lördag, januari 30, 2021

Melodikrysset vecka 4 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Nu har nog vintern kommit på riktigt till Norrköping, det hänger istappar från lyktstolparna och plogbilar har varit ute och plogat vägen utanför lägenheten två gånger. Idag ska det dessutom bli runt 10 minusgrader så vi får se  hur lång promenad jag tar mig ut på idag. Och ja, jag vet att många av er har lägre temperaturer men jag flyttade söderut av en anledning.

Annie Lennox var sångerska i Eurythmics som bland annat hade en hit med There must be an angel (playing with my heart).

Först blev det en gitarrversion av Sven-Ingvars Säg inte nej, säg kanske. Sedan blev det Han är min sång och min glädje.

Ronny Eriksson sjöng Force Majeure med Anna-Lotta Larsson.

Jag har för mig att den första boken om Karlsson på taket heter Allt om Karlsson på taket. Fel av mig, den första boken heter Lillebror och Karlsson på taket.

Men Eldemannen. Det fanns en chans på Py, men så spelar du Shirley Clamps lustmord på Roxettes It must have been love, När kärleken föds istället. 

Jules Sylvain frågar om han får låna nyckeln av Ann-Marie.

Jag måste säga att det helt klart spelas för lite av Mrs Millers sångsskatt på radion nu för tiden. Om jag inte missminner mig har Gunnar Wiklund spelat in en svensk version av Strangers in the night och då gett den titeln Tusen och en natt.

Elin Söderström sjöng en väldigt vacker visa av Carl Michael Bellman.
--------
Nu har jag letat och hittat att Elin Söderström sjöng Fredmans Epistel nr 80, Liksom en herdinna.
------

Lite mer underbar 80-talsnostalgi med Wake me up before you go-go med Wham!

Det var länge sedan jag såg Lilla huset på prärien, borde inte den gå att strömma någonstans?

Youniverse med Molly Sanden från Melodifestivalen 2016, året när Frans vann en storseger.

I originalet sjöng Owe Thörnqvist om Albin och Pia.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, nu ska jag ladda för att gå ut en sväng i rysskylan. Ta hand om er allihop så sörs vi igen nästa lördag.

snabbgenomgången
L 9 Annie
V13 Inte
L 5 Han
V 9 Anna-Lotta
L11 Taket
V15 It
v12 Nyckel
L14 En
L10 Natt
V 1 Carl
L 6 Michael
V 7 Bellman
V 4 Wham
L 3 Lilla
L 8 Molly
L 2 Albin

96 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på/i Limhamn håller solen på att bryta igenom de ljusgråa molnen. Termometern visar - 3 C. Efter krysset skall jag ut på picnic tillsammans med X:et, dottern och de tre barnbarnen. Var vi hamnar återstår att se.

Vonkis sa...

Christer
Åh, vinterpicknick, blir det varm choklad och korv?

Christer sa...

Vonkis:
Nej, kycklingpasta, sallad och varm dryck. Det är X:et som fixar det.

Petra sa...

Godmorgon från ett kyligt Partille -1 visar termometern. Här är det kallt men det ser ut som solen kommer fram.

Vonkis sa...

Christer
Låter gott det med :-)

Petra
En härlig kombination :-)

Lena sa...

Morrn från ett -12 gradigt och mulet Luleå. Härligt att hela Sverige verkar ha vinter :-D

lasse sa...

God förmiddag !
Har redan tagit en promenad med hunden, 14 grader ute. Skönt att komma in igen.
Det bästa var, att det var myggfritt !

Annis sa...

God kryssmorgon! Så skönt att pusta ut med er och Eldemannen nu efter en hektisk vecka. Sedan ska kroppen få sitt med en vinterpromenad i ljuset.

Vonkis sa...

Lena
Det dröjde bara till slutet av januari :-)

lasse
Det blir till att bylsa på sig. Jag borde gå ut efter krysset och få lite dagsljus och syre men kylan avskräcker.

Vonkis sa...

Annis
Vi får vinterpromenera tillsammans i tanken efter krysset :-)

Anders sa...

Godmorgon , 11 minus grader här och det är skönt att sitta inne och lösa lite kryss just nu.

Anders sa...

L-9= ANNIE Lenox

Christer sa...

ANNIE Lennox

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron -22, soliga dagar. Jag kan inte kommentera, men det går bra att svara

Jo sa...

Morrn, morrn från ett kallt och rätt mulet Borås. Snömängden är blygsam, bara nån cm
(Och nu sjunger Annie Lennox i Eurythmics)

Annnis sa...

Det gör vi ♡

Jonas Karlsson sa...

I Landets krona ligger kvicksilvret på -2 grader. Solen på väg att tina upp omgivningen, nu kickar vi igång...

Vonkis sa...

Anders
Det är nog en av de bättre sakerna med kylan, att det känns så väldigt bra att sitta inne och lösa lrysset :-)

Kerstin Nilsson
Oj, köldrekord idag så här långt!

Jo
Och som hon sjunger!

Annis
❤️

Skuttelinen sa...

Hej. Utanför Växjö. Ca 30 cm snö minus9 o strålande sol. Vackert sådet förslår...kram

Christer sa...

V 13 Säg INTE nej

Petra sa...

Inte

Vonkis sa...

Jonas Karlsson
Det gör vi sannerligen :-)

Skuttelinen
Jo, det är allt väldigt vackert när snön gnistrar i solskenet.

lasse sa...

