torsdag, juni 11, 2020

Den åttionde dagen: Antiklimax, bortglömd och bakfail

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag åttio i isolering. Så var dagen här. Dagen då vi skulle få veta vem det var som mördade Olof Palme men snacka om att det blev ett stort blah av alltihop. Det jag framför allt tar med mig från genomgången var att presentationen de visade med nöd och näppe skulle ha fått godkänt av mig i skolan. Christer Pettersson reducerades till en blandmissbrukare från Sollentuna. Det heter tydligen handlovsväska. Det hade behövts en #utredningsbae.

Men nog kändes det snopet efteråt och alla privatspanare som sedan februari funderat över vad de skulle sysselsätta sig med efter den här dagen kan lugnt återgå till att följa olika spår, Nej just ja. Det heter ju uppslag.

Idag var det även dags för läsårets sista arbetslagsträff. Sedan jag började jobba hemifrån har jag varit med på dessa möten via länk. Någon som är på plats brukar skicka en länk till google meet men idag kom det inget. Eftersom jag visste att de skulle ha fikaknytis tänkte jag att de kanske skulle börja med att fika och sedan köra igång med själva mötet. När det gått över en halvtimme frågade jag i messengergruppen om de fikat klart snart och då kom det en länk på en gång. 

De hade glömt mig.

Flertalet kollegor, på ett möte och ingen reflekterar över att jag inte var med. Det kändes sådär kan jag ärligt säga.

Imorgon är det avslutning och jag ska vara med eftersom de ska vara utomhus. Tanken var att jag skulle baka muffins till alla elever i femman för att bjuda dem imorgon. Sagt och gjort. Smöret hade fått stå framme för att bli lättare att blanda med sockret. Päronen var skalade och uppskurna. Ugnen uppvärmd. Tar ut muffinsen och de är alldeles platta och kladdiga. Tydligen hade bakpulvret tappat sin mojo. Då hade jag ändå testat det genom att ta lite bakpulver i vatten för att se så det blev någon reaktion och det blev det. Men inte idag då. Så det blir inga muffins. 

Verkligen en toppendag det här.

Och då har jag inte ens skrivit om ABF-mannen som kröp fram från skuggorna i slutet av kvällens föreläsning.

Och ingen Wallensten på pressträffen idag heller eftersom det inte var någon pressträff alls med Folkhälsomyndigheten. De ska bara köra på tisdagar och torsdagar framöver.

2 kommentarer:

Anni sa...

ABF-mannen ? :-o

Vonkis sa...

Anni
En man som går på en föreläsning och säger att han ska ställa en fråga men istället håller ett fem minuter miniföredrag som avslutas med den retoriska frågan "Tror du inte att det är så".