Dag trehundratjugosju i isolering. Igår skrev jag om några av de coronakonspirationsteorier som florerar i en grupp på fb som samlar många av Sveriges lärare. Redan innan gårdagen har jag funderat över över hur vi som grupp påverkas av att så mycket fokus ligger på, i mitt tycke, rent strunt.
Jag vill kunna diskutera corona med folk i det som kallas det utvidgade kollegiet men jag vill diskutera det utifrån lärarnas förutsättningar att göra sitt jobb, arbetsmiljö och arbetsgivaransvar. Om hur lärarnas undermåliga arbetsmiljö och förutsättningar har blottlagts under pandemin.
Jag vill diskutera hur det är möjligt att arbetsgivare kan förbjuda sin personal att använda munskydd och visir när det inte går att hålla social distans eller hur arbetsgivaren kan hävda att om deras anställda vill använda dessa skydd får de betala det med egna pengar.
Jag vill diskutera hur vi ska få arbetsgivarna att ta ansvar för att underhålla skolornas lokaler så det går att öppna fönster för att vädra mellan lektionerna om man vill det eller tvätta sina händer i vatten som inte är iskallt och att det borde vara självklart att det finns tvål att tillgå.
Jag vill att frågan om hur stora elev- och barngrupperna är och hur det försvårar för oss att hålla vettiga avstånd i klassrum som är avsedda för mindre grupper.
Jag vill diskutera hur det i en pandemi är rimligt att kraven på lärarna inte sänks. Det ska fortfarande hållas oändliga möten (om än digitalt) som kollegiala träffar, kommun- eller sektorsgemensamma träffar, trygghetsteam, lärmiljöträffar, förstelärargrupper, genomföras systematiskt kvalitetsarbete. Detta samtidigt som lärarna mer än tidigare måste hoppa in för kollegor som gör rätt och följer restriktionerna och stannar hemma när de har minsta symptom, vabbar eller faktiskt är sjuka, för att inte tala om de lärare som planerar dubbelt för att både genomföra lektioner på plats och med elever på distans. Till det kan vi lägga att det ska hållas utvecklingssamtal varje termin, fyllas i blanketter för anpassningar och hållas nära kontakt med vårdnadshavare, för även om vi befinner oss i en pandemi med allt vad det innebär ska lärarna se till att undervisningen ska hålla samma nivå som tidigare och alla elever måste nå målen och om det inte kan infrias, ja då måste man nog korta ner på sommarlovet och ha lovskola på sport- och påsklovet.
Jag vill kunna lyfta att det är absurt att när slutkörda lärare ber om att få ta julledigt två dagar tidigare än planerat så går det absolut inte, för eleverna m.å.s.t.e. få sina garanterade undervisningsdagar och OM julavslutningen tidigareläggs så måste det kompenseras under vårterminen med att studie- eller elevfria arbetsdagar försvinner. Vi pratar alltså om två dagar då det mest brukar handla om att städa klassrum, mysa, leka, pyssla, se på film. Men när snön vräker ner eller vattenledningen till elementen går sönder så det blir kallt i klassrummen, då stängs skolor utan prat om att dagarna måste kompenseras (självklart tycker jag det är rätt att skolor stängts och/eller elever skickats hem vid dessa tillfällen, det är inkonsekvensen i det jag opponerar mig mot).
Sånt vill jag diskutera. Men det går inte, för så fort någon andas corona i den där gruppen dyker foliehattarna upp och orerar om att regeringen och FoHM bryr sig inte om skolan. Trådar kapas med kommentarer om att Löfven och Tegnell undanhåller fakta och mörkar hur det ser ut för de struntar i om vi dör men sanningen finns där ute och för detta ska de straffas för brott mot mänskligheten.
Fokus hamnar helt fel och samtidigt fortsätter lärarnas arbetssituation att förvärras så till den milda grad att jag inte vet hur många behöriga lärare det kommer finnas kvar i svensk skola om ett år eller två.
Hur i hela friden kunde vi hamna här?
5 kommentarer:
Så välformulerat!
Det är verkligen saker som behövs diskuteras på flera olika nivåer.
Låter väl som floskler, men barnen ÄR vår framtid. Då är det viktigt att de får möjligheter tillsyn utbildning. Men inte till priset av lärare som har så många arbetsuppgifter utanför pedagogiken så de inte hinner med barnen. Man måste laga efter läge och se vad som är viktigast.
Hos oss inom hemtjänsten när det var klass 3-varning, så ändrades arbetsuppgifterna, där man tog bort typ städ och sådant som inte var livsviktigt. Samma borde göras inom sk9lan och ge barnen det de verkligen behöver och kanske plocka bort möten och viss administration.
Men vad vet jag!
/ Marianne
Tack, vonkis, för ett välformulerat och viktigt inlägg! Som gymnasielärare har jag kommit ganska lindrigt undan, men visst finns det mycket att diskutera i dessa tider! Som detta du skriver om, att eleverna ska ta igen missad undervisning på helgar, kvällar och lov. Dels undrar jag om utbildningsministern (som ju nämnt detta) missat att eleverna faktiskt går heltid i skolan även om det är distans, dels undrar jag om hon missat att alla lärare fortsatt jobbar heltid (eller mer), och således inte ska behöva jobba extra på kvällar, helger och lov! För jag har svårt att tro att vi skulle extra betalt, det har väl kommunerna inte råd med.
Och detta med att förbjuda skyddsutrustning är ju helt absurt. Vissa motiverade dessa beslut med att det inte var säkert att utrustningen användes rätt. Alltså, tror politiker att folk som jobbar inom skolan är lite, lite dumma, eller vad?
Annan grej: i höstas, när vissa arbetslag ifrågasatte lämpligheten i att sitta sex personer i ett litet arbetsrum, då sade skolledningen att det sällan var ett problem, eftersom det inte var så ofta alla satt där samtidigt! Alltså suck...
Marianne
Tyvärr matchar inte kraven som ställs på oss lärare med de resurser vi får. När ska man hinna planera och efterarbeta när lektionstiden bara ökar och ökar och övrig tid äts upp av barnvaktning och möten? Som det är nu förväntas vi arbeta gratis kvällar och helger, för barnen skull.
Elisabeth
Ja, vilka är det som ska ordna undervisningen under dessa lovskolor? Lärare som redan jobbat hela året? Obehöriga lärarstudenter? Folk från gatan? Extra betalt kan vi se oss i stjärnorna efter, sånt är vi inte värda.
Jag kan förstå motståndet till att säga att alla ska bära munskydd, just för att det är lätt att göra fel. Men inom skolan där det inte har gått att hålla avstånd borde det ändå ha varit obligatoriskt. Skicka någon att utbilda skolpersonalen så vi använder dem rätt i så fall.
Skolledningar...
Det är många felaktiga förhållanden som avslöjats under pandemin. Det sorgligaste är att de inte var okända innan, men att ingen satte strålkastaren på dem! Hur hamnade vi där vi hamnade och hur sjutton ska utvecklingen kunna vändas?
Anni
Det är väl ett fåtal som har pekat på riskerna med övertro på privatiseringar och otrygga anställningar men de har talat för döva öron. Inte ens nu det något som diskuteras på bred front utan det handlar mer om "tonen" och att alla måste få tycka som man tycker. Typ.
Skicka en kommentar