lördag, juni 05, 2021

Den fyrahundrafyrtionde dagen: Ett foto i timmen lördag 5 juni 2021

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag fyrahundrafyrtio i isolering. Dagen före nationaldagen, lördag och dags för ett foto i timmen igen.

Kl. 06. Det är så varmt att jag inte kan sova längre. För säkerhets skull tar jag tempen. Kan tillägga att detta är en helt normal morgontemperatur för mig.

Kl. 07. Kolsyrar vatten och ställer in i kylskåpet så det blir kallt till jag ska till odlingslotten.

Kl. 08. Dagens äventyr kan börja. Ska åka och hämta en grästrimmer vi ska få låna för att kunna röja lite på lotten. Har med mig gurkan som ska ut i växthuset.

Kl. 09. Här är han. R, som hjälpt mig att handla så otroligt många gånger på grund av anledning. Och nu ska vi få låna grästrimmern.

Kl. 10. Framme på odlingslotten, har dragit upp lite kirskål runt björnbären.

Kl. 11. Tar en sväng med trimmern, vinbärsbuskarna snyggas till lite.

Kl. 12. Under en vattenpaus kom en blåvinge på besök. Eventuellt kan det vara en klöverblåvinge.

Kl. 13. Vattnet jag kolsyrade i morse har tagit slut så när jag hämtade Suzan och barnen sprang hon in på Ica och köpte mer vatten.

Kl. 14. E binder en fin blomsterkrans.

Kl. 15. Påbörjar operation lägga plattor mellan två odlingslådor. Det här kan bli spännande.

Kl. 16. Vi har kommit en bit på väg. Avståndet mellan odlingslådorna är inte riktigt jämt men plattorna kommer ändå ligga där de ska. För säkerhetsskull ska vi ändå lägga fogsand i springorna. 

Kl. 17. A väljer bland mina gamla penséer som hen vill plantera i en brevlåda vi har på lotten.

Kl. 18. Det är dags att plocka ihop och åka hem. Vi har skördat lite rabarber. Jag ska testa att pickla några tillsammans med lite rädisor.

Kl. 19. Ett och ett halvt varv tog det men jag hittade en parkeringsplats hyfsat nära lägenheten. 

Kl. 20. Gud så skönt med en sval dusch efter en dag i för varmt. Det enda som saknas är en riktigt kall Brämhults apelsinjuice med fruktkött.

Kl. 21. Avslutar dagen med Familjen Mitchell mot maskinerna på Netflix. Risken finns att jag somnar innan den är slut för jag är så trött. Andra som är med och fotar idag hittar du här.

11 kommentarer:

Micke sa...

Kollar in efter frukost här.. :)
37,2° på morgonen, är det inte lite högt..

Annika sa...

God morgon, säger som Micke, över 37 på morgonen låter som en hög morgontemp
Hoppas du inte blir sjuk och lycka till på lotten idag

Versch sa...

En dag på odlingslotten låter som en riktigt bra idé liksom att ta med vatten med tanke på värmen,

Vonkis sa...

Micke och Annika
jag brukar ligga strax över 37 på morgonen, hade trott temperaturen skulle vara högre med tanke på hur varm jag var.

Versch
Oj, vad vatten det har gått åt, jag har druckit över 2,5 liter idag.

Anonym sa...

Frågor från faderskapet:
Du kanske behöver salttabletter nu när det är varmt och du dricker mycket vatten.
Hur går det med ”karan”?
Han önskar er lycka till med jobbet.
/Din ömma moder

Vonkis sa...

Min ömma moder
Suzan köpte Loka så där fick jag i mig lite salt och mineraler. Jag åt pastasallad med kassler och lite örtsallad i både på lotten och när jag kom hem så jag tror saltbalansen är ok.

Karan, menar du rakan? Det går ok. På några ställen är det för trångt mellan lådorna så den fastnar.

Kjell Sigbjørn sa...

Hej 😊
Jag lider med dig i värmen söderut, inte roligt att jobba ute i värmen. Lite svalare här i norr, +22 i skuggan på det varmaste, och ett lite vinddrag. Har varit ute och promenerad en lång promenad i dag efter krysset, skönt med det lilla vinddraget som var.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Det var verkligen tufft. Dessutom ska jag inte utsätta huden för solen så jag hade en kofta, om än tunn, på mig. Men som sagt, drack mycket vatten och tog många pauser i skuggan.

Jag ska ta och lösa krysset nu.

Versch sa...

Förstår att du blir trött efter allt jobb på odlingslotten och av värmen.
Riktigt fint blir det och plattorna passar ju perfekt där. Jag gillar hur du lägger de lite omlott och inte alla åt samma håll.
Den där vännen ska du vara rädd om, sådana vänner växer inte på träd. 👍🏻

Anni sa...

Alla har olika normaltemperatur, så det är väl inte så konstigt att du har över 37! Tror mest att folk inte vet vilken normaltemperatur de har.
Måste skriva att jag blir så GLAD av alla dessa inlägg om lotten och dina vänner. Du är så otroligt värd detta efter eländesåret som varit. Och ni är så otroligt ambitiösa, jag är så imponerad.

Nu ska jag läsa alla inlägg jag missat också.

Vonkis sa...

Versch
Ja, det känns att det blev en lång dag i värmen igår men det är ändå en skön trötthet. Det gick faktiskt bättre än jag trodde att lägga plattorna, men så hade jag himla bra bärhjälp av A också.
Jag är så tacksamma för mina fina vänner. Efter att andra sprutan fått full effekt ska jag hitta på ett sätt att tacka dem ordentligt för den här perioden.

Anni
Ja, den kan verkligen varierar. Faderskapets ligger runt 36 så när han ligger på min nivå är han inte kry.

Tack! Lotten ger mig en sådan glädje och känsla av frihet. Hade jag kunnat hade jag varit där ute mest varje dag :-)