tisdag, januari 05, 2021

Den tvåhundraåttionionde dagen: Framförhållning? Nej tack

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag tvåhundraåttionio i isolering. I somras införde regeringen en ersättning för oss som tillhör riskgrupp och inte kan (eller får) jobba hemifrån. Ersättningen gällde 1 juli till 30 september. De som inte kunde (eller fick) jobba hemifrån under våren och början av sommaren fick alltså klara sig utan. 

Ingen hade ju kunnat ana att pandemin skulle fortsätta efter sista september så beslutet om förlängning kom inte förrän skiftet oktober-november men förlängningen kom i alla fall och räckte till 31 december. 

Som ni vet har hösten varit otroligt lugn på coronafronten så självklart trodde alla att pandemin skulle vara över efter nyår. Så måste det ha varit för beslutet om att förlänga tiden för ersättningen till riskgrupper (den som alltså tog slut 31 december) har inte fattats än, förhoppningsvis fattas det beslutet i början av februari. 

Efter varje förlängning måste vi som berörs söka om bidraget, det rullar inte bara på. Men det gör ju inget för handläggarna på försäkringskassan har absolut inget annat att göra om dagarna. 

Jo, det glömde jag. Självklart får man ersättning retroaktivt för de dagar (månad) som går mellan att ersättningen utgått till förlängningen blir godkänd så det är ju himla bra att hyra och andra räkningar inte är något man behöver betala regelbundet Det går jättebra att betala i slutet av månaden i två månader och sedan betala den tredje månadens hyra och övriga räkningar retroaktivt en månad senare. Inga problem alls. Jag menar, framförhållning är ju inget man vill ha.

Obs, det här inlägget kan innehålla spår av ironi.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Ojojoj, det där är den typen av räkneoperationer som jag inte klarar. Jag skulle citera Trump bara: DE HAR RÄKNAT FEL!!! GÖR OM OCH GÖR RÄTT, ANNARS!!!

Tack och lov att jag har min lilla trygga pension som (ännu) inte känt av coronan. Varje gång stora coronatungsinnet kommer över mig, tänker jag på att mitt hus står på hälleberget, det är varmt, jag har mat, jag har kläder, jag har en snäll gubbe som följer med ut och går eller alt. kommer och hämtar mig när jag gått för långt (usch, det där lät fel!) och inte vill vända och gå samma väg hem. Men... jag hör mig gnälla en hel del över tristessen i alla fall.

Men vi håller ut!!!

Vonkis sa...

Bloggblad
Ja det finns inget annat att göra än att hålla ut men jag blir minst sagt upprörd över att min ekonomi ska drabbas för att det är orättvist om jag jobbar mer än 50 procent hemma.

Gå för lång, du? 😂

Elisabeth sa...

Ibland undrar man över politikers senfärdighet och brist på framförhållning! Det verkar dessutom som om vissa inte förstår att inte alla kan (eller får, som sagt) jobba hemifrån. I våras var det en städerska på mitt jobb som konstaterade att hennes hem skulle bli väldigt rent om hon jobbade hemifrån... Sedan förstår jag verkligen inte varför du bara får jobba 50 % hemma. Du har ju liksom inte isolerat dig frivilligt!

Vonkis sa...

Elisabeth
Visst är det en förmån att ha ett jobb där det faktiskt är möjligt att jobba hemifrån, städerskan på ditt jobb slog huvudet på spiken där.

Det är enligt rektorer och HR orättvist om jag jobbar mer än 50% då en annan kollega som också är hemma tydligen inte kan (eller vill?) jobba så mycket hemifrån.

Anni sa...

Det där du skrev i din kommentar om att du bara får jobba 50% p g a en kollega ... det lät bara hur konstigt som helst. Vad säger facket?

Usch, det är så mycket som påverkas av den här skitpandemin. Trots allt är jag rätt imponerad av att politikerna alls får till något, de flesta av dem har ju aldrig varit ute i verkliga livet.

Vonkis sa...

Anni
Facket kan tyvärr inte göra så mycket så länge de inte säger att jag inte får jobba alls, och så var det från början. Jag har fått kämpa för att få jobba vilket ju är helt sjukt.