lördag, juli 11, 2020

Melodikrysset vecka 28 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Då var vi här igen då. Lördag. Dagarna flyter ihop för mig så jag höll nästan på att missa att det är just lördag idag men så klickade det till. Är ni redo för lite kryss i grupp i sommarsverige?

1992 vann Christer Björkman Melodifestivalen med I morgon är en annan dag som Niklas Strömstedt skrivit. Tyvärr gick det inte så bra för Björkman att försvara de svenska färgerna när ESC avgjordes i Malmö, han slutade näst sist.

Pianoversionen av Tommy Nilssons Öppna din dörr.

Jag skulle säga att Jag tror på sommaren utspelar sig på sommaren.

Musiken kommer från musikalen Sound of Music som handlar om Maria som är en nunna.

Eldemannen gillar ju Anna Netrebko, hon var med för bara fyra veckor sedan, så jag gissar att det var hon som sjöng Meine lippen die küssen so heiss av Franz Lehar.

New York, New York, staden som ofta förkortas med NY.

Det var Tove Lo som sjöng Mistaken.

Så kom den då, musiken av Jean Sibelius, men vad som spelades kan jag inte svara på just nu.

Nu tycker jag att Eldemannen är lite elak. Det är ju Py Bäckman som skrivit texten till Gabriellas sång som Helen Sjöholm framförde så fint i Så som i himmelen. Musiken skrevs av Stefan Nilsson.

Kan du vissla Johanna?
Ja visst kan jag det!

Sång på spanska, med musik av Evert Taube. Det var väl Dansen på Sunnanö hon sjöng?
------
Hittade El baile en La isla del sur med Katia Cardenal.
-----

Låten Chim chim cher-ee kommer från filmen Mary Poppins.

Ja hörni, då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 4 Strömstedt
V 6 Björkman
L 2 Dörr
L 5 Sommaren
V15 Nunna
L12 Anna
L 7 N Y
V13 Tove 
V 9 Lo
L 4 Sibelius
V14 Så 
L11 Som
L 3 Stefan
V 8 Kan
L 1 E T
V10 Mary



107 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn skiner för tillfället solen från en till hälften av ljusa moln täckta himlen. Termometern visa + 15 C. Senare under dagen skall jag köra till Staffanstorp och fira svärsonen som fyllde 40 igår. Festen kommer att äga rum i ett stort tält i trädgården.

lasse sa...

Hej och God förmiddag i Sverige !
Ligger kvar i sängen efter frukost och väntar på X-et.
Solen lyser utomhus, 16 grader i luften. Det väntas väl stiga några
grader under dagen, men det värsta är att det kommer regn.

Vonkis sa...

Christer
Så länge molnen är ljusa så :-)

lasse
Visst är det härligt att ligga och dra sig i väntan på krysset.

Eva sa...

God morgon
Soligt i Härnösand
Håller med om att dagarna flyter ihop, även om jag fortfarande jobbar... men gör det hemifrån sedan v 11 så jag trodde det var vardag i dag ...

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron plus 17, sol hot om åska. I torsdags fick jag in min önskelåt på p4 Västernorrland, det blev Totta Näslund. Hjärtats slutna rum.Fick komma hem i tisdags, så nu är det träning och nedtrappning av morfin som gäller.

Lena sa...

Morrn från husbilen som övernattat i Orsa på väg söderut. Här är växlande molnighet och 17 grader.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett halvmulet Västervik! Vi har äntligen tagit oss ut till vår stuga, så nu kan första krysset i rucklet för i år starta! :)

Anders sa...

godmorgon

Nina sa...

Go'förmiddag Vonkis o alla goa kryssare!
Visst är det knäppt när man vaknar på det man tror är onsdag o när man sedan tittar till på tidningen o ser att det är lördag...
Är hos mor, hon kryssar o jag letar svar!

Lena sa...

Vi har kört Vildmarksvägen från Vilhelmina till Strömsund. I Stekenjokk som ligger 879 m.ö.h. Var det så mycket snö kvar så de körde snöskoter 🤣

Bettan sa...

Godmorgon!
idag kryssar jag från hemmaplan och semestern är slut! På måndag börjar allvaret igen!

Bettan sa...

Förra veckans kryss:

V 4 Black Jack
L 1 Balladen
L 7 Åkare
V12 EMD
V 5 Alll
L11 Of
L13 Me
V 9 Läderlappen
L 8 Den
L 3 AC-DC
V 3 Ack
V 6 Två
L 2 Skutorna
V10 Sonja
L 4 Beatles

Vonkis sa...

Eva
Man skulle kanske skaffa en elektronisk kalender som lyser upp vilken dag det är på väggen :-)

Kerstin Nilsson
Den är fin, det var dig väl unt att få in en önskelåt efter veckan du haft. Skönt att vara hemma igen.

Lena
Hälsa Dalarna från mig, de senaste åren har jag tillbringat några dagar den här veckan där.

Jo
Det var väl på tiden :-)

Anders
God morgon.

Anne sa...

Hej allesammans. Jag höll på att missa tiden. :) Päronen hälsar.

Vonkis sa...

Nina
Precis så är det :-)
Låter som ni har en bra arbetsfördelning i kryssandet :-)

Lena
Läste om hur det ser ut efter Vildmarksvägen på svt igår, verkar vara många som kör där nu.
Snöskoter i juli, så kan det gå.

Bettan
Då hoppas jag du får en riktigt superhelg.

Vonkis sa...

Anne
Vi är några som inte riktigt hade koll på tid och dag idag :-)

Anna Wärn sa...

God morgon från ett mulet Björkhagen och sparsamma 14*.

Christer sa...

STRÖMSTEDT; BJÖRKMAN

Anne sa...

Skönt att inte vara den enda. ;)

Petra sa...

