lördag, juli 11, 2020

Den hundraelfte dagen: Förvirring, filmkänslor och Srebrenica

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag etthundraelva i isolering. Som sig bör på lördagarna har det lösts Melodikrysset idag. Drygt elva år har jag hållit på men idag var det nära att jag missade det för det var först vid klockan nio jag kom på att det är lördag idag. Så kan det gå i isoleringen.


Spoilervarning.
Det har blivit Marvel idag igen. Avengers: Endgame för att vara exakt. Tror det är sjätte eller sjunde gången jag ser den men fortfarande jublar jag när Cap lyfter Tors hammare, ryser när det raspar i comradion, Sam säger On your left och portalerna öppnas för att inte tala om hur mycket jag fortfarande gråter vid slutscenerna, framför allt när Steve Rogers äntligen får sin dans. Åh.

Idag är det 25 år sedan starten på folkmordet i Srebrenica då över 8000 muslimska pojkar och män mördades, det största folkmordet i Europa efter Andra Världskriget. Ratko Mladi  ć, Radovan Karadžić och Radislav Krstić dömdes till livstids fängelse av FN:s krigsförbrytartribunal i Haag för bland annat Srebrenicamassakern.

Läs gärna Jasenko Selimovics text om det som hände i Srebrenica och dess efterspel. 

Inga kommentarer: