lördag, mars 19, 2011

Vad satt det i?

Välkommen till FrågeBloggen

Människorna i Libyen lider. De går en ojämn kamp mot Khadafi (Gaddafi) men uppenbarligen är det inte bara Carl Bildt som anser att det inte handlar om att ta ställning för den ena eller andra sidan, eftersom beslut om flygförbud över Libyen dröjde så länge.

Nu är det bara att hoppas att Kadaffi snart är störtad och att folket får den frihet de kämpat så länge för att få.

Läser även att Jan Björklund nu går ut och säger att de svenska reglerna för vapenexport måste ses över så att Sverige inte exporterar vapen till diktaturer. Det är inte ofta jag håller med honom men i det här fallet gör jag det. Så sätt ett kors i taket.

Och på tal om vapenexport har jag en fundering i en annan fråga. Är det bara jag som tycker att det är märkligt att Sverige anser att det är ok att exportera vapen till andra länder så länge de inte är i krig? Men så fort landet i fråga ska ut i strid, och därmed behöver vapen, då ska exporten upphöra.

Läs mer
Libyen

SVT SVT SvD SvD SvD DN DN Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen Expressen Dagen VG

Vapenexport
SVT SVT SvD DN Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Expressen Expressen Dagen

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Wikileak Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

11 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vonkis sa...

Troll göra sig inget besvär.

Björn Brändewall sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Björn Brändewall sa...

Hej. Det Björklund sade om vapenexport handlade inte att sluta exportera vapen så fort ett land hamnar i krig, utan om att inte exportera till diktaturer (som lär använda vapnen till att anfalla demokratier, eller förtrycka sina egna invånare). Däremot att exportera vapen till demokratier som behöver försvara sig mot diktaturer, det är "försvarbart".

Vonkis sa...

Björn Brändewall
Helt rätt. jag var otydlig där.

Vonkis sa...

Så där. Hoppas det blev tydligare nu.

Bildtroll sa...

Nä nu....??? mig veterligt har jag inte kommenterat inlägget???

Vonkis sa...

Buldtroll
Ha ha ha
Det var ett otrevligt troll som skrev tidigare :-)

Bildtroll sa...

Puh..skönt att höra:-) blev lite orolig att jag skrivit något otrevlig i mitt normala tillstånd av total förvirring:-/

Vonkis sa...

Bildtroll
(Nu stavade jag rätt också)
:-D

Anonym sa...

Björklund överreagerar. Vi skall alltid diskutera sådana frågor, men de behöver inte diskuteras utifrån en hastigt uppkommen händelse för då finns ju redan de vapen vi exporterat på plats.
Detsamma gäller svenska media som den senaste veckan rapporterat kring kärnkraftverken i Japan och antikärnkraftsrörelsen i Sverige. Varför har media i stort sett glömt alla människor som råkat illa ut i Japan? Media har valt att skapa oro istället för att rapportera omdömesgillt, därför kan vi inte längre lita på media i Sverige. Vad jag hade velat läsa är hur vi skall kunna få iväg hjälp till återuppbyggnaden av Japan. Vi kan skicka monteringsfärdiga hus, de som beställt sådana kanske kan vänta ett par månader för att folk i Japan skall få hjälp. Vi kan låta volvo leverera entreprenadmskiner. Vi kan använda försvarets Herkulesplan till att transportera de monteringsfärdiga husen och entreprenadmaskinerna. Varför fokuserar media på att skrämma folk istället för att diskutera hur vi kan hjälpa andra människor?