lördag, april 18, 2020

Melodikrysset vecka 16 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Första veckan med tillstånd att jobba hemifrån är gjord och vilket bättre sätt att fira det finns än att lösa Melodikrysset i grupp? Whoop Whoop! Tyvärr finns det ingen chans på varken Py eller Bäckman, vi får sätta vårt hopp till Stefan Demert till lodrätt två och lodrätt fem istället.

Petra Marklund, tidigare under artistnamnet September sjöng Händerna mot luften.

Humle och Dumle brukade väl avsluta med att säga Mors mors?
------
Blir lite fundersam på om det inte ska vars Moss moss istället, det låter så när jag lyssnar i Öppet arkiv, hoppa till 24:30.
------

Välkända första takter det där, fina The Rose var det som spelades.

Det här med opera och kompositörer, det är inte min starkaste sida som ni vet. Medkryssarna däremot, de har stenkoll. Det var Fågelhandlaren som är skriven av Carl Zeller.
------
Det var Schenkt man sich Rosen in Tirol som framfördes av Elisabeth Schwarzkopf.
------

Owe Thörnqvists Titta, titta utspelades i ett klassrum där läraren kallades för fröken och eleverna för elever.

En opera till, den här heter Aida.

Zara Larsson (en av Eldemannens kryssfavoriter) med Don't worry bout me.

Rolf Lindblom spelade Överbyvals som jag mest känner igen som signaturmelodin till Carl Anton i Vita bergen.

Jan Malmsjö sjöng Då går jag till Maxim från Glada änkan och där spelade han en greve.

1943 föddes den amerikanske låtskrivaren och sångaren Roland Kent LaVoie, mer känd som Lobo, här sjöng han Me and you and a dog named Boo.

Det var Britney Spears som sjöng Make me...

snabbgenomgången
L 4 Marklund
V 4 Mors/Moss
V 7 Rose
L 1 Fågelhandlaren
V 9 Zeller
V 1 Fröken
L 3 Elev
V 10 Aida
L 9 Zara
L 2 Överby
V 6 Greve
V 8 Lobo
L 5 Spears



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

93 kommentarer:

Anne sa...

God morgon allesammana. Här i Flen kikar solen fram och björkarna delar med sig av sitt pollen. Urk. Men kaffet är varmt och päronen är beredda hemma hos sig så nu får vi ha en trevlig stund trotw bristwn på Py.
Päronen hälsar till alla.

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Partille. Idag blir det städ ute i området och på uteplatsen. Kanske hinner vi köra ner saker till husvagnen. Vi avslutar dagen med att fira sonen som blir 17 år idag och han har bestämt att vi skall grilla.

Under veckan fick jag besked om att till hösten omvandlas min tjänst från semestertjänst till Ferietjänst. Jag skall följa med min förskoleklass upp till ettan och bli klasslärare för dem. Skall bli spännande roligt och lite läskigt. Skönt är att min kollega i den andra förskoleklassen också skall följa med sin klass.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssvänner! Här på Limhamn skiner solen från en klarblå himmel. Termometern visar + 11 C. Efter krysset blir det som vanligt besök nere vid hoddorna.

lasse sa...

Hej alla X-are !
Hos oss i Gävle har vi ca 5 grader i luften, blåsigt och mulet. I morse sken solen, men nu lyser den med
sin frånvaro.

Janne sa...

god morgon från ett vårlikt GBG.

Bettan sa...

God morgon från ett soligt Stockholm! 3 grader på balkongen men blir nog varmare under dagen!
Ledig helg så det blir balkonghäng idag

Vonkis sa...

Anne
Måste vara extra roligt att ha pollen och få pollensnuva det här året...

Petra
Gu så gott med grillat! Ett bra val av sonen :-) Och grattis till den nya tjänsten :-)

Christer
Skönt när så mycket som möjligt kan vara som vanligt.

lasse
Tråkigt för er att solen försvann, här skiner den för fullt.