HAN

Annis sa...

V5 Han

Christer sa...

HAN är min sång och min glädje

Anders sa...

V-13= INTE (Säg inte nej , säg kanske kanske)
L-5= HAN (är min sång och min glädje)

Anonym sa...

Godmorgon. Från ett soligt och lagom kallt Boxholm/Brittis

Annis sa...

Anna-Lotta

Christer sa...

ANNA-LOTTA Larsson

Anders sa...

V-9= ANNA-LOTTA Larsson

Skuttelinen sa...

Varit mycket hos mormor o morfar på Öland. Dom bodde väldigt nära Löttorps camping där bröderna Samuelsson uppträdde o jag passade en del av deras barn. Där sjöngs det ofta Han är min sång o glädje...

Vonkis sa...

Brittis
God morgon :-)

Skuttelinen sa...

Jag hänger på.

Anders sa...

L-11= TAKET

Christer sa...

TAKET

Jo sa...

IT must have been love

Christer sa...

IT must have been love

Anders sa...

L-11= TAKET
V-15= IT

Vonkis sa...

Skuttelinen
Det låter som mysiga och fina minnen.

Skuttelinen sa...

Den heter Lillebror o Karlsson på taket. Jag googlade...har aldrig gillat dom...

Skuttelinen sa...

Det är det. Har fortfarande lite kontakt med den yngsta brodern Jard...

Anders sa...

V-12= NYCKEL

Vild gissning på L-10= I (NATT) jag drömde.

Lena sa...

V 12 ????

Christer sa...

NYCKEL

Christer sa...

V 12 " Får jag låna nyckeln Ann-Marie?"

Vonkis sa...

Skuttelinen
Har rättat. Berättelserna om Karlsson har aldrig fallit mig i smaken heller.

Anders sa...

L-14= EN
L-10= NATT

Christer sa...

Tusen och EN NATT

Skuttelinen sa...

Inte mig heller som du förstår...

Anders sa...

V-1= KARL
L-6= MICHAEL
V-7= BELLMAN

Christer sa...

CARL MICHAEL BELLMAN

Petra sa...

Är det Bellman tro

Lena sa...

Tack för nyckeln. Håller med om att Karlsson är en mycket osympatisk figur.

Anders sa...

Jaa CARL med C

Skuttelinen sa...

Vacker text o melodi! Sorglig...

Vonkis sa...

Någon som kan vad låten av Bellman heter?

Anders sa...

V-4= WHAM

Christer sa...

WHAM

Jo sa...

Wham

Kenth sa...

Albin Lilla Molly Wham?

Unknown sa...

Wham Molly och Lalla 🙃

Vonkis sa...

Molly hammar eller Sandén på L8?

Unknown sa...

Å Albin👌

Annis sa...

Det ser inte bättre ut. Så skriver vi :-)

Petra sa...

Lilla?

Unknown sa...

Lilla🙈

Anders sa...

L-3= LILLA Huset på prarien

Christer sa...

LILLA huset på prärien

Vonkis sa...

*spara*

Unknown sa...

Milky Alban Lilla

Christer sa...

MOLLY

Anders sa...

L-8= MOLLY Sanden

Unknown sa...

Lilla huset på prärien....

Skuttelinen sa...

L8 blir Lotta som jag heter. Det brukar vara min signatur.

Anders sa...

Kan bli L-2= Albin Lee Meldau

Anonym sa...

Vonkis, jag såg igår att Lilla huset på prärien gick igen, men minns inte vilken kanal😃/Brittis

Kenth sa...

Hoppas på Albin med. I så fall blev 4 gissningar i rad rätt. Men det kan bli Alban med...

Jonas Karlsson sa...

ALBIN kvar...

Christer sa...

ALBIN

Skuttelinen sa...

Gissar jag också...

Petra sa...

Albin?

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fin lördag!

Petra sa...

Tack för idag hörs nästa lördag.

Skuttelinen sa...

Kram❤❤❤Albin gissade jag men fel Albin...

Lena sa...

tack för i dag alla. Ha en fortsatt fin helg trots kylan. Var rädda om er.

Anders sa...

Tack för i dag , det var giss vänligt idag :)

Sköt om er så hörs vi nästa Lördag.

lasse sa...

Tack för idag !
Ta hand om Er och varandra, så vi sörs nästa lördag ! 👍😄

Kenth sa...

Hurra!!!

Annis sa...

Jag har planer på att skaffa mig en ALBIN.... men i båtform :-)

Tack för idag, nu väntar vinterluften.

Skuttelinen sa...

Liksom en herdinna

Unknown sa...

Tack,för din blogg.Jag inte robot. Var på Island och älskar Lunnefåglar, min profil. Kollar svaren hos dig. Skickar aldrig in. Tack.

Vonkis sa...

Unknown
Vilken tur att du inte är en robot. Tyvärr kan jag inte ta bort den funktionen men ibland går det bra att kommentera utan att klicka i där.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Rolf Elfström sa...

Lilla Huset På Prärien, säsong 3-5 finns att streama på Tv4 Play.

MatsÅ sa...

Vadå lustmord? Clamp ärar låten med bravur

Vonkis sa...

Rold Elfström
Tackar, då ska jag kolla där. Men synd att den inte finns på Cmore så man sluppit reklamen.

MatsÅ
Smaken är som röven

klöven.