lördag, november 06, 2010

Melodikrysset vecka 44 2010

Välkommen till KryssBloggen

Ja men dà var det ju lördag igen och snart drar veckans melodikryss igàng. Idag löser jag krysset i Oberrieden i Schweiz men det ska nog gà bra, sà länge det inte ska vara för mànga a med en ring över, för nàgon sàdan bokstav har jag inte pà det häringa tangentbordet.

Alla rätt förra veckan, föga förvànande.

Ingen vinst, föga förvànande

Nàgon här som vann nàgot?

Och sà börjar Eldemannen med en dubbel.OCh dessutom sà spelar han Gamle svarten med Spotnicks, mi lajk!Vi fàr väl förmoda att Gamle svarten är just svart, och attmänniskan rider pà honom, Gamle svarten alltsà.

2006 tävlade Rednex med Mama take me home i Melodifestivalen. Kan väl inte säga att de var nàgra av mina favoriter direkt.

Ja ni, vad visan som spelades till lodrätt tre och vàgrätt sju har jag ingen aning om. Men ett instrument i plural som gàr in är ju saxofoner, och att säga att Ernst Rolf var en revykung känns ju inte direkt som en överdrift, sà det blir mina svar.

Louis Armstrong sjöng om Mack the knife, det blir väl Mackie Kniven pà svenska?

Den däringa barnvisan hade jag ingen koll pà men klippan Aggie visste minsann att den heter Veva veva positiv.

En melodi om en namngiven tjej. Tydligen hette den Hörrö Rut. Det borde ju jag ha kunnat (jag heter Rut i andranamn).

Och den där serien som Eldemannen spelade signaturmelodin till, det var ju Tre kronor.

Den enda opera jag kan var med i krysset förra veckan men tack och lov har jag ju mina medkryssare och de hade koll pà att svaret pà vàgrätt ett ska vara Cirkusprinsessan.

Fick ta hjälp av medkryssarna även pà trippelfràgan. Visan heter Nu gàr sista visan och det är Carl Anton (Han i Vita bergen?) som skrivit den.

Men nästa fràga kunde jag. Mariah Carey och Whitney Houston sjöng When you belive fràn filmen Prinsen av Egypten. Màstebara puffa för River lullaby fràn samma film, en underbar làt.

Làten av Björn Skifs var Vi bygger oss en båt. Var det inte den som en programledare i norsk radio lyssnade pà innan hon sade upp sig tidigare i àr?

Föga förvànande vlir det Orsa pà v 12.

Dà var dagens kryss ifyllt och inskickat, tack för hjälpen und so weiter. Nu ska vi ut en sväng innan det är dags för mig att flyga hem igen.

Ha det bäst
Ät en häst.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

136 kommentarer:

Bildtroll sa...

"Det bästa med en resa upplever man där hemma, dels före, dels efter"
God morgon från Täby.

Vonkis sa...

Bildtroll
Nja, det dör med före resan vet jag inte om jag kan hàlla med om. Har en sàn himla resfeber innan jag ska iväg. Men efter resan är det känns det absolut bra.

Bildtroll sa...

Välkommen hem då :-)

Vonkis sa...

Bildtroll
Tackar tackar :-D

Kenny sa...

God morgon! skall du åka skidor?

Marie sa...

Godmooooorning!

Vonkis sa...

Kenny
Guten morgen
Nej, ingen skidàkning för min del. Har hälsat pà en kompis som bor i detta alpland sedan nàgra àr tillbaka.

Vonkis sa...

Marie
Morning morning.

Eva sa...

God morgon -från ett soligt och kallt Stockholm, efter krysset beger jag mig åter hemmåt till Härnösand

Vonkis sa...

Eva
Du verkar ha haft fullt upp där i huvudstaden.

Lotta sa...

Godmorgon från ett grått Malmö! Hoppas inte min data hakar sig idag! Det va länge sedan jag skrattade på det viset:-D

Vonkis sa...

Lotta
He he he

Thomas sa...

Man kan ju undra vad V1 är, 16 bokstäver.

Pw sa...

God Morgon från ett soligt Juniskär och +1

Eva sa...

jajjemen! Fikaturné hos alla gamla kompisar.

Aggie sa...

Godmorgon och kram

HOD sa...

