lördag, februari 20, 2021

Melodifestivalen 2021 deltävling tre 20 februari

Välkommen till MelloBloggen 

Vi är tillbaka i Stockholm och Annexet, ikväll får Christer Björkman Jason Diakité, tyvärr verkar det inte bli något höjdarprogram ikväll när det gäller programledarna men vi överlever väl det med.

Det har varit en del skriverier om Mustasch och sångaren Ralf under veckan gällande att Ralf dömts för sexuellt ofredande och bandet sedan tryckt upp merch som hänvisar till det sexuella ofredandet. Minst sagt osmakligt enligt min mening. Jag har gillat Mustasch men det här. Nej. Jag hoppas verkligen att de inte går vidare men man vet aldrig med de som röstar i Melodifestivalen, och kanske kommer Sveriges alla Sjöberg, Lamotte och Bard rösta på bandet, å alla kränkta mansbäbisars vägnar?

Men den där glitterkavajen älskar jag! Sedan blev det däremot obegripligt. Varför är Jason Diakité utklädd i barockkläder och vad har Flickan och kråkan med Melodifestivalen att göra?

Åh, det verkar bli Danny-nivå  på manusleveransen ikväll.

Ska artisterna alltså läsa ur en bok om sig själv ikväll? Gud vare oss nådiga.

1. Charlotte Perrelli - Still young
Hon är ett fullblodsproffs, det går inte att säga något annat.
Numret är supersnyggt och refrängen sitter som en smäck. Ja, det är en typisk 10-talsschlager men bra ändå. Det här skulle kunna gå direkt till final.

Det här med boken borde ha stoppats på planeringsstadiet, snacka om att programmet tappar tempo.

2. Emil Assergård - Om allting skiter sig
Är det verkligen bara jag som tycker att ljudet på sången är för stark jämfört med musiken? Jag tycker det har varit det i alla tre program så här långt.
 
Emil då? Helt ok, det hade varit kul att se honom samspela med publiken för jag tror han hade taggat upp lite då.

3. Klara Hammarström - Beat of broken hearts
Jag trodde vi var klar med hårda korsetter där midja och axlar är överdimensionerade. Kolla Jenny Silver med A place to stay från 2010.

Låten är stark och bakgrundsshowen snygg men det blir väldigt stelt när Klara inte rör på mycket mer än armarna (som hon rör på hela tiden).

Bara jag som tycker det är tråkigt att de tagit in två män som humorinslag när det redan är två män som programleder?

4. Mustasch - Contahius
 Låter som väntat.

5. Elisa - Den du är
Är det Towe Jaarnek 1991 med Ett liv med dig?
Är det Sonja Aldén 2007 med För att du finns?
Det här verkligen inte hänt mycket med balladerna i Melodifestivalen på trettio år.

6. Alvaro Esterlla - Baila baila
En tanke som slår mig när Alvaro pratar om Jerry Williams, det har varit väldigt lite tårar från artisterna i presentationerna i år.

Det har inte hänt så mycket med latinobidragen heller. Klyschorna haglar.

7. Tusse - Voices
Men nu jäklar, det här var bra på riktigt. Ja, det är tydligt inspirerat av The Weekend men det finns betydligt värre artister att inspireras av,  som vi redan sett.

Jag tror Elisa och Alvaro ryker direkt. Men låt oss prata om hur ojämna programmen varit så här långt. Finns det ingen som har ett övergripande ansvar så att det inte bara är Christer Björkman och Annexet som är den röda tråden vecka för vecka? Varför är det olika artistpresentationer varje vecka? Varför är det helt plötsligt förinspelade "humorinslag"?

Sabina Ddumba, underbart men otacksamt för de som tävlar att jämföras med henne. Ha ha.

Till andra röstomgången
Emil, kul.
Charlotte, bra.
Klara, bra
Tusse, skönt!
Alvaro, oj! 
Men tack att Mustasch åkte ut på sina sexistiska rövar.

Tusse känns självklar till finalen. Först tänkte jag att han skulle få sällskap av Charlotte men nu undrar jag om inte Klara kan stå för en liten skräll. I så fall tror jag på Charlotte och Emil till Andra chansen. Kan dock vara jämt mellan Emil och Alvaro.

Till Andra chansen
Alvaro, ok.
Klara, bra att hon är kvar.

Till finalen
Charlotte, helt ok faktiskt.
Visst måste väl koreograferna varit lite inspirerade av catwalken de hade i Eurovision Song Contest 2016?
Tusse, Bra!

Fantastiskt att det pratas så mycket om avståndslarm och artisterna inte får stå bredvid varandra när resultatet ska presenteras. Men så kan Leif och Billy krypa upp vid Jason för att ta en Selfie och Tusse och Emil kan kramas.

46 kommentarer:

Annis sa...

Snart brakar det loss! Men det känns som om man redan innan vet hur det kommer att låta ikväll.

Vonkis sa...

Annis
Ja, mycket lär nog låta som förväntat :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Hej! Ja snart brakar det loss för den 3 deltävling!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Whoop whoop!

Kjell Sigbjørn sa...

Det blev lite barokkfestivalöpning i dag!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Väldigt märkligt.

Kjell Sigbjørn sa...

Charlotte Perrelli...yess...den här gillar jag och den kommer till finalen är jag nästen säker på

Vonkis sa...

Charlotte var bättre än jag trodde det skulle vara.

Annis sa...

Jag är för lite schlager-fan.... så Perellis fastnade inte hos mig.

Anonym sa...

