lördag, maj 09, 2020

Melodikrysset vecka 19 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det har blivit lördag igen och jägarns vad vi ska lösa Melodikrysset i grupp. Ikväll blir det lite mer musik då SVT sänder Inför ESC inför torsdagens Sveriges 12:a. Självklart kommer jag att titta, ska du titta?

Ingen vinst idag men skam den som ger sig, på't igen bara!

Per Myrberg, som krabban Sebastian sjöng Havet är djupt från Disneys Den lilla sjöjungfrun.

Det tog några takter men visst var det Beatles Here comes the sun som spelades. Men varför två versioner av samma låt?

Irina Björklund sjöng Höstvisa (Skynda att älska), den fungerade ju väldigt bra på franska.

Visan Bä bä vita lamm handlar om ett lamm.

2016 tävlade Molly Sandén i Melodifestivalen med Youniverse. Hon gick direkt till finalen men slutade bara sexa. Vann gjorde Frans med If I were sorry.

Lasse Berghagens somriga En kväll i juni (Han tog av sig sin kavaj).

EN sjungande musikant, tycker det lät som Eric Clapton som spelade och sjöng San Francisco bay blues.

Tydligen var det Lena Olin som sjöng Sommarbrevet (Jag skrev ett brev).

Wake me up before you go-go, där ser man.

Det har gissats tidigt på dessa kryssadresser och visst kommer musiken, When you say nothing at all med Ronan Keating från Notting Hill.

Jörgen Mörnbäck härmade förre Volvo-chefen PG Gyllenhammar.

Laura Pausini sjöng Separate lives med Phil Collins. Nog har jag hört bättre duetter alltid.

Nåja. Bra duett eller inte så är dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er, håll avståndet och tvätta händerna, så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 4 Sjöjungfrun
L10 Per
V13 Myrberg
L 3 Sun
L 1 Höstvisa
V11 Lamm
L 4 Sanden
L 2 Juni
V 9 Eric
V 8 Olin
L 5 Go-go
V 6 Notting
L 7 Hill
L12 PG
V10 Phil


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

125 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln vilka förhoppningsvis snart byts ut mot en solig klarblå himmel. Efter krysset blir det som vanligt hoddebesök.

Christer sa...

Glömde skriva att termometern visar + 11 C.

lasse sa...

Här lyser solen, hoppas det fortsätter på samma sätt hela dagen. Ha det så bra vänner !

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt och varmt Borås!
Jag brukar ju lösa krysset med katten O, men igår hämtade vi en liten siameskattunge så katten O är lite sur idag...

Lena sa...

Morrn från ett soligt 8 härliga grader. I veckan har vi tagit ut husbilen ur garaget,ser fram emot helgerna i den. Självklart är tv.n på i kväll :-)

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron +8, sol, kall nordvästlig blåst.Vet inte vad jag ska göra när älgvandringen tar slut.Hoppas det blir varmare.Ska hänga ut min lakanstvätt, första gången för i år.

Janne sa...

God morgon från ett soligt och varmt GBG.

Anonym sa...

God morgon från ett soligt och varmt Göteborg

Vonkis sa...

Christer
Gillar din lördagstradition. Håller tummarna för strålande sol utan moln :-)

lasse
Tack detsamma.

Jo
Soligt och varmt, nu igen :-)
Men,ååh, en kisekatunge!
Förstår i och för sig O, ädlre katter brukar inte uppskatta gulliga tillskott :-D

Lena
Verkar vara härligt väder mest över allt idag.
Vi sörs kanske ikväll då :-)

Kerstin Nilsson
Det kommer bli lite tomt i rutan utan älgarna. Vi får väl börja titta om från början igen :-)
Oh, hänga tvätten ute. Vilken lyx!

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ett soligt Björkhagen.☀️ Nu är jag beredd att börja kryssa ☕️🎶✏️🗒

Vonkis sa...

Janne
God morgon :-)

Anonym
Och god morgon på dig med :-)

Vonkis sa...

Anna Värn
Super!

Masen sa...

Godmorgon från ett soligt Dalarna. Ska dock tyvärr bli busväder mot eftermiddagen enligt prognosen.

Bettan sa...

God morgon! Soligt 10 grader i skuggan! Inget jobb denna helg, har fått ryggskott!

Anne sa...

God morgon alla från ett ganska mulet Flen. Päronen och jag är laddade. 😃

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 4 Pretty Woman
L 2 Roxette
V 6 Vandraren
L 4 Pavarotti
V 5 Turandot
L 8 Du
L 3 Dan
L 7 Sofia
V12 Fia
V13 Madonna
L11 En
L 1 Bennett
L10 Donna
L 9 Tom

Vonkis sa...

