lördag, mars 05, 2011

När budskapet går fram

Välkommen till MelloBloggen

För två veckor sedan stod Sara Varga i Linköping och sjöng om att springa för livet. Det var en vacker och sorglig melodi om att ta sig ut ur ett destruktivt förhållande. Som ett brev på posten kom reaktioner på låten, reaktioner som handlade om att den var feministiskt trams och att den inte hade i Melodifestivalen att göra, det var inte rätt plats att sjunga om såna här saker.

Men finns det ett bättre tillfälle än Melodifestivalen att ta upp ämnet?

Sara Varga stod inför en miljonpublik och sjöng att "Det enda du kan göra är att gå", kan det verkligen vara fel?

Enligt mig är det inte det, och det faktum att Sara fått flera mail från personer som känt igen sig och som blivit stärkta av låten talar verkligen för det.

Och om så bafra en peson får kraft nog av låten att lämna den partner som misshandlar så spelar det ingen roll hur många andra som tog illa vid sig av att en låt med ett budskap tävlade i Melodifestivalen.

Du säger att du har förändrats
Att du aldrig menade att slå
Du säger att allt har förändrats
Om jag ville, så skulle jag förstå
Man skadar inte den man älskar
Vilket du faktiskt säger att du gör

Jag lever med mina minnen
Och sår som ingen kan se
Jag lever med mina minnen
Försöka glömma är ingen idé
Man skadar inte om man älskar
Vilket du faktiskt säger att du gör

Spring för livet om det är dig kärt
Att slå tillbaka, det är det inte värt
Du kan inte förändra, du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå

Du skadade hela mitt väsen
Du sa att jag alltid gjorde fel
Du klagade på hela mitt väsen
Tills jag inte längre var hel
Man skadar inte om man älskar
Vilket du faktiskt säger att du gör

Spring för livet om det är dig kärt
Att slå tillbaka, det är det inte värt
Du kan inte förändra, du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå

Och jag älskar livet
Det får du inte ta ifrån mig
För om nu hat är motivet
Så finns där inget hat hos mig

Spring för livet om det är dig kärt
Att slå tillbaka, det är det aldrig värt
Du kan inte förändra, du kommer aldrig förstå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå
Det enda du kan göra är att gå

Läs mer
Aftonbladet Expressen SvD

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Wikileak Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

Inga kommentarer: