lördag, februari 06, 2021

Melodifestivalen 2021 deltävling ett 6 februari

Välkommen till MelloBloggen 

Men dra på trissor, det har blivit dags för Melodifestivalen igen! Faktiskt höll jag på att nästan glömma det men så i onsdags, innan inköpslistan för veckans handling hade skickat till C, kom jag på att det ju var mellodags så jag hann skriva upp lite snacks på lista. Igår öppnades ostkrokspåsen så de ha legat på luftning och kommer vara perfekt sega till kvällens sändning.

Börjar inte ni bli lite less på att det alltid ska påpekas att det inte är som vanligt? Och förresten, hur länge är ett läge inte som vanligt, jag menar, det har ju varit inte som vanligt i ett år nu snart.

Snajsigt att få kicka igång hela tävlingen med att få framföra sin nya låt. Jag hade kunnat förstå om den var ett pausnummer, men att öppna hela tävlingen med det här?

Varför började de inte med den här sketchen och sedan Lenas sång?

Ha ha, lite roligt faktiskt att SVT har tagit tillbaka de där lökiga vykorten från ESC.

1. Kadiatou - One touch
Oj. Sången är svagare än jag tror och själva numret känns väldigt energifattigt och oengagerat. Nej, det här var en besvikelse, jag hade trott att den här skulle vara topp fyra men nu ställer jag mig tveksam till det.

2. Lillasyster - Pretender
Nu vaknade jag till i alla fall till.
Början var lite sådär men lite eld och hockeyklapp-parti brukar vara säkra kort.
Bäst hittills.

3. Jessica Andersson - Horizon
Nationalmuseum, det är bra skit det.
Jaha, det här med popgospel är alltså fortfarande en sak i Melodifestivalen. Jag var lite less på den redan när John Lundvik vann 2019.

Men men, Jessica är Jessica och hon brukar gå vidare vad hon än tävlar med.

4. Paul Rey - The missing piece
Helt ok låt. 

Men är det något med ljudet ikväll? Jag tycker att sången slår igenom i samtliga nummer.

5. Arvingarna - Tänker inte alls gå hem
Arvingarna skiter i restriktionerna (eftersom de inte tänker gå hem).

Oj, får alla fyra sjunga solo i år!
Vad heter han med Ramona Singer-galna ögon?

Stabil dansbandsschlager, inte lika omedelbar som I do från 2019 men helt ok den här med.

6. Nathalie Brydolf - Fingerprints
Lite som ett öststatsbidrag.

7. Danny Saucedo - Dandi dansa
Min känsla att Danny är lite av en douche blev inte mindre nu.

Gissar att Danny och/eller den som gjort numret att tittat lite på Jamiroquais Viritual insanity.

Nej det här var en besvikelse. Självklart kommer Danny gå till finalen bara för att han är Danny men både låten och numret är en underprestation.

Vad tror jag då om fortsättningen. Jag tror att Danny, Arvingarnam Jessica, Paul och Lillasyster går vidare till den andra omröstningen.

Till andra röstomgången
Arvingarna, ok
Jessica, också ok
Paul Ray, enligt planen så här långt
Danny, självklart
Lillasyster, så där ja.

Då tror jag att Danny och Paul går direkt till finalen och att Jessica och Arvingarna går till Andra chansen. Eller kanske ska Paul och Arvingarna byta plats?

Är det Herman Lindqvist eller Bilbo Baggins?

Till Andra chansen
Paul Ray, där ser man.
Lillasyster, oj, en liten miniskräll

Vem åker ut, Jessica eller Arvingarna?

Till finalen
Danny Saucedo, ingen förvånad.
Arvingarna.

Jessica Andersson åkte alltså ut. Det är andra gången på åtta starter hon inte tar sig vidare från sin delfinal.

Kan inte riktigt släppa att Tommy i Arvingarna (googlade medlemmarna) gått all in glitter och så en liten basker på det då.

