lördag, mars 12, 2011

Melodifestivalen 2011 Zzzzfinalen

Välkommen till MelloBlggen

Har lite att fixa innan det är dags för kvällens final så redan nu lägger jag ut kvällens Melloinlägg. Självklart kommer jag att tycka en massa under tävlingens gång också, det här är vad jag anser så här långt.
--------

Nuuuuuu kör vi!

Visst var inledningen med sången på taket och nerhissningen rätt tam.

Ifjol blev det ett jäkla liv när Anna Bergendahl hade på sig skor från converse. I år är det tydligen helt ok att dansarna i alla artistpresentationer i finalen har på sig one pice...


1. Danny Saucedo - In the Club
Visst finns de likheter med En el club, men det finns låtar i finalen som har knyckt betydligt mer från andra låtar än det här.

Kom Danny av sig där i början?
Det är ett proffsigt nummer, det måste jag ge honom.

2. Sara Varga – Spring för livet
Fortsätter att hävda att Melodifestivalen visst är rätt forum för den här låten, den passar skitbra här. Det visar inte minst det gensvar Sara har fått från publiken.

Man skadar inte om man älskar
Vilket du faktiskt säger att du gör

Spring för livet om det är dig kärt
Att slå tillbaka, det är det inte värt
Du kan inte förändra, du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå


Älskar Saras styrka att stå där på Globens scen och sjunga om misshandel. Urstarkt!

3. The Moniker – Oh my god!
Har fortfarande inte kommit över att den här bedrövliga låten slog ut Pernilla Anderssons Despersdos i Andra chansen förra lördagen. Ännu mer oförstående är jag till att den verkar kunna ta hem tävlingen ikväll.

Zzzzz
För en oherrans massa år sedan skickades Forbes till ESC för att tävla med låten Beatles. Det gick inget vidare. Gör inte om det beatlesmisstaget. Snälla. Speciellt efter den där glittriga kaftanen...

4. Brolle – 7 days and 7 nights
Tja, ta lite av The Arks Calleth you cometh I, blanda med refrängen i Belinda Carlisle Leave a light on, rör slutligen ut med lite med lite Boppers.

Har jag sagt att vibrato inte riktigt är min grej förut?
För säkerhets skull.
Vibrato är inte riktigt min grej.

Att Brolle är ett superproffs spelar ingen roll. Låten suger.

5. Linda Bengtzing – E de fel på mig
Om Linda är så säker på att hon går hem i Europa borde hon väl vara nöjd med att jurygrupperna är internationella i år? Det är inte Linda det är fel på, det är svenska folket det är fel på.

Egentligen ska man ju inte bli förvånad av att Linda B tävlar med en sån här dålig låt. Jag menar, hon har ju den här på sitt samvete också...

Att säga att Linda var övertänd känns som en underdrift.

6. Nicke Borg – Leaving Home
Om vi skickar den här till Düsseldorf skulle i alla fall inte jag skämmas.

Känner igen Nickes svåger Markus. Var han inte med i någon såpa förut? Typ Vita lögner eller Vänner och fiender?

Gillar den här låten. Roligt att den är med i finalen. Den här vore också helt ok att skicka till Düsseldorf.

Visst såg det ut att vara problem med hologrammen?

7. Swing fly – Me and my drum
Borde det inte stå Swingfly ft. Kristoffer Hiding? Batman borde också få lite cred tycker jag.

Sonen Cameron, bäst ikväll!

Den här fungerar bra att lyssna på men det händer för mycket på scenen, det känns rörigt.

Med tanke på att det är Kristoffer Hiding (killen som ser ut som Kleerup) som sjunger hela refrängen i låten borde han stå med som artist.

8. Sanna Nielsen – I'm in love
Den här låten var med redan 2006, då hette den Evighet och 2007 tävlade Sanna själv med den, då under namnet Vågar du vågar jag.

Det där med vibrato är inte riktigt min grej...

9. The Playtones – The King
En låt till där Batman fått vara med och leka. Pappa gillar den här, han är 60+. Han tycker att det var lite käck musik. Som sagt. han är 60+.

Det här är låten som Miyala väntat på hela kvällen. Hon gillar den. Hon och min pappa. Som är 60+.

Pyrot flyttat från pianot till längst fram på scenen och det fungerade faktiskt bättre där.

10 Eric Saade – Popular
Eric Saade har satsat på att plocka lite delar från olika låtar. Trummorna kommer från Boney Ms Nightflicght to Venus.