Vonkis sa...

Janne
God morgon, tänk att det blev vår i år också :-)

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron +6 sol, blåser lite mindre idag.Längtar att kunna sitta ute, men inte i nv vind.Visst går veckorna fort, nu kör vi igen.

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla glada från ett vårlikt Björkhagen. Nu ska det kryssas 🎶✏️🗒😎

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Nu går veckorna liter fortare igen när jag får jobba :-)
Snart snart kan vi sitta ute, så skönt det ska bli.

Anna Värn
Vi ska kryssa så det ryker :-)

Lena sa...

Morrn från ett soligt +5 härliga grader varmt Luleå. Så bra att du kan jobba hemifrån Vonkis. Jag är på skolan men vi är inte många så det är inga problem med social distansering. Har fjärrundervisning via digital portal. Funkar klockrent, men blir inte fullt lika interagerande som fysiska. I dessa tider får man anpassa verksamheten. Förhoppningsvis finns det ett liv efter detta för de allra flesta.

Nina sa...

Från ett soligt Visby hälsar jag er alla en god helg!!
Sitter isolerad hos min kära mor, (hon hälsar tillbaka till Vonkis)
Krysset ligger redo o pennan är vässad, saknas bara en Eldeman nu!

Bettan sa...

Förra veckans svar:
V 1 Bumerang
L 3 Abba
V 5 Djungelboken
V11 Sven-Erik
L 2 Magnusson
L 9 Me
V12 Ringo
L 8 Adele
L 1 Bruce
V 7 USA
L 5 Dotter
V 6 Tre
V13 Erik
L10 En
L 4 Göken

Annis sa...

Woohoohoooo! Hjular in här och firar med Vonkis första hemmajobbsvecka med kryss i löjlisgrupp!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! (Jag vet, nu är det så många soltillfällen att det där med regnigaste staden inte längre känns relevant!)
Katten och jag är på plats, resten av familjen är förpassad till annan del av huset. :)

Vonkis sa...

Lena
Så länge den sociala distanseringen fungerar så :-)
Jag hade behövt åka spårvagn och buss till och från jobbet och sedan stå i dåligt ventilerade klassrum för att undervisa i tre klasser. Till slut så tog ag sitt förnuft till fånga och lät mig, som hör till riskgrupp, jobba hemifrån men det satt hårt åt. Visst måste vi tro på en ljusning även om den kanske dröjer, men den kommer.

Vonkis sa...

Nina
Visst är det härligt med silen :-)

Bettan
Kul att du är med igen :-)

Annis
Tack tack :-)

Jo
Det går knappt att räkna alla soliga dagar längre :-)

Bettan sa...

Vonkis: Tack

Petra sa...

Marklund

Christer sa...

MARKLUND

Anna Wärn sa...

Petra Marklund

Vonkis sa...

Första gången jag hörde den här låten tyckte jag att det lät lite som Carola men fick det inte att gå ihop med textraden vi ska bli fulla.

Chrille sa...

Hej från ett soligt Varberg på västkusten. Tog en 2 - timmars promenad i morse kl 5 - 7, mötte högst 5 personer på långt håll Viktigt att hålla uppe konditionen om man skulle drabbas av Coronan.

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jo sa...

Den var rätt poppis på förskolan. Lät lite intressant när fyraåringar sätt och gungade och vrålade "Pannan i baren, Vi ska bli fulla" :)

Bettan sa...

Rose

Jo sa...

Rose

Anna Wärn sa...

Moss

Christer sa...

ROSE

Bettan sa...

En av mina absoluta favoritsång

Anna Wärn sa...

Rosé

Vonkis sa...

Chrille
Oj, det var bra jobbat så tidigt på morgonen. Jag försöker komma ut några gånger i veckan men ibland bråkar knäna och då får jag stanna hemma.

Vonkis sa...