64 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan
Äntligen dags för melodifestivalen. Jag är med även denna säsongen.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Åh vad glad jag blir!

Hur var Melodi grand prix i Norge? Jag har inte haft någon koll alls på er uttagning i år.

Kjell Sigbjørn sa...

Inte riktigt färdigt än.I kväll är det klart för delfinal 4 av 5. (Som jag skal se efter melodifestivalen på NRK PLAY). Just nu är 7 av 12 är klara för final den 21 februari. Här är det sånn att 6 låtar är direkt klara för finalen. 20 låtar det betyder att 4 måste kvala in varje lördagar innan (4 låtar 2 mot 2 i semifinal, så vinnarna til får kämpa om den sista platsen. Dom 15 som är utslagna tävlar om dem sista platsen måndagen 15 februari. Här det så också att alla delfinaler går i Oslo utan publik.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Oj, vilket system men då kan å andra sidan vinnaren verkligen säga att den är värd vinsten :-)

Annis sa...

Gokväll! Det skulle vara kul om Lillasyster kommer med någon nyskapande melodiös rock som får hela Sverige lite piggare. Mer lockande än trötta vanliga sclager-ballader.
Så tycker jag iallafall just nu, det kan såklart ändras under mello-cirkusens gång.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja det är klart. Dom körda samma även i 2020 för första gången då.
Härligt att se Lena Philipsson på scen igen

Vonkis sa...

Annis
Kul att du också är med!
Jag har bara hört 30 sekunder av deras bidrag och det lät rätt rivigt.

Kjell Sigbjørn
Hon är ett riktigt fullblodsproffs.

Kjell Sigbjørn sa...

Mycket tjafs innan man kommer gång!

Annis sa...

Jag är så glad att ha dig, Kjell och ev övriga som släntrar in till sällskap när soffan här hemma är tom på sällskap (förutom katten).

Jaha, så det var en NY Lena-låt!? Det lät som gammal skåpmat, så jag trodde det typ var ett potpurri :-D

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ja det tar sin lilla tid att komma till skott.

Annis
Samma här, minus katten :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Jag tyckte Kadiatou sjunger svagt. Är rösten ens vaken? Synd på låten...

Annis sa...

Njae, nr 1 blir inte etta! Mainstream och sången lät lite ansträngd, som om det var en halv tonart för högt.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn och Annis
Jag håller med. Låten är bättre än artisten och framförandet. Hon kändes inte alls bekväm på scenen.

Bloggblad sa...

Lillasyster var ett extremt löjligt namn på ett rockband - inte alls i min tantiga smak. Vrål räknar jag inte som musik.

Bloggblad sa...

Första låten har jag redan glömt.

Annis sa...

Ä, där sprack drömmen om melodiös hårdrock som håller hela vägen. Låten är för spretig med både ballad, vrål och så lite mittemellan refräng.

Bloggblad sa...

Jessicas låt gillar jag (och henne med!). Riktig schlager!

Kjell Sigbjørn sa...

Tyget är bättre än musiken. Men Jessica är som vanligt lysande i det här sammanhanget.

Vonkis sa...

Bloggblad
Ha ha ha
Men arenarock med klapp och allt, det går väl hem?

Annis
Håller med, det var lite för många låtar i en och samma låt men hårdrock brukar gå hem i stugorna.

Bloggblad
Den föll inte mig i smaken alls men jag tror att den går vidare.

Annis sa...

Inte vet jag om jag är för musik-kräsen....Men Jessicas låt känns lite intetsägande och out of date. Var spektaklet med kjolstyget en flirt åt Carolas blå flaggor?

Bettan sa...

Halloj, tittar ikväll! Hade problem att få datorn att funka...men nu är jag här

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Ha ha, där sa du något (om tyget).
Hon är ju proffsig och kan sjunga, inget snack om saken men jag är less på genren.

Vonkis sa...