Godmorgon, idag får vi besök av mina föräldrar och svärmor och hennes sambo. Det har börjat blåsa igen efter att det har varit lite vindstilla i två dagar. Hoppas det är uppehåll under dagen så vi kan vara ute så mycket som möjligt.

Christer sa...

DÖRR

lasse sa...

Dörr

Anna Wärn sa...

Dörr

Nina sa...

Dörr

Petra sa...

Dörr

Eva sa...

Haha har ju en google home i köket....med datumet..men det hjälper ju inte

Vonkis sa...

Anna Värn
God morgon :-)

Anne
:-)

Petra
Kul med besök, det vore ju typiskt om ni skulle få dåligt väder precis just då.

Vonkis sa...

Eva
Ha ha ha

Christer sa...

SOMMAREN

Nina sa...

Sommar

Anders sa...

sommaren

Anna Wärn sa...

Sommaren

Nina sa...

en

Vonkis sa...

*spara*

Anna Wärn sa...

Ska L4 bli Sibelius ?

Christer sa...

NUNNA

Nina sa...

Nunna

Vonkis sa...

Anna Värn
Mycket möjligt.

Petra sa...

Nunna

lasse sa...

Anna Värn : Tror det !

Anna Wärn sa...

Nunna ?

Christer sa...

ANNA Netrebko

Lena sa...

Tack Christer 👍

Vonkis sa...

Eldemannen gillar Anna Netrebko, hon var med för fyra veckor sedan.

Anders sa...

Nina Stemme kanske främsta operasångerska 2013

Anna Wärn sa...

Där gick jag bet. Tack för hjälpen

Vonkis sa...

Anders
Hm, nu blev det klurigt.

Anders sa...

Inte mitt område så jag litar på Vonkis

Nina sa...

Vilken är det nu? Anna lr Nina? Jag blir vinnesförskirrad nu?

Anders sa...

Du hade rätt Anna ska det vara

Christer sa...

NY

Jo sa...

NY

Anna Wärn sa...

N-Y

Bettan sa...

Halvtid:
V4/ Strömstedt
V6/ Björkman
V8/
V9/
V10/
V13/
V14/
V15/ Nunna

L1/
L2/ Dörr
L3/
L4/
L5/ Sommaren
L7/ N-Y
L11/
L12/Anna

Vonkis sa...

Med ledtråden att hon nyss var med måste det vara Anna som ska in.

Bettan sa...

Nästa Lördag jobbar jag helg och kan inte vara med

Nina sa...

Tusen tack Christer, Anders o Vonkis!

Unknown sa...

Hej, så roligt att vara tillbaka efter ett så låååååångt uppehåll! ÷)

Christer sa...

TOVE LO

Unknown sa...

Tove - li

Anders sa...

tog en stund men Tove Lo ska det vara

Anna Wärn sa...

Tove Lo

Anna Wärn sa...

Japp det verkar vara Sibelius

Christer sa...

SIBELIUS

Nina sa...

Sibelius

Anders sa...

grattis Anna bra gissat

Lena sa...

Snyggt där Anna Värn 👍

Jo sa...

Så som i himmelen.

Christer sa...

SÅ SOM; STEFAN

Vonkis sa...

Han hade ju kunnat fråga efter Py Bäckman :-(

Vonkis sa...

Lady på V10?

Bettan sa...

Haha han nämnde henne iallafall

Christer sa...

KAN du vissla...

Anne sa...

Han är snål med Py den där Hr. Eldemannen...:(

Vonkis sa...

Anne
Det är han sannerligen.

Anne sa...

Sant..:)

Anna Wärn sa...

Kan du vissla J......

Anonym sa...

Py blev ju om nämnd i alla fall, alltid nå't!

Nina sa...

E T

Christer sa...

ET

Anders sa...

Lady in red då Vonkis ?

Petra sa...

Evert Taube

Vonkis sa...

Anonym
När det gäller Py och melodikrysset då får man glädjas åt det lilla.

Anna Wärn sa...

E T

Carina sa...

V10 Mary?

lasse sa...

Här kan vi prata om favorit hos hr Eldeman !

Vonkis sa...

Anders
Eller GaGa.

Anna Wärn sa...

Verkar troligt

Anne sa...

MARY Poppins

Christer sa...

MARY Poppins

Anders sa...

Lurad totalt Mary Poppins blev det

Nina sa...

Tackar för oss i dag! Ha en fortsatt trevlig helg/semester!

lasse sa...

Nu skickar vi in det !
Sköt om Er till nästa vecka, så sörs vi då !

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Bettan sa...

Veckans kryss:

V4/ Strömstedt
V6/ Björkman
V8/ Kan
V9/ Lo
V10/Mary
V13/ Tove
V14/ Så
V15/ Nunna

L1/ ET
L2/ Dörr
L3/ Stefan
L4/ Sibelius
L5/ Sommaren
L7/ N-Y
L11/Som
L12/Anna

Anna Wärn sa...

Mary Poppins blev det. Hej å tack för mig.

Lena sa...

Tack för i dag, ha en fortsatt fin helg. Måtte sommaren återkomma snart 🙏 Var rädda om er

Bettan sa...

tack för idag! Sörs om 2 veckor

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, hade lite svårt att hålla mig vaken. Ha det bra alla

Anders sa...

Tack för idag Trevlig Helg

Anne sa...

Tack för i dag. Ha en bra vecka så ses vi.

Unknown sa...

Någon fler än jag som tyckte Taube gjorde sig riktigt bra på spanska? Gillade den skarpt😀

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!

Vonkis sa...

Unknown 10:54
Jag håller med.

Anonym sa...

Jag gillade också Taube-arrangemanget på spanska skarpt!! /Auro

Unknown sa...

Tack för idag! Var rädda om er!
Sörs?