söndag, maj 10, 2020

Den fyrtionionde dagen: Nyvaken blomma, blomsterglädje och irrvägar

Välkommen till IsolerinsBloggen

Dag fyrtionio i isolering. Idag har det också blivit mycket gjort. Dagens stora händelse var så klart Lundbys men innan jag skulle dit tänkte jag åka förbi Returpunkten för att slänga en säck med blomjord och döda växter från balkongen. När jag skulle hämta säcken från balkongen fick jag mig dock en ordentlig överraskning. Klematisen jag köpte ifjol och som fått stå ute på balkongen över vintern har vaknat till liv! Ser du den?

Helt ärligt trodde jag att den hade dött, speciellt som Suzans klematis inte bara har vaknat utan har vuxit riktigt ordentligt och dessutom redan fått en knopp. Ja, vi har olika sorter, min heter Princess Diana.

Returpunkten öppnade lite tidigare och eftersom jag bara hade en säck att kasta gick det fort så jag passade på att åka runt en liten stund innan Lundbys som öppnade en timme senare.

Så var det då äntligen dags. Besöket på Lundby trädgård. De öppnade också lite tidigare och till en början var det bara jag och två kunder till som var där. Det kom några fler efter ett tag men alla var duktig aoch höll avstånd. Förutom en karl. Alltid en karl.

Tydlig färgskala även i år. Det blev lejongap, littletunia, mynta, snöflinga, malva, luktärtor, lewisia, lavendel och, dagens överraskning, en gulorange trillingblomma (bougainvillea)! Den kostade 300 kronor men jag kunde inte låta bli när den hade de färgerna. I morgon ska jag plantera ut luktärtorna, lavendeln och malvan som ska vara i samma låda. Jag har en fiberduk som jag kommer lägga över dem på nätterna.

Sedan bar det iväg till jobbet för att byta dator, lämna elevarbeten, leta fram filmer om energikällor samt lämna några palettbladssticklingar. Runt två timmar var jag där men nu är datorn bytt och uppdaterad. Det blev en snabb sväng till kollegan D också för att hämta en tomatplanta också och än är det inte slut.

Eftersom jag fick ha bilen hela dagen tänkte jag passa på att åka till utsiktsplatsen vi marmorbruket men det var inte det lättaste att göra. Jag körde fel två gånger, herre min je vad jag snurrade runt. När jag äntligen kom fram kom det en störtskur som jag fick vänta ut. Men det var inte slut där heller. När jag var framme vid själva utsiktsplatsen och skulle ta bilder, då var skärmen på telefonen så gott som svart! På något sätt hade ljusstyrkan gått ner till 6 procent. Tack och lov fick jag ordning på det och kunde ta några bilder.

Väl hemma var jag trött så trött. Över åtta timmar på resande fot blev det och äta hade jag helt glömt bort att göra.

Nu ska jag lyssna lite på folklivsfanatikern Job Andersson innan jag somnar.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken dag!
Fantastiskt vilken fin Trillingblomma. Visste inte ens att de fanns i de färgerna. Kommer bli tjusigt på balkongen.
Lycka till med planteringen.
//Marianne

Bloggblad sa...

Jaså, kan man köpa luktärt halvfärdig? Jag har bara sått frön (och fått några ynka taniga spretor). Lavendel har jag sått i år (ovanlig ambitiös pga av tidsöverskott, pga en viss pandemi) två veckor i kylskåp först, sen omplanterat pyttesmå från äggkartong till småkrukor. Hoppas hoppas.
Rosenskära, aster och petunia växer också i småkrukor än så länge. Jag väntar lite med att köpa plantor tills jag ser om mina fröingar tar sig. Ringblommor tänker jag förstås så, så jag kan göra mer salva.

Jag är mer åt det rosa-lila hållet i färgval. Men älskar alla blommor.

Vonkis sa...

Marianne
Jag tror att jag kan ha sett en trillingblomma med samma färger i blomgruppen på Facebook men jag har aldrig sett någon på riktigt.

Bloggblad
Förra våren var första gången jag köpte luktärtor på tråg. Jag har försökt odla dem själv flera gånger men har aldrig lyckats trotts att alla säger att det är så lätt.

Stod och funderade på rosenskära men avstod den här gången. Eventuellt kan det bli en vit lite längre fram för de är väldigt fina.

Gör du egen ringblomssalva? Hur gör du den?

Anni sa...

Åh, vad roligt att du fick tag i så många fina växter. Hoppas nu att det där lusangreppet har vett att håla sig borta - liksom duvorna!

Vonkis sa...

Anni
Det var en sådan lycka att komma iväg.
Duvorna har gjort ett försök till vad jag har sett men jag går ut och gormar på dem varje gång. Några löss har jag inte sett så om det blir varmare till veckan ska jag sätta ut några av blommorna permanent.