lördag, juni 05, 2021

Melodikrysset vecka 22 2021

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Idag kan jag för ovanlighetens skull inte vara med och lösa Melodikrysset live. Jag behöver åka ut till lotten innan det blir för varmt för att kunna arbeta, så för min del blir det att lösa i efterhand. Men ni brukar ju lösa på väldigt bra i kommentarsfältet utan mig. 

Vi börjar krysset med en härlig klassiker från 80-talet. Oh Mama med systrarna Lili och Susie. En av bakgrundssångerskorna är Anki Bagger som gav sig på en solokarriär och fick en hit med Where were you last night.

Jag förknippar mest Jan johansson med Visa från Utanmyra men har har ju även gjort Emigrantvisa, väldigt vackra båda två. Emigrantvisa handlar om människor som emigrerar.

1989 avgjordes Melodifestivalen i Globen. Vann gjorde Tommy Nilsson som tillsammans med en superkör bestående av Jerry Williams, Tommy Ekberg och Anki Bagger framförde En dag. Det var för övrigt andra året i rad som Melodifestivalens vinnare hette Tommy, 1988 vann nämligen Tommy Körberg med Py Bäckmans Stad i ljus. Så fick jag det sagt.

Det var ju passande med Idas sommarvisa så här när sommaren äntligen satt fart och skolavslutningarna är mindre än en vecka bort.

Väldans vad många bra låtar från 80-talet Eldemannen spelar idag. Jag gillart. Nu var det Ännu doftar kärlek med Marie Fredriksson vi fick njuta av.

Ringdansvisan brukar gå under namnet Höga berg och djupa dalar.

I'll be there for you med The Rembrandts, signaturmelodin till Friends. Har ni sett återföreningen?

En klassisk kompositör på fyra bokstäver, andra bokstaven är a, det måste vara Bach. Men jag undrar från vilken disneyfilm den här musiken kommer ifrån.
------
Googlade lite och hittade att det var Bibbidi-Bobbidi-Boo från askungen, i en version som fått namnet Bibbidi-Bobbidi-Bach.
------

Matz-Ztefanz med Lailaz med (Vi går på stigen som går till) Evert, av Eddie Meduza.

Mer 80-tal! Sweet dreams med Eurythmics.

Otroligt  vacker musik från filmen Deer Hunter. Jag kommer inte på vad låten heter men har för mig att Carola spelade in en svensk låt med melodin och att den började med Jag hör din gitarr. Men jag kan komma ihåg helt galet.

Den svenska titeln till Vikingarnas låt är Du är min sommar Marie.

Ja då har även jag löst krysset, dagen efter er den här gången. Nästa lördag planerar jag att vara med live igen så vi sörs då.

snabbgenomgången
L 6 Systrar
V11 Emigrerar
L11 En
L12 Ida
L 5 Marie
L 9 Höga
L 1 Friends
V 4 Rembrandts
L 2 Bach
L 3 Eddie
V 7 Eurythmics
V 8 Deer hunter
V10 Är

92 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! jag måste tyvärr avstå dagens kryssande. Då jag känner mig mycket yr och blodtrycket är högt får jag tillbringa dagen i sängen. Det grämer mig extra mycket då solen skiner på klarblå himmel och termometern visar + 17 C och vattentemperaturen är + 17 C. Ha det bra allesamman och lycka till med kryssandet! Vi sörs nästa lördag!

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från et molnfritt og soligt Norge. +27,5 i skuggan. Nu är det härliga tider.

Lena sa...

Morrn från ett soligt och 26 grader varmt Luleå. Vi har haft kanonväder hela veckan. Skolavslutning nästa fredag, håller tummarna att go’ vädret håller i sig

lasse sa...

Är nu med, efter en hundpromenad. Vi får väl klara oss utan Vonkis och Christer idag, eller ?

Petra sa...

Godmorgon från ett strålande Stråvalla. Löprunda och ett dopp i havet har hunnits med nu på morgonen. Nu blir det go frukost.

Anders sa...

God Morgon !
Vi gör vårt bästa att lösa det utan Vonkis & Christer

Anna Wärn sa...

God morgon från ett somrigt Björkhagen.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett strålande soligt Västervik!
Hoppas att du kryar på dig, Christer!

Det blir tufft att lösa utan två tunga namn.

Jo sa...

Systrar

Anders sa...

L-6= SYSTRAR

Anna Wärn sa...

Systrar

lasse sa...

Emigrerar

Anders sa...

V-11= UTVANDRAR

Lena sa...

Båda pasdat in

Anna Wärn sa...

Utvandrar

Anonym sa...

emigrerar
Lasse, Arbrå

Anonym sa...

Emigrerar?

Kenth sa...

Emigrerar

Jos Pouwels sa...

Båda passar...

lasse sa...

Visan heter : Emigrantvisan

Skuttelinen sa...

Krya på dig!!!

Skuttelinen sa...

Nu är jag ned

Anders sa...

V-11= EMIGRERAR
L-11= EN

lasse sa...

En

Skuttelinen sa...

En

Anders sa...