Bloggblad
Glömde skriva att det är kul att du kikar in :-)

Annis
Håller med dig till hundra procent!

Bettan
Bra att det löste sig med datorn :-)

Bloggblad sa...

Undrar om Paul R lånat pappas lite stora jacka för att verka äldre ... Skorna också ... men barnbarnet tycker att han är bäst hittills.
Jag är så gammal att jag tycker det är töntigt med småpojkar som låtsas ha stor livserfarenhet.

Annis sa...

Paul Rey lär iallafall gå till 2:chansen och ligga några veckor på svensktoppen. Inte något jag skulle lyssna på men bäst hittills.

Kjell Sigbjørn sa...

Nu blir det dansbandsdisco och pappadans. Spänn fast er.

Bloggblad sa...

Jag sitter alltid ensam vid min tv med elektriska filten. Barnbarnet och hennes pappa (båda Mellonördar) via sms.

Bloggblad sa...

Åååå 😩 jag älskar att dansa, men bara lyssna på dansband ... näeee

Annis sa...

Yeah! Kvällens förskolefavorit!

Bettan sa...

Arvingarna bäst hitills

Kjell Sigbjørn sa...

Har hört bättre av Arvingarna.

Annis sa...

Vonkis, han med ögonen heter nog Lasseman.

Vonkis sa...

Bloggblad
Det blinkade rätt bra i hjärtat under Paul Rays nummer så den stora jackan och eventuella livserfarenheten verkar gå hem i appen.

Annis
Ja, det borde han göra.

Kjell Sigbjørn
:-)

Bloggblad
Mysigt med filten.
Detär rätt bra att sitta själv och ha sällskap via blogg och sms, så slipper man pratet i låtarna.


Annis
Risken finns :-)

Bettan
Nja, men topp två i all fall.

Kjell Sigbjørn
Samma här.

Annis
Ja just, det känner jag igen!

Annis sa...

Nathalies låt är verkligen anpassad för ESC, men de glömde att "nålsögat" Mello ska passeras först. Storslagen ballad som eg är helt ok, men inget man dansar loss till.
Jag längtar efter något som får kroppen att så spritta!

Vonkis sa...

Annis
Det här hade kunnat vara ett bidrag från Moldavien eller Estland.

Annis sa...

Så där ja, lite sväng! Danny är ingen favvo i vanliga fall, men lite gladpop är vad vi behöver.
Till final!

Bloggblad sa...

Danny kommer att vinna! Trallvänligt - och småflickor röstar mest

Annis sa...

Japp! Eller Schweiz, Australien, Malta...

Bettan sa...

Dåliga bidrag idag, Dannys va den bästa

Vonkis sa...

Annis och Bloggblad
Men den var sämre än jag hade hoppats, även om Danny gått ut med att han inte vill vinna i år utan bara promota sin låt.

Kjell Sigbjørn sa...

JAG TROR DOM HÄR GÅR VIDARE:

• Låt 2: Lillasyster - Pretender
• Låt 3: Jessica Andersson - Horizon
• Låt 4: Paul Rey - The missing piece
• Låt 5: Arvingarna - Tänker inte alls gå hem
• Låt 7: Danny Saucedo - Dandi dansa

INTE VIDARE

• Låt 1: Kadiatou - One touch
• Låt 6: Nathalie Brydolf - Fingerprints

Annis sa...

Och "tanter" som vägrar släppa taget om dansgolvet :-)

Vonkis sa...

Annis
Alternativen är oändliga :-)

Bettan
Nja. Jag vet å andra sidan inte vilken jag ska säga var bäst ikväll. Det var ganska jämnt men ingen riktig topp tycker jag.

Bloggblad sa...

Nu har jag gjort mitt för ikväll. Röstade på Jessica+ radiohjälpen.

Vonkis sa...

Jag tror att Danny, Arvingarnam Jessica, Paul och Lillasyster går vidare till den andra omröstningen.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Då tror vi samma. Måste fundera på hur jag tror det går med finalplatserna en stund till.

Bloggblad
Det blev ingen röst från mig ikväll. Kom inte på vem jag skulle rösta på :-)

Bloggblad sa...

Tror jag med.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Blir roligt att se fortsättningen

Annis sa...

Jag skippar att rösta. Av dessa sju är det mig egalt vilka som går vidare.

Vonkis sa...

Då tror jag att Danny och Paul går direkt till finalen och att Jessica och Arvingarna går till Andra chansen.

Kjell Sigbjørn sa...

Då blev det dom jag gissade på: Fortsättning följer:

TILL FINAL:

• Låt 5: Arvingarna - Tänker inte alls gå hem
• Låt 7: Danny Saucedo - Dandi dansa

TILL ANDRA CHANSEN:

• Låt 2: Lillasyster - Pretender
• Låt 3: Jessica Andersson - Horizon

INTE VIDARE

• Låt 4: Paul Rey - The missing piece

Annis sa...

Nu är de lite roliga med Herman Lindqvist. Fin historielektion!

Bloggblad sa...

Herman gillar jag oftast inte - men historiska inslaget var KUL!

Bloggblad sa...

Synd att Jessica åkte ut 😩

Kjell Sigbjørn sa...

Det lite bom Jessica och Paul byte plats.
Lite överraskad att Jessica Andersson åkte ur och blev 5:a

Vonkis sa...

Två rätt, att Danny skulle gå direkt till finalen och Arvingarna till Andra chansen. Får ta och slipa mina skills till nästa lördag.

Kul att ni var med, det är alltid roligare när vi är några som tycker till.

Kjell Sigbjørn sa...

Är med även nästa lördag TREVLIG HELG

Annis sa...

Tack för distans-sällskapet, det gjorde kvällen betydligt roligare!

Vonkis sa...

Tack för ikväll hörn!
Jag bloggar ju nästa lördag igen så vill nu är det bara att dyka upp då.

Bloggblad sa...

Enligt barnbarnet och hennes far var programledarna kass. Men det tyckte inte jag. Måste vara ursvårt att inte ha någon publik som hejar på och höjer stämningen.
Jag är nyfiken på hur fnitterflamset Pernilla ska klara det. Kommer hon i tid? Ska hon prata sex och häva ur sig könsord? Hm ...

Andelieb sa...

Sist på bollen här. 6-åringen var överlycklig över dandi dansa och svängde loss i tv - rummet. Jag tyckte nog att hårdrockslåten var det bästa. Arvingarnas låt var verkligen ett lidande att behöva lyssna på. Hoppas på att den får ett startnummer i mitten av finalen och kan tjäna ett syfte som kisspaus.

Vonkis sa...

Bloggblad
Med tanke på de berömda förutsättningarna tycker jag framför allt Lena Ph gjorde ett bra jobb. Jag vet ju hur märklighet jag tycker det känns med digitala möten och att då stå och ska underhålla utan att ha någon publik framför sig som ger respons och energi kan inte ha varit lätt.

Ja just, Pernilla W ska också programleda en delfinal. Ja det kan ju bli intressant.

Andelieb
Bättre sent än ännu senare vet du :-)
Jag kan inte säga att något av bidragen var vare sig apdåligt eller direkt bra. Det var en ok första tävling men vi slapp dippar som Samba sambero.

Varje final behöver en eller två kisspauser så Arvingarna kommer fylla sin funktion.

Anni sa...

Intressant att läsa både ditt inlägg och alla kommentarer så här i efterhand. Tänk så olika vi tycker, det är ju lite av charmen! Lite störd blev jag av att bara killar gick vidare, speciellt som mina favoriter var framför allt Nicole och sedan Kadiatou. Så brukar jag gilla Moldaviens bidrag också ...

Vonkis sa...

Anni
Moldavien har sin plats i ESC :-)