God förmiddag. HOD är tillbaka. Sitter på Fårö och ska, trots denna hänförande ö, försöka koncentrera mig på krysset...

Vonkis sa...

Thomas
Med sà mänga bokstäver är det i alla fall ingen chans att det ska vara Py Bäckman som ska in...

p-w
Guten morgen.

Vonkis sa...

Eva
Gamla kompisar, det är grejer det.

Aggie
Kram pà dig med!

HOD
Känner du àngesten komma smygande över dig där pà Fàrö?

Eva sa...

ingen vinst....

Vonkis sa...

Kammade noll den här veckan med. Nàgon som hade mer tur?

Pw sa...

Vonkis..
Vad förlustar sej fröken med ända där neran..??

HOD sa...

Rider och svarten

Thomas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lasse08 sa...

vad sägs om svart och rider

Aggie sa...

nänä....ingen vinst...

Lotta sa...

Nej tyvärr inte Vonkis

HOD sa...

Ursäkta, svart förstås

Marie sa...

Näädå, ingen tur här heller :-(

HS sa...

REDNEX

Thomas sa...

Rednex

Marie sa...

rednex

Anonym sa...

ede gamle svarten? men den kör man väl?

HOD sa...

Vonkis, ångest...?

Lasse08 sa...

Jag var och tittade på dem i sommras och de heter cutten eye show nu förtiden

Thomas sa...

Saxofoner Rolf

Lotta sa...

SAXOFONER ERNST ROLF

HOD sa...

Saxofoner och Rolf kanske

Marie sa...

saxofoner och rolf??

Vonkis sa...

p-w
Jag har bland annat bilvandrat gjort lyktor av rovor.

HOD sa...

Kniven

Lotta sa...

KNIVEN

Anonym sa...

kniven jackie knife?

lena sa...

hej alla "kryssare" och trevlig All Helgona Helg på er !!
Här i värmland skiner solen och en minusgrad har vi ;)

Anonym sa...

Mackie Kniven! Den såg jag på Pistolteatern -85

Marie sa...

Missade.... valpskrället tuggade på nåt.... :-)
V11, var det där? Å vad frågade han om?

lena sa...

kniven! det hade jag inte kunnat , själv!

Marie sa...

Nu är man på landet riktigt - älg på gräsmattan... :-)

Pw sa...

Vonkis..
Antar de va slut på pumpor,, därav rovlyckta..

Eva sa...

Veva

Aggie sa...

Veva veva positiv

HOD sa...

Hjälp!

Lotta sa...

Vad e detta för barnsång?????

Vonkis sa...

Marie
l11 skulle vara kiven

p-w
Man skulle kunna tro det men icke. här är det rovor som ska fixas med.

Pw sa...

Rut

Anonym sa...

Gun?

Lotta sa...

Hörru NI GUN ellerRUT????

Eva sa...

Mamma kunde veva positiv -inte mina barn....

Vonkis sa...

Aggie
Du bist ja eine klippe :-D

Aggie sa...

Hörru RUT

Anonym sa...

Hörru Rut

Pw sa...

Hörru Rut kom till mej... Går texten i alla fall...

Aggie sa...

Vonkis...:)

Lotta sa...

HAHAHA TACK

Lotta sa...

p-w
Då förmodar jag att det inte är Gun;-D

Thomas sa...

Tre

Anonym sa...

Tre hjärtan, kronor eller gårdar?

Thomas sa...

Tre Kronor

HOD sa...

Man tittar tydligen för lite på TV-serier...

Aggie sa...

Tre Kronor

Vonkis sa...

Anonym
Tre Kronor, med Klimax, Reine och gänget.

HOD sa...

Vonkis! Du antydde att man kan känna ångest här på Fårö. Du tänkte kanske på att man kan vara ensam här så här års... Den här helgen behöver man inte vara ensam på Gotland. Gotland Grand National säger jag bara!

Vonkis sa...

HOD
Fàrö -> Bergman -> àngest. :-D

Vonkis sa...

Nu är det dags för vàgrätt ett, 16 bokstäver!

lena sa...

tror jag har hjärnsläpp idag ;)

Lotta sa...

?????

Bildtroll sa...

Cirkusprinsessan

Marie sa...

men herrejisses - hjääääälp :-)

Vonkis sa...

Käre världe, den enda opera jag kan var ju förra veckan...