L-12= IDA

Anna Wärn sa...

Ida

Jo sa...

L12: Idas sommarvisa

Skuttelinen sa...

Ida

Anders sa...

L-5= MARIE

lasse sa...

Marie

Anna Wärn sa...

Marie

Skuttelinen sa...

Marie

Skuttelinen sa...

Är det ngn som vet vf det blir fördröjning på telefonen???

Skuttelinen sa...

Utanför Lenhovda/Växjö är det också Sol!!!👍🔆❤

lasse sa...

Höga

Anders sa...

L-9= HÖGA

Ichrimo sa...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ndningsf%C3%B6rdr%C3%B6jning

Anna Wärn sa...

Höga

Bamse sa...

Vad heter visan?

Skuttelinen sa...

Höga berg o djupa dalar...

Bamse sa...

Tack Skuttelinen

Skuttelinen sa...

Ja Bamse du är ju Skutts kompis🤣❤

Jo sa...

Vänner , Rembrandts

Jo sa...

..eller Friends

Anders sa...

L-1= FRIENDS
V-4= REMBRANDTS

Anna Wärn sa...

L1 Friends

Bamse sa...

Ha ha ha👍

Skuttelinen sa...

Ok. Tack!

Anders sa...

L-2= BACH

Jo sa...

Bach kanske?

Anna Wärn sa...

Bach

Liseri sa...

Jag trodde PIGA på L9...

Jo sa...

V7 skulle kunna bli Eurythmics

Anders sa...

L-3= EDDIE

Anna Wärn sa...

Eddie

Stina sa...

Eddie

Jo sa...

Eddie, vem? :)

Lena sa...

Å fasen, är det Eddie Medusa som skrivit den 🤣

Ida sa...

Sveriges bästa artist Eddie Meduza <3

Ida sa...

Sveriges bästa artist Eddie Meduza <3

Lena sa...

Tack Anders 👍

Anders sa...

V-7= EURYTHMICS

Stina sa...

Eurythmics

Anna Wärn sa...

Eurytmis

Jo sa...

Deer Hunter

Anna Wärn sa...

Deer hunter

Zitty sa...

Deee Hunter

Lena sa...

Deer Hunter, så ruskigt bra film, har ni inte sett den så gör det

Anders sa...

V-8= DEAR HUNTER

Anonym sa...

Deer Hunter

Skuttelinen sa...

Deer hunter

Jos Pouwels sa...

Deer

lasse sa...

4 nya namn idag, Välkommen !

Stina sa...

Du ÄR min sommar Marie

Anders sa...

V-10= ÄR (Du är min sommar Marie)

Lena sa...

Tack för i dag alla, ha en fortsatt fin nationaldags helg. Var rädda om er.

Stina sa...

Deer blir det. Annars blir det Maria. Marie på lod 5

Bamse sa...

Tack för idag😎 Hoppas ni får en underbar dag🌞

Anna Wärn sa...

Är

lasse sa...

Tack för idag vänner, sköt om Er, så sörs vi nästa lördag !

Jo sa...

Vi fick nog ihop det idag ändå, va? :)
Ha en fin fortsättning på helgen!

Anders sa...

Tack för idag , sköt vom er så hörs vi nästa Lördag

Lena sa...

Krya på dig Christer,

Skuttelinen sa...

Tack för idag!!!🎶🎶🎶

Mikael sa...

Är det ngn som vet vf det blir fördröjning på telefonen???

Numera är det fördröjning i alla telefonsystem pga digitaliserng!

Skuttelinen sa...

Nästa lördag ses vi nog inte...Har student mottagning...Kram t er alla. Särskilt Christer o Vonkis❤❤❤

Vonkis sa...

Christer
Det låter inget vidare Christer, jag hoppas verkligen att yrsel och blodtrycket går till sig så du kan gå ut och njuta av vädret under helgen. Vi sörs verkligen nästa lördag.

Kjell Sigbjørn
Nja, det låter som åtminstone 5 grader för varmt för min del.

Lena
Plötsligt var sommaren över hela Sverige. Jag håller alla tummar jag har för fint avslutningsväder.

lasse
Det ser ut att ha gått galant för er :-)

Petra
Det där med doppet lät ok tills jag läste att det var i havet :-)
Vad består en go frukost av för dig?

Anders
Vad jag kan se har ni gjort ett strålande jobb :-)

Anna Wärn
God morgon i efterhand :-)

Jo
Det är tur vi är många som brukar lösa tillsammans :-)

Vonkis sa...

Skuttelinen
Det brukar bli lite olika fördröjningar på webbsändningarna, varför vet jag dock inte. När jag lyssnar på radion kan det ibland skilja upp mot 30 sekunder från radiosändningen.

Vonkis sa...

Liseri
https://www.youtube.com/watch?v=wDV-VsUSpLs

Vonkis sa...

Skuttelinen
Kul med studentmottagning, jag hoppas ni får en riktigt bra dag.

Vonkis sa...

Inte fullt ett dygn senare har även jag löst krysset. Nästa lördag är jag med igen, vi sörs då!