lördag, februari 13, 2021

Melodikrysset vecka 6 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, är ni redo för lite krysslösande i kylan. Eller, ja, jag hoppas så klart att ni inte är ute i kylan, i alla fall inte när ni löser krysset, för man kan ju vara ute fast det är kallt men. Äsch, ni förstår vad jag menar.

Ingen chans på Py idag vad jag kan se men väl en på Bäckman så jag håller tummarna. Efter krysset blir det skidskytte-vm som ju har börjat bra för Sveriges del och ikväll blir det självklart Melodifestivalen som ju har börjat bra för Bobby Ljunggrens del.

Ja just det, Bruce Springsteen gjorde en Ulf Lundell här förleden och åkte fast för rattfylla. Låten Eldemannen spelade heter Letter to you.

Lennart Wärmell spelade Kristallen den fina.

Ja se där, Gyllene tider med Någon att hålla i hand.

Cornelis Vreeswijks Jag hade en gång en båt i calypsotoner från Ghana, det ska vara Melodikrysset till något sånt.

Är inte Lady Gaga med väldigt ofta i Melodikrysset? Plastic doll var dock en ny låt för mig.

Det var Elvis Jailhouse Rock som var förlaga till Bröderna Djups Lien.

Åh, Nina Simone med My baby just cares for me, kanske skulle man ta en dag och bara spela en massa Nina Simone.

The Real Group med Ramels Underbart är kort. När man ska dämpa en trumpet kan man använda en sordin och lägga lite sordin på stämningen.

Vet ni vad, nu när Eldemannen även spelar Ray Charles och I can't stop loving you inser jag att det är en jazzdag jag behöver. Hoppas ni antecknar.

I Melodifestivalen 2017 kom Nano på andra plats med Hold on, vann gjorde Robin Bengtsson med I can't go on.

Vi avslutar med en till melodifestivalare med Sara Varga och Spring för livet från 2011, som för övrigt var senaste gången Danny Saucedo och Eric Saade var med i tävlingen samtidigt (i år är de med båda två igen).

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste. Vill ni så sörs vi under Melodifestivalen ikväll då jag så klart också bloggar, annars sörs vi igen om en vecka när det ska kryssas igen.

snabbgenomgången
L 1 Bruce
V 3 Springsteen
L 2 Den
L 4 Gyllene 
L 5 Tider
V11 Gång
V 7 Lady
L11 Gaga
V 6 Rock
V10 Nina
L 3 Sordin
V 8 Ray
L 9 Andra
V13 Sara
V12 Varga

94 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är vintern kommen. Vattnet nere i hamnen har frusit till is efter temperaturer ner till - 10 C under veckan. Idag skiner solen från en klarblå himmel och termometern visar - 7 C dock är det sagt att den kommer att höjas till ca - 2 under dagen. Jag föredrar detta väder framför regn och blåst vilket vi här nere oftast är vana vid.

Petra sa...

Godmorgon från Falun, här är det kallt men tror det är kyligare i Partille/Göteborg. Nu har jag sportlov så imorgon åker maken hem själv och jag är kvar en vecka. Skall åka skidor och se till att sonen sköter sig i skolan. Här i Falun har de sportlov först V9.

Vonkis sa...

Christer
Jag håller med dig, hellre kallt och tort är varmare och blött/moddigt/lerigt den här tiden på året. Så länge temperaturen håller sig över -10 är det i alla fall uthärdligt och det går att vara ute.

Petra
Hörde rapporter om takbox-karavaner igår. Hoppas det fina skidvädret håller i sig för dig.
Vi har sportlov vecka 8.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Borås! I veckan har det åkte skridskor på skön intill, hoppas att vädret håller i sig nästa vecka också, då det är sportlov här!

Annis sa...

God morgon! Idag är det inbokat långpromenad med god vän efter krysset, så det finns utsikter att bli en finfin lördag.
Ikväll blir det såklart mello.

Vonkis sa...

Jo
Jag håller alla tummar jag har för skridskoföre på sjön när ni har sportlov :-)

Annis
Härligt med långpromenad, se till att hålla ordentlig koll på vägen bara så ni inte hamnar fel 😂

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron -5, strålande sol. Så skönt ute. Härligt efter kylan.

Annis sa...

Haha, ja det får bli kända vägar utan behov av karta! :-D

Lena sa...

