söndag, juli 19, 2020

Den hundranittonde dagen: Ett foto i timmen söndag 19 juli 2020

Välkommen till FotoBloggen

Dag etthundra nitton i isolering. Idag är det dags för Ett foto i timmen igen, jag har inget alls inplanerat idag men man vet ju aldrig vad som kan hända. Det har varit lite problem att se bilder på bloggen så jag håller tummarna att det ska synas ordentligt för alla idag.

Kl. 00. Tittar på en livesänd repris av Eurovision Song Contest 1999 på Youtube via EBU och #EurovisionAgain. Charlotte Perrelli vann efter en rafflande omröstning. Otippat. Dessutom försvarade hon sin seger i twitteromröstningen som också var ohemult jämn.

Kl. 06. Uppe och tar första tabletten, hoppas att jag kan somna om.

Kl. 07. Projekt Somna om misslyckades så nu får blommorna på balkongen lite vatten istället. För snart en månad sedan bytte jag blomjord hos nästa alla balkongväxter och framför allt blomman för dagen gillade bytet. Den har hoppat över till luktärtornas ställning och sedan tillbaka till sin egen samt börjat slingra ihop sig med sig själv. Den skulle verkligen behöva något mer att klättra på.

Kl. 08. Dags att ta tag i disken. Eftersom jag lyckade bränna handen när jag gjorde spenatsoppa tidigare i veckan och brännblåsan har spruckit måste jag ta på mig detta jätteplåster och en diskhandske för att kunna diska. En rolig sak till är att min hud inte gillar klistret i plåstret så jag kan bara ha det på en liten stund i taget. Min fina kropp som bara ger och ger.

Kl. 09. Efit-disken är gjord för nu, den svettfuktiga diskhandsken ligger ut-och-in för att torka den med.

Kl. 10. Det sanerade fönstret. Nu ska jag bara komma på vad jag ska för blommor här. Det är dragit sydfönster, det har bland annat stå en dracaena där men den trivdes inte.

Kl. 11. Gör hummus till lunchen som ska ätas om ett tag.

Kl. 12. Pratar med storahyster som har namnsdag idag.

Kl. 13. Pratar fortfarande med syrran. Skickar lite bilder och utvalda klipp från Marvel-filmerna så att hon ska börja se dem. Tänker att i alla fall Winter Soldier skulle kunna fungera som inkörsport men då behöver jag berätta en del om bakgrunden innan.

Kl. 14. Dagens kalla lunch. Kycklingsallad med äpplen men utan rödlök som jag inte klarade av att hacka idag. Och så lite hummus till så klart.

Kl 15. Tar en liten terapistund med att ta bort aluminiumet från tablettkartan.

Kl. 16. Bakar mammas sockerkaka med lite kanel i, tänker att den kan vara god till rabarberglassen.

Kl. 17. Passar på att besöka andra bloggare som är med och efit:ar idag medan jag väntar på att den nygräddade sockerkakan ska svalna lite.

Kl. 18. Kanelsockerkaka och hemmagjord rabarberglass, det var inte skit det inte.

Kl. 19. Tittar på Rapport.

Kl. 20. Kvällssolen lyser så snyggt på orkidén och gardinen men det går inte att fånga på bild.

Kl. 21. Tittar på Barnmorskan i East End. Miriam Margolyes ska vara med i några avsnitt den här säsongen men tyvärr var hon inte med ikväll.


Det får bli den sista bilden för den här dagen för nu är jag trött som en gnu. Andra som är med och fotar sin dag hittar du här

15 kommentarer:

Karoleen sa...

Oj, 1999 det var inte igår det. Såg nog inte Eurovision det året, då jag bodde utomlands men kommer ihåg låten. God natt, vi hörs mer imorgon!

Micke sa...

Kikar in lite hastigt innan jag sluter ögonen här igen.. Kul se lite gamla sändningar av Eurovision och det var bättre förr :)

Vonkis sa...

Karoleen
Blir ju lite nyfiken på vilket land du bodde i då :-)

Micke
Nja, vet inte om jag skulle säga att det var bättre 1999 i alla fall. Det var väldigt mycket metallic, nasal sång och dans på stället till aerobicsdunkande musik.

Annika sa...

Tittar in på din dag. Brännskador e inge kul. Hoppas handen repar sig fort.

Versch sa...

Den där brännskadan är ju ingen höjdare, hoppas den läker snabbt.

Annika sa...

Hejsan, kikar in på din EFIT dag, ajaj med brännblåsa. Hoppas det läker fint.
Jag har samma problem som du, jag får allergiska reaktioner utav klistret på plåstrena, men jag har upptäckte att jag inte tål silikon

Lillian "sognafaret" sa...

Rart hvor mye en egentlig driver med iløpet av en dag som en ikke legger merke til om man ikke hadde holdt på med EFIT.

joakim sa...

Tittar förbi din dag. Ajaj grönsaker är inte alltid bra.

Karoleen sa...

Just 1999, bodde jag i Egypten så det var inte så mycket svensk tv förutom SVT 24, som aldrig blev någon riktigt hit ���� Kul att se fortsättningen på din dag!

Vonkis sa...

Annika
Det är de verkligen inte.


Versch
Vi får hålla alla tummar vi har.

Annika
Hm, då ska jag ta och kolla pp det tror jag. Det finns ett plåster jag kan ha utan att huden blir irriterad men det finns bara i små storlekar och är inte vattentätt :-/

Lillian www.sognafaret.no
Visst är det så, man gör mer än man tror på en dag, sedan blir det i ärlighetens namn en hel del pauser under dagen också men de fotar jag inte :-)

joakim
Grönsaker? Menar du spenaten?😂

Karoleen
Låter kul att bo i Egypten.
Just det, SVT24, Sam Nilssons skötebarn som skulle bli Sveriges CNN med nyheter dygnet runt...

Versch sa...

Det blev visst rabarber hos dig med idag, fast i glassform. :) Gott med glass och egen sockerkaka.

Anni sa...

Jamen visst ser jag bilderna, ska kika på de gamla inläggen sedan.
Så gott det lät med kakan och glassen ihop, den kombon var ju smart uttänkt.
Är brännblåsan lika stor som plåstret, din stackare? Jag tål inte heller plåster, tror bara att jag klarar barnsliga "tatueringsplåster" så i den här familjen är det jag som använder upp det stora lager jag köpte när barnen var små. Brände mig rejält på ugnen för några veckor sedan, men har en flaska med något odefinierbart innehåll som jag fick för 30 år sedan, den vätskan smetar jag på brännskador och så läker de mirakulöst. Jag fick inte ens en blåsa den här gången, men ett redigt ärr efter såret.
Svar; jag hällde kokande vatten på bladen som står och drar till imorgon. Då ska de silas och saften sötas.

Annika sa...

Kikar in igen, tack för titten hos mig. Sockerkakan m glass såg himla god ut.

Vonkis sa...

Versch
Älskar rabarber :-)

Anni
Ibland glimmar det till med smaklökarna även här :-)

Brännblåsa är runt 2-3 cm långt men jag hade inget annat vattentätt plåster hemma. Det hade varit fruktansvärt om det var så stort. Undrar vad som göms i den flaskan, vore intressant att skicka innehållet på analys. Jag brukar lägga på lite aloe vera gel men vågade inte det den här gången då jag råkade spräcka blåsan.

Ska baske mig kolla om man inte kan köpa lite vinbärsbad på nästa ekoring.

Bloggblad sa...

Skaffa en äkta Aloe Vera, jag bryter av ett blad och smetar på vid brännsår, som jag dock inte får så ofta. Som en mjuk och len och svalkande geléaktig salva.