Jo
Ha ha ha
Lite som när mitt syskonbarn sjöng hennes version av Mikrofonkåt.

Jo sa...

Min också!

Anne sa...

Vonkis.Med tanke på hur mycket det snyts hör hemma får en vara glad över att det inte längre är sån hysterisk toapappers bunkring.😅

Christer sa...

FÅGELHANDLAREN; Carl ZELLER

Vonkis sa...

Anne
Ha ha ha

Någon som kan operetten?

Lena sa...

Ingen som kan operetten? Är helt värdelös själv :-(

Anna Wärn sa...

Fågelhandlaren

Lena sa...

Tusen tack Christer :-)

Christer sa...

FRÖKEN; ELEV

Petra sa...

Fröken, Elev

Vonkis sa...

Christer
Tack!!!

Anne sa...

Välkommen i klubben 😅

Christer sa...

AIDA

Janne sa...

aida

Chrille sa...

Tack Vonkis. Viktigt att hålla igång efter sina förutsättningar. Tänka både på sig själv och alla fina vänner och medmänniskor.

Nina sa...

Aida

Anders sa...

Lod 9 gissar jag Zara Larsson

Janne sa...

moss eller mors?

Bettan sa...

Halvtid:

V1/ Fröken
V4/ Mors
V6/
V7/ Rose
V8/
V9/ Zeller
V10/ Aida

L1/ Fågelhandlaren
L2/
L3/ Elev
L4/ Marklund
L5/
L9/

Jo sa...

Tack!

Anna Wärn sa...

V9 Zeller

Anna Wärn sa...

V 10 Aida

Janne sa...

Aida tror jag hade premiär på Storan i GBG?

Petra sa...

Zara

Christer sa...

ZARA

Vonkis sa...

Janne
Tror det ska stavs mors men uttalades moss.

Anna Wärn sa...

Zara Larsson

Anonym sa...

V4 mors eller Moss?

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

ÖVERBY

Anna Wärn sa...

Överby

Nina sa...

Överby

Nina sa...

Greve

Christer sa...

GREVE

Anna Wärn sa...

Greve

Jo sa...

Glada änkan?

Vonkis sa...

Jo
Japp.

Christer sa...

LOBO

Jo sa...

Typ enda operetten jag känner till!

Anna Wärn sa...

Lobo

Unknown sa...

V 4 nån

Anne sa...

Mors

Nina sa...

Marklund

Christer sa...

SPEARS

Petra sa...

Spears

Anna Wärn sa...

Spears hej och tack för mig😎

Bettan sa...

Veckans kryss:
V1/ Fröken
V4/ Mors
V6/ Greve
V7/ Rose
V8/ Lobo
V9/ Zeller
V10/ Aida

L1/ Fågelhandlaren
L2/ Överby
L3/ Elev
L4/ Marklund
L5/ Spears
L9/ Zara

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en skön lördag!

Petra sa...

Tack för idag hörs nästa lördag och då sitter jag förhoppningsvis i förtältet i Stråvalla. Ha en fortsatt trevlig helg.

lasse sa...

Håll Er friska och krya, så vi sörs nästa vecka !

Nina sa...

Tack o Hej från ett soligare gotland

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha det bra

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka.

Jo sa...

Tack för idag, det var tur att jag löste med er, Fågelhandlaren och Lobo hade jag fått googla fram annars! :)

Anne sa...

Tack för idag, ha en bra vecka så ses vi på lördag.

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs om 2 veckor

Unknown sa...

Tack för idag och jag säger som Humle och Dumle; Moss Moss.
Hälsar Håkan M.

Annis sa...

Tack för idag, det var lite klurigare än vanligt! Sörs om en vecka igen.

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Tror jag ändrar till moss på vågrätt fyra efter att ha lyssnat på ett avsnitt i Öppet arkiv.
https://www.oppetarkiv.se/video/2128408/kapten-backdahl