måndag, maj 04, 2020

Den fyrtiotredje dagen: Ett foto i timmen måndag 4 maj 2020

Välkommen till FotoBloggen

Dag fyrtiotre i isolering. Denna hemmajobbsdag är det även dags för Ett foto i timmen igen. Häng på! Klicka på bilderna så blir de större.

Kl. 05. Ibland har man tur och ibland har man en jägarns tur. Vaknar, väcker datorn, kör igång Den stora älgvandringen och precis då är det fyra älgar som bestämmer sig för att det är dags att simma över Ångermanälven! Så otroligt vackert.

Kl 06. Så nära spårvagnen på väg till jobbet och ändå så långt borta. Lämnade över några jobbgrejer till A för leverans till rektor och kollega.

Kl. 07. När jag nu ändå är uppe och igång kan jag lika gärna sätta igång och arbeta lite. Ser till att få iväg några mail.

Kl. 08. Fixar med frånvaron bland eleverna.

Kl. 09. Skriver på en av kartläggningarna som ska in.

Kl. 10. Blev så väldigt sugen på apelsinjuice med fruktkött, det blir till att hålla tummarna för att magen inte blir upprörd på mig nu.

Kl. 11. Plötsligt blev det väldigt spännande vid Ångermanälven. Fem ståtliga älgar började simma över älven. Fyra av dem simmade rakt fram och klev upp på andra sidan, som sig bör. Men den femte fick plötsligt för sig att vända och simma uppströms en bra bit. Sedan simmade den fram och tillbaka en stund innan den gav sig på att gå i land där det är en massa is. Jägarns vad älgen kämpade. Jag blev faktiskt orolig ett tag att den inte skulle klara sig. Men så, efter ett tag, stod den upp på isen! Vilken lättnad för oss alla.

Kl. 12. Magen har inte klagat över apelsinjuicen så det blir lasagne (från förra fotodagen) till lunch.

Kl. 13. Det kom ett blombud med två underbara gula orkidéer!

Kl. 14. Då blev det tre skärmar samtidigt. Presskonferens med bland andra Folkhälsomyndigheten på den ena, Den stora älgvandringen på den andra och så arbete på den tredje.

Kl. 15. Nej men hej. Jagade bort en duva men hittade den här.

Kl 16 och 17. Många samtal i rad blev det. Först med Kollega, sedan med tidigare kollega och slutligen med en vän som fyller år just idag.

Kl. 18. Kvällsjobbar lite, fixar bilder till ett arbete om fotosyntesen.

Kl. 19. Kvällsjobbar lite till men snart får det vara nog för idag. Känner hur trötta ögonen är.

Kl. 20. Glömde bort det där med att äta så det får bli lite havregrynsgröt till kvällsmat.

Kl. 21. Avslutar dagen med Man of Steel. Den är faktiskt bättre än jag trodde.

Andra som är med och fotar sin dag hittar du här.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

11 kommentarer:

joakim sa...

Tittar förbi din morgon. Först trodde jag du var ute i skogen :D

Annika sa...

Tittar in på din dag. Hoppas du har en bra dag. Älgar e ståtliga djur, men inget man vill se stå påvägen och behöva nitbromsa för.

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Jag har fortfarande inte satt på den stora älgvandringen på datorn el. tvn. Men jag har mycket djur runt huset här och det räcker nog... Igår såg jag tranor och rådjur. =D

joakim sa...

Har inte sett den där älgvandringen. Tv eller online?

Annika sa...

Hejsan kikar in på din dag. Jag är också sugen på apelsinjuice så vi har köpt apelsiner som k_josie ska pressa lite senare.
Men är de för sura blir magen upprörd precis som din.
Häromdagen drack jag en så satans god apelsinjuice, den var solvarm och söt :-)

Anonym sa...

Tack för tipset om de fem älgarna. Intressant, fast vi visste att den skulle klara sig. Undrar varför den simmade uppströms. Övriga var uppe i skogen när den började med isen. En fjolårskviga sa gubben.
Havregrynsgröt är bra med magen. Roligt att du börjar pigga på dig.
//Marianne

Anni sa...

Vilken lång dag det blev för dig, tur att älgarna är lite avkopplande.
Jag kan inte dricka apelsinjuice alls, det är så sanslöst surt för min mage.
Så gulligt att skicka orkidéer, de var riktigt fina.

Vonkis sa...

joakim
Tänk om det vore så härligt att jag hade kunnat se älgarna i skogen irl, det hade verkligen inte varit fel. Den stora älgvandringen sänds dygnet runt på SVTPlay och klockan 6-14 på Kunskapskanalen.

Annika
Nej käre värld, då är det betydligt säkrare att titta på dem på datorn :-)

Efwa - Medea
Åh så mysigt med vilda djur så nära. Då förstår jag att älgarna på datorn inte ger så mycket :-)

Annika
Tyvärr orkar inte mina händer göra egen juice men jag tycker att Innocent har en bra apelsinjuice.

Marianne
Om man tittar så verkar de andra älgarna ha blivit skrämd av något när de kom upp på land och att det var därför hon vände. Troligtvis var de andra älgarna sedan i höjd med där hon klev upp.

Anni
Jag är så glad över älgarna, och över att svt förlängt sändningen till och med onsdag den här veckan.

Så tråkigt att inte kunna dricka apelsinjuice alls!

Blommorna var verkligen en överraskning som värmde hjärtat.

Anni sa...

Du fick mig att titta på massor av ESC-klipp efter länken till peace, peace, love, love. Nu har kvällen bara försvunnit ;-)

Bea Uusmas bok ska absolut vara den illustrerade versionen, inte pocket! Om du hellre tar ljudboken så verkar den ha fått bra kritik och det är Bea själv som läser.

Mugg 100 och 101 släppa 1 juni. Det blir dyrt, det här samlandet.

Annika S sa...

Kikar in igen :-)

Vonkis sa...

Anni
Alltid kul att kunna sprida lite ESC-glädje :-)
Fastnade själv i en del galna klipp, det är så lätt att göra det.

Tack för informationen om boken, ska faktiskt ta och kolla om den finns på biblioteket.

Dyrt men roligt samlande :-)

Annika S
Kika på du :-)