fredag, september 03, 2021

Litet bokprojekt

Välkommen till BokBloggen

Förra sommaren gav jag mig på ett litet bokprojekt. Jag skulle läsa alla böcker i serien om Harry Potter. det blev två lästa böcker sedan satte mitt psykiska mående stopp. Allt kändes bara meningslöst. Nu har jag till min stora glädje kommit igång med läsandet igen och igår läste jag ut Harry Potter och fången från Azkaban, under helgen ska jag försöka hinna med att se filmen.

Det faktum att jag inte sett någon mening med att läsa har dock inte hållit mig från att köpa nya böcker, det ligger en hel hög här hemma och väntar. Så jag har bestämt att varannan bok jag läser ska vara Harry Potter och varannan ska vara någon av de jag köpt under året. Sagt och gjort. Idag började jag läsa Vem har sagt något om kärlek? : att bryta sig fri från hedersförtryck av Elaf Ali. Efter dagens bussturer till och från jobbet har jag redan läst en tredjedel av boken, den är minst sagt en bladvändare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du kommit igång med läsandet. Önskar bara att jag hade samma hastighet att läsa. Tror jag måste kolla glasögonen. Har boken, Herrarna satte oss här, somjag inte börjat med än. Just nu är det symaskinen som drar till sig mitt intresse.
/Marianne

Versch sa...

Känner igen det där med att måendet sätter stopp på läslusten.
Jag har väldigt svårt för att läsa böcker sedan min utbrändhet, trots att jag egentligen alltid har älskat att läsa.
Kul att du återfått läslusten.

Harry Potter har jag aldrig läst, men jag gillar filmerna. Tror dock att jag skulle störa mig på att läsa böckerna efter att ha sett filmerna….hade iofs stört mig på det omvända också…haha…

Bloggblad sa...

Men för sjutton! Läs inte sånt du måste tvinga dig till! Läsandet ska vara en välkommen upplevelse. Jag slår igen direkt om en bok inte gör mig glad och nyfiken,

Vonkis sa...

Marianne
Bra glasögon kan absolut underlätta läsandet :-)

Versch
Är det inte det ena så ör det det andra, med film/böcker alltså.

Jag hade svårt med koncentrationen, att hålla ordning på handlingen och sånt. Tack och lov blev det bättre med tiden.

Bloggblad
Nej då, jag tvingar mig inte läsa böcker som är dåliga men förra sommaren var jag så pass under isen att jag inte såg någon mening med något, inte heller att läsa.

Anni sa...

Man måste verkligen vara i någon sorts harmoni för att kunna sitta och läsa en bok, annars går det inte att koppla av.
Harry Potter-böckerna är väldigt mycket bättre än filmerna. Min dotter var stenhård, jag fick inte se någon av filmerna förrän jag läst boken. Det var bra. Å andra sidan blev jag väldigt störd över sådant som inte gjorts "rätt" i filmerna ...

Vonkis sa...

Anni
Klok dotter du har :-)

Jag kommer ihåg när jag och en kompis skulle se filmversionen av Stolthet och fördom, den med Keira Knightley. Efter 10 minuter stängde hon av för jag suckade så mycket över allt som redan hade hoppats över från boken.