Håller med om att Perelli var bättre än förväntat, även om jag inte är något direkt fan.
Mellansnacken suger, och vad Leif o Billy har där att göra fattar jag inte.
/Marianne

Kjell Sigbjørn sa...

Leif o Billy hör väl inte hemma i Melodifestivalen nej...

Vonkis sa...

Marianne
Räcker det inte att Leif och Billy har ett program direkt efter Mello varje lördag?

Bloggblad sa...

G-son eller Kempe ... de vinner alltid.
Håller med om boken.
Mustaschgubbarna - det är väl deras morsor som röstar på dem.
Tyckte också att sång och ljud inte stämde med den unge killen.
Men jag vill ha en sån silverkorsett ... tänk dug den på vägen mot Bolltorp...

Annis sa...

Ok, inser att jag nog är udda här... Men hittills gillar jag Mustasch bäst ikväll. Gillar gitarrerna

Vonkis sa...

Bloggblad
Ja jägarns, då hade det blivit styrketräning att heta duga.

Det verkar ha fått ordning på balansen i ljudet nu i alla fall.

Annis
Rock brukar gå hem så det går nog som minst till andra chansen ivkäll. Då kan det bli en rockduell där mellan dem och Lillasyster.

Kjell Sigbjørn sa...

Tyvärr Elisa, det blir ingen final för henne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Sämst så här långt.

Bloggblad sa...

Nu blir det larvigt - den tredje som drar fram gulliga bäbisar ... ska vi rösta på låten eller deras ungar - snart kommer väl nån med morsan eller katten ...

Vonkis sa...

Bloggblad
Men vi har tack och lov sluppit alla tårar i år.

Anonym sa...

Trodde Elisa skulle vara en av de bästa idag, men så fel jag hade. Då är Bail@ Baila betydligt bättre.
/ Marianne

Annis sa...

Mello-musikutvecklingen lyser med sin frånvaro. 1990 eller 2021. Same same...

Bloggblad sa...

Ja! Där kom morsan!
Fast Tusse är så gullig och duktig 🥰

Bloggblad sa...

Sååå bra han är! 🥰 och där kom tonartshöjningen 🎶👍

Kjell Sigbjørn sa...

JAG TROR DOM HÄR GÅR VIDARE:

• Låt 1: Charlotte Perrelli - Still young
• Låt 2: Emil Assergård - Om allting skiter sig
• Låt 3: Klara Hammarström - Beat of broken hearts
• Låt 4: Mustasch - Contahius
• Låt 7: Tusse - Voices

INTE VIDARE:

• Låt 5: Elisa - Den du är
• Låt 6: Alvaro Esterlla - Baila baila

Anonym sa...

Tusse var bra.
/Marianne

Annis sa...

Tusse till final! Den enda låt och röst som var nåt att ha idag.

Vonkis sa...

Marianne
Hon är värd en bättre låt än det där.

Annis
I alla fall när det gäller latino och ballader.

Bloggblad
Som ett brev på posten.

Han är skitduktig, kan vinna hela tävlingen.

Kjell Sigbjørn
Kors i taket, vi tror likadant ikväll, så här långt i alla fall :-)

Marianne
Det var han sannerligen

Annis
Håller med till 100%!

Bloggblad sa...

Skönt att gubbarna åkte ut. Jag såg någon på fb som röstade på alla utom dem - och en som stängde av i tyst protest.

Vonkis sa...

Skräll med Alvaro, kanske har folk anti-röstat mot rockgubbarna efter veckans skriverier?

Vonkis sa...

Bloggblad
Gissar att det är många som gjort så.

Kjell Sigbjørn sa...

Oj Tusse in og Mustasch ut


Till finalen

• Låt 1: Charlotte Perrelli - Still young
• Låt 2: Emil Assergård - Om allting skiter sig

Till Andra chansen

• Låt 3: Klara Hammarström - Beat of broken hearts
• Låt 7: Tusse - Voices

Inte vidare:

• Låt 6: Alvaro Esterlla - Baila baila

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Tror du inte att Tusse går direkt till final?

Annis sa...

Gissar final; nr1 och nr7. Andra chansen; nr3 och nr6

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Jo han kan göra det, tänker samma som dig

Bloggblad sa...

Kul att Charlotte tackar för rösterna och jublar i en helt annan frisyr och klänning 🤔 hm ...

Vonkis sa...

Bloggblad
Ha ha ha

Anonym sa...

Bloggblad, de5 är förinspelat. Har nog alla gjort. Hade samma när de berättade hur spännande det är att vänta på röste4na.
Är nöjd hittills. Hoppas Tusse går till final.
Sedan kan det kvitta vem som åker ut.
Som Ångermanlänning kan jag dock hålla på Emil.
/ Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Jag tror att Bloggblad förstår att det var förinspelat och bara var ironisk...

Kjell Sigbjørn sa...

Rätt nöjd med kvällens resultat! Vi ses nästa vecka igjen!

Nu ska jag ratta över til NRK1 och se rästen av den norske finalen, där har dom kommit bara halvegs i den stora finlen som avgör vem Norge ska skicka till finalen i maj.

Anonym sa...

Vonkis,
Det tror jag med...
Bra resultat i kväll.
Glad att Mustasch åkte ut.
/Marianne

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Kan inte klaga jag heller.
Tråkigt att det inte går att se finalen från Sverige :-(

Annis sa...

Jahapp... det var det hele!

Vonkis sa...

Marianne
Ja, skönt att de är ute.

Annis
Pølse pølse pølse.

Vonkis sa...

Bloggblad
Vad tyckte barnbarnet och kvällens bidrag?

Anni sa...

Heja Tusse!

Vonkis sa...

Anni
Håller med dig här med!