Morrn från ett Luleå där solen kämpar för att komma fram. Termometern visar -8. I veckan har vi kärleksvecka med föreläsningar om normer och normkritik, skriver kärleksdikter och i går såg vi "Min pappa Mariann", har ni inte sett den så rekommenderar jag den varmt. Rolf Lassgård är underbar i rollen.

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla kryssare från ett vintrigt Norrtälje.

Bettan sa...

Godmorgon från ett solig Huvudstad, varmt ute, endast -6 grader och sol! Vi har haft mellan -10-15 senaste veckorna

Bettan sa...

Förra veckans svar:

L 3 Craig
V 7 Lagerkvist
L 2 Ravel
v 4 Men at work
L 1 Småland
V10 Drifters
L11 Star
L 6 Stewart
V 9 GW
L 5 Wake me up
L 8 Pink
V12 Knop

Anders sa...

god morgon kryssvänner.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Håller med :-)

Annis
Låter bra :-)

Lena
Jag såg den på bio , tror det var den sista jag såg innan du vet vad.

Anna Värn
God morgon på dig med :-)

Vonkis sa...

Bettan
Huvvaligen, det är för kallt (graderna ni haft alltså), skönt att det blivit lite varmare.

Anders
Goder morgon :-)

lasse sa...

Efter en kall morgonpromenad, med följande stödvila, är vi nu igång igen !

Vonkis sa...

lasse
Låter toppen, att ni är igång igen alltså :-)

Christer sa...

BRUCE SPRINGSTEEN

Anders sa...

L-1= Bruce
V-3= Springsteen

Jo sa...

Bruce Springsteen förstås!

Anna Wärn sa...

Bruce Springsteen

Skuttelinen sa...

God morgon!!!
Idag i Lenhovda (orkar inte skriva utanför Växjö) idag 7 minus just nu o vackert!!!❤❤❤

lasse sa...

Den fjärde brodern av bockarna Bruce !

Anders sa...

haha Lasse ....haha

Skuttelinen sa...

Är jag den enda som inte är sååå förtjust i Bruce. Ok vissa låtar typ Down to the river...etc...

Christer sa...

Kristallen DEN fina

Skuttelinen sa...

Skidskytte o mello ikväll för mig också . Hoppas på bättre låtar än förra veckan...

Anders sa...

L-2= DEN

Vonkis sa...

Skuttelinen
Det kan vara jobbigt att skriva för mycket ibland :-)
Jag har inte heller förstått hypen.

Anna Wärn sa...

Den?

Christer sa...

GYLLENE TIDER

Anders sa...

L-4= GYLLENE
L-5= TIDER

Anna Wärn sa...

Gyllene tider

Vonkis sa...

Skuttelinen
Jag har å andra sidan inte förstått grejen med Ulf Lundell heller...

Anders sa...

V-11= GÅNG (Jag hade en gång en båt)

Christer sa...

GÅNG

Anna Wärn sa...

Gång

lasse sa...

Jag hade en GÅNG en båt

Anna Wärn sa...

Gång

Anders sa...

7 gissar Lady
11 Gaga

Christer sa...

LADY GAGA

Annis sa...

Jag är helt med er angående de båda musikanterna :-)

Lilleva sa...

Lady gaga

Anna Wärn sa...

Lady Gaga

Jo sa...

Jag var ganska normal i mitt intresse av Springsteen innan jag var på konsert. Efter det blev jag nog lite galen (Har sett 15 konserter, tror jag...) Han är grym live och det är väldigt bra stämning på konserterna, det var det som fick mig att fastna. :)

Vonkis sa...

Annis
:-)

Jo
Ja, en livekonsert kan verkligen vara helt magiskt och en del artister kommer verkligen till sin rätt på ett helt annat sätt när de står på en scen än när man bara lyssnar på en inspelning.

Annis sa...

Så var det för mig med Lars Winnerbäck. Efter en gång live så var jag helt såld och är fortfarande.

Bettan sa...

Rock Jailhouse rock

Anders sa...

V-6= ROCK

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bettan sa...

Halvtid
V3/ Springsteen
V6/ Rock
V7/ lady
V8/
V10/
V11/ Gång
V12/
V13/

L1/ Bruce
L2/ Den
L4/ Gyllene
L5/ tider
L9/
L11/ Gaga

Anna Wärn sa...

Rock

Skuttelinen sa...

Nej det har du verkligen rätt i!!!

Unknown sa...

