lördag, februari 13, 2021

Melodifestivalen 2021 deltävling två 13 februari

Välkommen till MelloBloggen 


Då är det dags för den andra delfinalen av årets melodifestival. Ikväll har Christer Björkman bytt ut Lena Philipsson mot Oscar Zia och Anis Don Demina. Jag kände en viss tvekan när jag såg att Oscar Zia skulle vara med och programleda i år, han har inte övertygat när jag hört honom i Morgonpasset i P3, men av det jag läst om genrepet i går verkar det som att det kan bli riktigt bra! Jag håller tummarna för det, helt klart.  

Py Bäckmans underbara Stad i ljus funkar till och med på skånska!

Jäklar vilket tempo de har ikväll, bättre än förra lördagen. Och det här att Oscar och Anis pratar med artisterna innan de ska sjunga är också bättre än presentationerna sist.


1. Anton Ewald - New religion
I 30 sekunders-klippet som SVT lagt ut på Play märktes det ingen skillnad på sången när Anton Ewald slutade sjunga (eller mima?), blir intressant att se hur det låter ikväll.

Nej, det här tycker jag var för tråkigt men det sprakade omkring om hjärtat så vem det. Men det är lite tråkigt att komma tillbaka till Melodifestivalen så många år senare och så kör man samma moves och har inte utvecklat sången mer. 

2. Julia Alfrida - Rich
Starka referenser till Lordes Royal men sämre referenser kan man ha. Det här var faktiskt bättre än jag trodde, speciellt med tanke på att hon är debutant, och ensam på scenen.

3. WAHL fest. SAMI - 90-talet
Jag hör träningsoverallerna prassla ända hit.

Det går inte att låta bli att gunga med i soffan till det här och alla färgerna får mig på bra humör. Tummen upp från mig.

4. Frida Green - The silence
Det hörs i verserna att Anna Bergendahl varit med och skrivit den här men refrängen är väldigt mycket ballad från Malta.

5. Eva Rydberg och Ewa Roos - Rena rama ding dong
Ja, nä.

Får rapport att E gett Eva och Ewa ett hjärta, För den som inte röstar får inte klaga.

6. Patrik Jean Tears run dry
Är Patriks scenkläder inspirerade av Bridgerton?

Ett hel ok bidrag, stabilt, borde i alla fall ta sig till den andra omgången.

7. Dotter - Little tot
Äntligen ett riktigt bra bidrag. Ja, jag är färgad av att jag gillar Dotter men här satt både sången, låten var bra och numret snyggt.

Det känns svårtippat ikväll. Om jag finge bestämma skulle Eva och Ewa åka ut nu med Anton Ewald men Anton klarar sig nog vidare på bekostnad av Julia. Frida tror jag kan skrälla för folk brukar gilla ballader och sången satt riktigt bra.


Till andra röstomgången
Anton, men trökmänniskor!
Frida, kul!
Patrik, helt ok.
Dotter, allt annat vore en skandal.
Eva och Ewa, men ge er.

Nu ska jag stödrösta på Frida.

Jag gillar verkligen kemin mellan Oscar och Anis, väldigt positiv överraskad över hur bra timing de har. Är även nöjde med att Christer Björkman håller sig mer i bakgrunden ikväll.

Det här att vi ska höra hur man tänkt när man skapar numren och stylar artisterna, det får de däremot väldigt gärna skippa.

Två morötter och en halv gurka, det var precis lagom att ha och dippa ikväll för lagom till att Dotter sjungit klart för andra gången var allt uppätet.

Till Andra chansen
Frida, helt ok, nu är hon ju i alla fall kvar.
Eva och Ewa, men jäklar!

Till finalen
Dotter, JA!
Anton. Men ge er.

Min teori är att Anton har micken så nära munnen för att vi inte ska se att han mimar större delen av framförandet. Ja, jag är bitter.

Det är bara att bryta ihop och komma igen nästa lördag, vi ses och skrivs då!

46 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Hej i stugan! Ja då ar man här igjen! 7 nya låtar klar för att testa den svenska publiken runt omkring i sofforna i dom svenska stugorna.

Anonym sa...

I kväll är vi med.
/Marianne

Annis sa...

Whoop whoop! Kan man ana lite Freddie Mercury-wannabe hos Oscar :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Whoop whoop!

Vonkis sa...

Marianne
Kul!

Annis
Ja, den har nog varit lite inspirerande :_)

Annis sa...

Njae, nr 1 föll mig inte helt i smaken. Jag förstår inte varför så många mello-låtar är stöpta i samma form.
Lite halvsur sång på sina ställen var det också.

Annis sa...

Japp, betydligt bättre energi på programledarna idag än förra veckan.

Vonkis sa...

Annis
Den var för trökig, det enda Anton har att komma med verkar vara att titta in i kameran och le.

Annis sa...

Ja jag var diplomatisk.

Annis sa...

Nr 2 är helt ok, men tydligt inspirerad av We are royals med Lord.

Vonkis sa...

Annis
Ha ha ha

Annis sa...

Haha, Vonkis! Vi hörde iallafall samma sak... och jag menade såklart Lorde.

Bettan sa...

Fy va barnsligt, fick nog och satte mig vid radion istället! Lyssnar heller på Carolina Norén

Annis sa...

Nr 3; Gäsp!

Vonkis sa...

Bettan
Bidraget eller programledarna?

Annis
Näää, jag blev på bra humör av att se dem dansa aerobics.

Anonym sa...

Ja, hittills har jag inte fastnat för nåt.
Blä
/Marianne

Annis sa...

Va bra! Jag lyssnade mer än tittade och den kändes mossig.