Masen
Välkommen tillbaka, det var inte igår :-)

Bettan
Fy vale för ryggskott. Det är inte mycket man kan göra när ryggen värker.

Anne
Vi får hoppas på vinst idag!

Masen sa...

Vonkis
Tack! Nej, det var ju ingert kryss igår. :)

Eva sa...

God morgon. I Åkersjön är det mycket snö kvar men sol just nu.

Masen sa...

Sjöjungfrun

Christer sa...

SJÖJUNGFRUN; PER; MYRBERG

Anna Wärn sa...

Sjöjungfrun

Masen sa...

Märker att åldern börjar ta ut sin rätt. Var ska Per Myrberg in?

Christer sa...

Masen: L10: V 13

Vonkis sa...

Masen
Ha ha, nej det har du ju helt rätt i :-)

Eva
Ja jägarns, det var en bit norrut det. När brukar snön försvinna hos dig?

Lena sa...

Tack Christer, kom för mitt liv inte ihåg vem som sjöng....

Masen sa...

Sun

Anne sa...

Sun

Christer sa...

Here comes the SUN

Kristina sa...

sun her koms the sun

Anna Wärn sa...

Sun

Kristina sa...

ursäkta stavningen

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Stråvalla. Blev riktig sovmorgon. Hann precis göra klart frukosten innan krysset började.

Vonkis sa...

Kristina
Ingen fara, vi förstår ju vilken låt du menar :-)

Petra
Du vet vad vi säger, bättre sent än ännu senare :-)

Masen sa...

Höstvisa

Christer sa...

HÖSTVISA

Kristina sa...

höstvisa

Unknown sa...

L1 Höstvisa

Anna Wärn sa...

Höstvisa .

Kristina sa...

lamm

Masen sa...

Lamm

Jo sa...

Bä, bä, vita LAMM

Christer sa...

LAMM

Anne sa...

Lamm

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

Molly SANDEN

Masen sa...

Sanden

Anna Wärn sa...

Sanden

Anonym sa...

Gumöra, nu sitter vi ett gäng i våra husvagnar i Gränna o spelar kryzzet. Coronasäkert.
Hälsar Brittis

Kristina sa...

juni

Christer sa...

JUNI

Masen sa...

Juni

Kerstin Nilsson sa...

Juni

Bettan sa...

halvtid:
V4/ Sjöjungfrun
V6/
V8/
V9/
V10/
V11/ Lamm
V13/ Myrberg

L1/ Höstvisa
L2/ Juni
L3/ Sun
L4/ Sandén
L5/
L7/
L10/ Per
L12/

Anna Wärn sa...

Juni

Anne sa...

Morgon 👍

Vonkis sa...

Brittis
Coronasäkert i Gränna, låter som möjlig filmtitel :-)

Vonkis sa...

Nog får vi hoppas på något mer att bita i efter halvslaget?

lasse sa...

Vonkis: Visst är det väl konstigt att de styrande inte kommit fram med ett förslag till sjukpenning för oss i
riskgrupper ?

Vonkis sa...

lasse
Det tycker jag verkligen. Jag har ju turen och kan jobba hemifrån men vet inte hur länge chefen är sugen på att ha det så när de ändå måste ha någon som håller i mina lektioner.

Anonym sa...

V6 Nothing ?
L7 Hill ?

Christer sa...

ERIC Clapton

lasse sa...

Vonkis: Till mig har de sagt att jag ska hålla mig hemma, men inte med lön.

Jo sa...

Eric

Anna Wärn sa...

Eric Clapton

Masen sa...

Klapp-Erics orkester

Anonym sa...

L5 GO-GO

Vonkis sa...

lasse
Sanslöst.
Jag fick kriga ganska ordentligt för att få jobba hemifrån. Tack och lov för facket säger jag.

Christer sa...

Lena Olin

Anna Wärn sa...

Olin

Masen sa...

Wake me up before You Go Go

Kristina sa...

GoGo

Christer sa...

GO GO

Anne sa...

👍

Anonym sa...

Go-GO

Anna Wärn sa...

Wake me up before you go go

Christer sa...

V6 NOTHING; L7 HILL ??????

Masen sa...

Yes! Äntligen en finsk cover! Nu väntar vi bara på Lennart Palms eminenta bidrag.

Bettan sa...

Nu börjar det bli jobbigt att sitta

Vonkis sa...

Christer
Verkar mer och mer troligt.

Masen
Och något av Py :-)

Vonkis sa...

Bettan
:-(

Christer sa...

NOTHING HILL

Masen sa...

Japp! Rätt gissat!

Anna Wärn sa...

Nothing Hill

Stina sa...

Notting Hill

Bettan sa...

Vonkis: tur att krysset snart är slut så det får bli soffläge

Kristina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anne sa...

Krya på dig.💐

Janne sa...