Rock Around The Clock
Håkan M

Vonkis sa...

Annis
Nu gillade jag Depeche Mode rätt mycket sedan tidigare, även om jag var sen på bollen, men efter att jag varit på den första konserten med dem, ja då jägarns eskalerade det hela :-)

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Anders
Det är väl Nina Simone?

Jo sa...

:) Det kanske är tur att man inte går på fler konserter, man hade ju haft fullt upp! 😊 U2 är med i min besatthet, men sen får det nog räcka, för det är ju inte billigt att gå på alla konserter! :)

Anders sa...

Rätt Vonkis jag var för snabb

Bettan sa...

nina simone

Anders sa...

V-10= NINA

Unknown sa...

Nina Simone
Håkan M

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

Hade dataproblem och blev utloggad men är tillbaka nu.

Vonkis sa...

Anders
Har hänt mig många gånger :-)

Anders sa...

L-3= SORDIN

Christer sa...

SORDIN

Vonkis sa...

Christer
Bra :-)

Vonkis sa...

Jo
Om jag bara hde pengar till det (och du vet vad vore över) hade jag sprungit på konserter hela tiden. Kan varmt rekommendera Den svenska björnstammen live, jägarns vad jag svängde mina lurviga till dem där på Bråvalla.

Anders sa...

V-8= RAY

Christer sa...

RAY Charles

Anna Wärn sa...

Ray

Jo sa...

Ja, j-ar vad jag ska springa på konserter när detta är över! Älskar festivaler, även om det inte har blivit många de senaste åren (Har barn, men saknar barnvakter, så det blir sällan av. Men nu kan han nog följa med!)

Anonym sa...

Gomorron från ett soligt och vintrigt Boxholm, idag var det infalla fall mer normal temperatur - 5 gr. Ha det gött
Hälsningar Brittis

Lena sa...

Tack för "Sordin" :-D

Vonkis sa...

Jo
Åh vad roligt att kunna ta med sitt barn på konserter och ge dem den upplevelsen och erfarenheten (och föra vidare bra musiksmak så klart).

Brittis
Tack detsamma :-)

Christer sa...

ANDRA

Anders sa...

L-9= ANDRA

Anders sa...

Gissar V13 V12 SARA VARGA

Anna Wärn sa...

Andra

Annis sa...

Festivaler är det optimala! Ofta spelar ens favoriter och så får man en chans att lyssna på sånt som är nytt och kan bli favoriter framöver. Jag var många gånger på Peace & Love och saknar det mycket!

Christer sa...

SARA VARGA

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin lördag!

Anders sa...

Tack för idag , ta väl hand om er så synns vi nästa lördag

Lena sa...

Snyggt där Anders :-D. tack för i dag, ha en fin Mello- och skidskyttehelg. Var rädda om er.

Bettan sa...

Dagens kryss:

V3/ Springsteen
V6/ Rock
V7/ lady
V8/ Ray
V10/ Nina
V11/ Gång
V12/ Varga
V13/ Sara

L1/ Bruce
L2/ Den
L3/ Sordin
L4/ Gyllene
L5/ tider
L9/ Andra
L11/ Gaga

Petra sa...

Idag var det rätt lätt. Tack för idag och ha en fortsatt trevlig helg.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Sköt om er

lasse sa...

Tack för idag !

Bettan sa...

Tack för idag! sörs nästa lördag

Vonkis sa...

Annis
Festivaler är verkligen inte fy skam. Nu hann jag bara gå på Bråvalla innan den lades ner. Har varit en del på visfestivalen i Skule också men det är inte riktigt samma sak :-)

Petra
Håller med om svårighetsgraden.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, vill ni sörs vi redan ikväll under Melodifestivalen, annars sörs vi så klart nästa lördag igen.

Annis sa...

Tack för idag! Nu väntar promenad i sol och snö. Sörs nästa lördag eller ikväll.

Anni sa...

Brukar inte kommentera dina Melodikryssetinlägg eftersom jag inte har så mycket att säga om dem MEN jag vill å det bestämdaste påpeka att min husgud FRIADES från anklagelserna om rattfylla då han enbart hade en fjärdedel av del promillehalt som krävdes för att han skulle fällas. Han hade bjudits på en shot Tequila av fans när han kom åkande på sin mc och uppenbarligen hade någon anmält honom när han körde vidare. Däremot fälldes han för att han druckit alkohol i en nationalpark, vilket inte är tillåtet.