Bettan sa...

programledarna, men det går väl hem till dom yngre tittarna

Vonkis sa...

Marianne
Inte ens Julia?

Annis
Inte titta när det är en meloditävling, ha ha ha.

Annis sa...

Nr 4 var ok för att vara mello-powerballad... fram till obligatoriska tonartshöjningen. Jag gillade hennes röst.

Annis sa...

Ja, det blev lite tokigt där! Det är självklart att man måste SE låten :-D

Vonkis sa...

Bettan
Nu spelar det ingen roll hur det går ikväll efter din kommentar att Oscar och Anis går hem hos de yngre tittarna, det var länge sedan jag räknades till den gruppen 😂

Vonkis sa...

Annis
En ordentlig pipa på Frida helt klart.

Annis sa...

Nr 5; veckans förskolefavorit. Inte min map texten, men egentligen är melodin rätt skön.

Kjell Sigbjørn sa...

Det va fart i dom där tanterna, ag tror dom går vidare!

Anonym sa...

Julia är väl bäst, men minns inte vad hon sjöng. Satt3 inget spår.
/Marianne

Annis sa...

N6 6: han har plagierat sin egen låt från förra året... eller nån annan av The Mamas låtar han skrivit. Varför gör de det så mello-aktigt istf "vanlig" musik? Ok, jag vet att det ÄR mello :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tror du? Jag tror den blir botten två men vist var det fart på evorna.

Marianne
Det är ju mindre bra när man inte kommer ihåg låten så klart.

Annis
Jag har för mig att jag läste att det brukar arrangeras låtskrivar-camper där man träffas och matar fram bidrag till Melodifestivalen.

Kjell Sigbjørn sa...

JAG TROR DOM HÄR GÅR VIDARE:

• Låt 1: Anton Ewald - New religion
• Låt 3: WAHL fest. SAMI - 90-talet
• Låt 4: Frida Green - The silence
• Låt 5: Eva Rydberg och Ewa Roos - Rena rama ding dong
• Låt 7: Dotter - Little tot

INTE VIDARE:

• Låt 2: Julia Alfrida - Rich
• Låt 6: Patrik Jean - Tears run dry

Bloggblad sa...

Jag gillar Frida

Annis sa...

Nr7; Gillar Dotter, hennes röst och tempo. Efter ett par lyssningar kanske låten sätter sig.
Jag tror att mina öron inte hade rätt inställning idag, för det var få låtar som var ngt att ha enligt mig.
Tror faktiskt att Julia och Dotter är mina favoriter idag.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tyvärr tror jag du har rätt om Anton men jag ser gärna att han ryker och så tror jag att evorna hänger löst.

Bloggblad
Jag med, hoppas hon klarar sig till den andra omgången.

Vonkis sa...

Annis
Julias låt var lite för typisk i refrängen men det vore ju roligt om bra röster kunde gå längre än sura toner någon gång i delfinalerna.

Bloggblad sa...

Jag har mest nöje av alla sms med mitt barnbarn - vi har inte riktigt samma smak, men det gör inget. Hon är mkt seriös, det är inte jag. I morgon har jag glömt alla, troligen.

Kjell Sigbjørn sa...

TILL ANDRA CHANSEN

• Låt 1: Anton Ewald - New religion
• Låt 6: Patrik Jean - Tears run dry

TILL FINALEN

• Låt 5: Eva Rydberg och Ewa Roos - Rena rama ding dong
• Låt 7: Dotter - Little tot

INTE VIDARE
• Låt 4: Frida Green - The silence

Annis sa...

Jaja, jag har inte röstat och får således inte gnälla. Men tycka kan man alltid göra, och då tycker jag; bra stödröstat Vonkis!

Vonkis sa...

Bloggblad
Vilka bidrag, om några, gillade barnbarnet?

Kjell Sigbjørn
Jag är så glad att Frida är kvar i tävlingen men Antons bidrag var inget vidare. Killar kommer långt med ett snyggt smile.

Annia
Jag röstade två gånger på Frida och en gång på Dotter.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Jag tog Frida ut fast komm med endå, rätt ok låt. Såg på andra medier att Anton Ewald låg två efter Dotter.

OK! Då hörs vi nästa lördag!

Vonkis sa...

Kan Björkman sluta säga att Anton sjunger?

Vonkis sa...

Hörni, kul att ni var med ikväll! Nästa vecka är det på't igen hoppas vi ses då :-)

Bloggblad sa...

Det var ju tur för Frida. Jobbigt för tjejer när de flesta som röstar är tjejer som röstar på killar...

Annis sa...

Kul att komma fram :-D
Ha en fortsatt fin kväll.

Anonym sa...

Dotter helt klart bäst och redan väldigt populär i utlandet. Vad pinsamt när Anton slutade sjunga och det inte märktes pà sàngen. Där tappade han mànga framtida röster...

Miyala

Vonkis sa...

Bloggblad
Ja, det är det klassiska att killar lättare kommer undan med charm och utseende.

Annis
Tack detsamma, fast jag får nog önska dig en fin söndag nu istället :-)

Miyala
Risken finns nog att folk reagerar på Antons bryt som något fint och positivt "titta vilken känslig kille".
Blörk!

Anni sa...

Den här gamla tanten tyckte att programledarna var toppenbra! Oscar kan få sjunga Stad i ljus på skånska i linne hela festivalen ... :-)

Och precis som i första deltävlingen kom min favorit sist. Men Dotter är bra!

Vonkis sa...

Anni
Det hade varit roligt om Julia gått vidare, hon var mycket bättre än Anton E.