dags för #EurovisionAgain och den här lördagen är det ESC 1985 från Göteborg som sänds. Det här är det danska bidraget, kläderna var bäst hos dem. Det är ett åttaårigt barn med på scenen, det var först 1990 som den nedre åldersgränsen på 16 år infördes.

Kl. 22. Blir faktiskt lite förvånad över hur snygg jag tycker att Kikkis kavaj är.

Kl 23. Glada vinnare från Norge!

Det var sista bilden för den här gången. Andra som är med och fotar idag hittar du här


7 kommentarer:

Micke sa...

Vissa blommor behöver inte sakna vatten många minuter för att de ska se ut som de dör.. och aldrig mer kommer att återhämta sig :)

Vonkis sa...

Micke
Sådana finns det också, tack och lov piggnar den här till rätt snabbt.

Efwa sa...

Kikar in på din dag. En större kruka blir nog bra. Jag glömmer ofta att vattna mina blommor och borde nog ha en påminnelse. =D

Caroline sa...

Jag har också blommor som direkt visar när det är dags att vattna.
En fläkt är guld värd i värmen!

Vonkis sa...

Efwa
Jag behöver vattna varje dag så det har blivit rutin att göra det efter att jag tagit medicinerna.

Caroline
Jag hade inte klarat mig utan den.

Anni sa...

Alltid bra med stora krukor! men du kan också fixa ett vattenmagasin av t ex en petflaska, så slipper du riskera att den blir så ledsen som den var på morgonen.
Munskyddsbärare pillar på sina munskydd så jag kan bli tokig. Jag håller mig så långt borta från dem som möjligt, vilket väl betyder att munskydden uppfyller sitt syfte. Typ.

Vonkis sa...

Anni
Har spanat in en stor blomlåda på Hornbach, kan bli en beställning.
Alla munskyddsbärare jag sett har bekräftat det Tegnell säger om riskerna med just munskydd.