Refrängen påminner, som många redan har påpekat, väldigt mycket om Lili oxh Sussies Oh mama

I will be popular, I will be popular
I’m gonna get there, popular
My body wants you girl, my body wants you girl
I get you when I’m popular


Och i slutet av Popular får vi slutet av temat till Fame Baby remember my name.

Av jublet i Globen lär det här möket vinna ikväll.

Och där fick vi en bild på tjutande småtjejer...

Det var kvällens bidrag det.

Och nu går det inte att komma fram på numren. Hur många artiklar kommer det att generera? Förton?
Som sagt...

Så här tippar Klas att utgången blir.
1. Eric Saade
2. The Moniker
3. Danny
4. Sara Varga
5. Swingfly
6. Nicke Borg
7. Linda Bengtzing
8. The Playtones
9. Sanna Nielsen
10. Brolle

Vad tror du?

Poäng
Ryssland
1 Sanna
2 Sara
4 Saade
6 The Playtones
8 Linda B
10 The Moniker
12 Danny

2Ukraina
1 Brolle
2 Linda
4 Danny
6 Playtones
8 Moniker
10 Saade
12 Sanna

3Frankrike
1 Swingfly
2 Linda
4 Playtones
6 sanna
8 Moniker
10 Danny
12 Saade

4Grekland
1Moniker
2 Playtones
4 Sara
6 Linda
8 Saade
10 Danny
12 Sanna

5Malta
1 Nicke
2 Brolle
4 Playtones
6 Linda
8 Sanna
10 Danny
12 Saade

6Kroatien
1 Brolle
2 Playtones
4 Danny
6 Sara
8 Saade
10 Sanna
12 Linda

7San Marino
1 Saade
2 Playtones
4 Linda
6 Danny
8 Sara
10 Nicke
12S wingfly

8Tyskland
1 Sara
2 Saade
4 Moniker
6 Playtones
8 Nicke
10 Swingfly
12 Danny

9Storbritannien
1 Danny
2 Sara
4 Sanna
6 Moniker
8 Swingfly
10 Playtones
12 Saade

10Irland
1Swingfky
2 Linda
4 Playtones
6 Danny
8 Moniker
10 Saade
12 Sanna

11Norge
1Nicke
2 Saade
4 Brolle
6 Danny
8 Moniker
10 Sanna
12 Swingfly

Dynazty med This is my life. Kändes rätt mycket Scorpions det där.
Tack som fan Globen.
Tack som fan Sverige.

Svenska folkets röster
16p Linda b (58)
21p Brolle (29)
27p Sara (50)
33p Playtones (79)
37p Nicke (57)
39p Sanna (114)
49p Swingfly (93)
69p Moniker (124r)
70p Danny (149)
112p Saade (193)

Rövenschnitzel...

Jag kommer för evigt hävda att Eric fick en massa sympatiröster för att hana fick glassplitter i ögat.

Ja ja, Isa är nöjd i alla fall...

Läs mer
DN Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen SvD SvD Sydsvenskan

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Wikileak Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

10 kommentarer:

Bloggblad sa...

The Moniker har jag inget till övers för... fast pernillas låt lät precis som alla hennes andra... jag har hört henne på en konsert, och alla låtar lät som repriser av den första.

Kolla på min blogg vem jag röstar på!

Vonkis sa...

Bloggblad
Skuttar över och kikar.

lillasyster sa...

hör du pyrot var oxå på pianot.. missade du det ?? :)

Vonkis sa...

Lillasyster
Gjorde tydligen det.

Bloggblad sa...

Nu hör jag Anna B:s låt i en annan version, som säkert hade gått vidare... tuffa killar får röster.

Jag gillar Varga och Sanna, Moniker tycker jag känns lite fjantig, trots att jag gillar 60-talet.

Vonkis sa...

Som det ser ut nu ser jag helst att Danny vinner.

Miyala sa...

Här i ostlandet var jag och mina tvà svenska kompisar väldigt nöjda. DESSUTOM är det väl bara världsbäst att utlänningarna tyckte som svenskarna. Dà kan vi ju inte säga att vi skickade ngn som inte representerar Sverige!

Äntligen skickar vi ngn med potential, helt klart den bästa showen! Vet inte vad det är med den där lillkillens dans som fàr mig att bli en tonàrsbrutta igen;=)

Vonkis sa...

Miyala
*tar mig för pannan*

lillasyster sa...

hur vet du att han fick det ???
förresten så ville tydligen nöjesbladets läsare skicka the moniker

Vonkis sa...

lillasyster
Marie Serneholt sa det i sändningen, det var därför de visade Fredrik Kempe i greenroom när de pratade om Saade när alla bidrag hade spelats.

Aftonbladets läsare ger jag inte heller mycket för.