10.Peal?

Vonkis sa...

Bettan
Förstår dig.
Du har haft ont länge nu.

Masen sa...

Vonkis
Fast finska covers och Lennart Palm är ju stående inslag. Py är betydligt mindre förekommande.

Stina sa...

Stavas Notting. Ej med h.

Anonym sa...

V10 Paul?

lasse i arbrå sa...

L12 = PG

Vonkis sa...

Masen
Det är det sannerligen. Alldeles för mycket mindre förekommande.

Vonkis sa...

Stina
Ha ha,oj då. Tack för att du sa till.

Bettan sa...

Vonkis: Nä 3 dagar

Masen sa...

PG

Anna Wärn sa...

Pg

Kerstin Nilsson sa...

Pg

Kristina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Masen sa...

Paul

Anna Wärn sa...

Paul

Anne sa...

Phil

Jo sa...

Phil Collins

Christer sa...

Stina: Visst skall det stavas NOTTING. Fingret slant.

Anna Wärn sa...

Ha en bra dag allihopa och var rädda om er, kram.

Kristina sa...

Phil collins

Stina sa...

Varsågod

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Bettan sa...

Dagens kryss
V4/ Sjöjungfrun
V6/ Notting
V8/ Olin
V9/ Eric
V10/ Phil
V11/ Lamm
V13/ Myrberg

L1/ Höstvisa
L2/ Juni
L3/ Sun
L4/ Sandén
L5/ Go-Go
L7/ Hill
L10/ Per
L12/ PG

Anne sa...

Tack för idag alla. Ha en bra vecka.

Petra sa...

Tack för idag

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg, var rädda om er.

Stina sa...

Ok

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha det bra

Masen sa...

Ja, naturligtvis är det Phil Collins och inte Paul Simon, som jag först trodde.

Jo sa...

Tack för idag! Nu ska jag gosa med kattunge och sen ska det sås och planteras i pallkragarna. Ha en fin vecka!

Jos sa...

Separate lives...

Masen sa...

Nu så är det inklickat och klart.
Sörs!

Vonkis sa...

Masen
Jag tänkte också Paul Simon först men sedan hörde jag att det var Phil.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Vonkis sa...

Jos
Passande titel :-)

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Kimme Rosenqvist sa...

Hallå Vonkis!
Och ja även ni andra som hjälper till här att lösa krysset.
Självklart försöker jag lösa allt jag kan och har inte följt med på att det pågår en kommentering här under programmets gång....
Så först när programmet e slut går jag in för att kolla och få lite hjälp hi hi.....
Har tänkt skriva till dig länge och kommer inte ihåg om jag gjort det tidigare?
Har själv haft blogg och fb-sidor där jag vet hur viktigt det är att få respons på det man lägger ut.
Och idag blev jag färdig, men hittade inte något privat - pm att skicka till dig, men inga hemligheter så det får bli offentligt.
Det var mest frukostbestyr under störrre delen av programmet så började inte kryssa förrän de tre sista som jag kunde utan hjälp.
Och det var din kommentar om Duett som fick mig att skriva.
När Anders nämnde Laura fick jag nästan omedelbart känslotårar i ögonen då hon är en av mina favoritsångerskor med en röst och låtar som går rakt in i hjärtat........
Sedan började låten med en enkel gitarr och jag hörde Phil som också gjort väldigt många låtar som väcker känslor och minnen....
Men jag håller med om att det inte blev en favoritduett utan att det finns så många bättre......
Jag slår mig absolut inte för bröstet med mina sångförsök, men gör mitt bästa och håller på med nya låtar som jag hoppas ska kunna bli till en LP i höst....
Min stora dröm förutom då att få sjunga en duett med Laura Pausini på Italienska så har drömmen om en duett med Jill Johnson från min hemstad Engelholm funnits längre och jag lever på hoppet och drömmer om att detta ska bli verklighet ha ha ha.....
ps Rögle är ju laget i mitt hjärta då jag ju växt upp endast ett antal hundra meter från den första Ishallen, men säsongen 1977 av dåvarande Elitserien fanns ju inte Rögle med där uppe och ett inslag från en match där Ulf Thors gjorde ett mål med ett slagskott från blå linjen och den där runda fula CCM-hjälmen (tror det var det märket) så blev MODO mitt favoritlag.
Och ingen annan i klassen höll på MODO eller ännu mindre Djurgården, men till slutet vet ju du som MODO-fan vilka det var som vann till slut och det var jag som i slutspelet var "ensam mot hela klabbet" som vi uttryckte det på Skånska.
Så lite MODO finns alltid i mitt hjärta och har faktiskt också sett en match i gamla klassiska Kempehallen plus att det ju funnits många fina spelare från Ö-vikstrakterna i Rögle.
Mvh Kimme