HOD sa...

Cirkusprinsessan

Aggie sa...

Cirkusprinsessan

Anonym sa...

??

Anonym sa...

oh, vad jag längtar till advent, då flera hus tänder ljusslingor och stakar i fönstren. Här i Jönköping är det mulet och gråkallt. Inne är det riktigt mysigt. Tänt brasa som sprakar, datan framför sig och radion som surrar. Framför allt njuter jag av era kommentarer. nu fortsätter vi kryssa.

Eva sa...

Gammmalt hederligt korsordslexion hjälpte till :-)

Marie sa...

TACK I MASSOR!!

Lotta sa...

BILDTROLL
TACKAR allra ödmjukast

HOD sa...

Bergman, vem är det...

Anonym sa...

CARY GRANT på L1?

Lotta sa...

V8 VISAN kanske

HOD sa...

8 blir nog visan

Vonkis sa...

Vielen dank!

HOD
:-)

Eva sa...

Nu går sista visan

Aggie sa...

Carl Anton Nu går sista visan

Lotta sa...

Någon som kan

Marie sa...

Carl-Anton, Nu går sista visan

HS sa...

NU
VISAN
CARL-ANTON

HOD sa...

?

Lotta sa...

Aggie
Tack

Anonym sa...

Prinsen AV Egypten

HS sa...

AV

jocke sa...

prinsen AV egypten

Lotta sa...

E det BODYGARD?

Thomas sa...

Prinsen av Egypten

HOD sa...

Tack

lena sa...

måste dra nu......ha en fin dag alla !!

Lotta sa...

?????

Bildtroll sa...

Orsa är en vild gissning på V12

HOD sa...

Vad lätt det är att lösa krysset nu för tiden... Undrar hur många chattgrupper som kämpar just nu?

Vonkis sa...

Lena
Detsamma!

Vonkis sa...

HOD
Det lär nog finnas en hel del :-D

HS sa...

L 10 OSS?

Anonym sa...

L10 oss

HOD sa...

Oss

Marie sa...

vi bygger OSS en båt

Anonym sa...

Bildtroll du har nog rätt i ORSA på v 12,

Aggie sa...

Jaha då blir det ORSA sist då..:) Ha en bra lördag alla vänner...STOR KRAAAAAAAAAAAM

HS sa...

V12 ORSA

HOD sa...

Orsa är nog en bra gissning på 12

oe sa...

Orsa måste de bli.

HOD sa...

Så rätt så

oe sa...

ORSA

Lotta sa...

Då tackar man från ett något uppklarnande Malmö! Ha en underbar vecka så ses vi då;-D

Marie sa...

Sådärja - tack alla för hjälpen!!
Dags att tända lyktor på gravar och så ut i skogen med, för dagen 6 vovvar.
Ha en bra helg alla!
Kram

HOD sa...

Jaha, då får man ta sig ut och kolla om ångesten infinner sig då. Tack för idag alla, särskilt till dig Vonkis!

Vonkis sa...

Det var ett ganska blandat kryss idag. Hade inte klarat veva, eller operan heller för den delen, utan er.

Tack för idag allihopa. Nästa Lördag är jag i Sverige sà dà blir det ordning pà bokstäverna igen.

Bildtroll sa...

Tänk på vad du får ha i bagaget när du åker hem :-)
Tack för idag

HOD sa...

En försynt fråga från en gammal man: Vad gör jag för fel när jag inte löpande kan följa chatten, utan måste publicera en egen kommentar innan jag kan se de senaste inläggen?

Vonkis sa...

Bildtroll
SKa försöka, knark är inte sà bra att packa ner va?

Vonkis sa...

HOD
Du kan uppdatera sidan utan at skriva nàgot om du trycker pà F5-knappen.

Vonkis sa...

HOD
Eller cmd+r om du har en mac.

Pw sa...

Vonkis..
Ha en Go rejse hjem...

Vonkis sa...

p-w
Jag ska försöka.

HOD sa...

?

HOD sa...

Vonkis, skriv nå't, så får jag se om F5 funkar.

Vonkis sa...

HOD
Du kanske inte ör kvar men jag chansar och skriver ändà

Kenny sa...

Helt rätt F5 skall det vara, då löste man krysset lite senare än er andra men sänder ett tack för hjälpen som vanligt...