lördag, november 07, 2020

Melodikrysset vecka 45 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Sitter här på morgonkvisten och tittar på CNN och inser att det ju är lördag och ny träff med det bästa krysslösargänget. Dessutom är det kladdkakans dag idag, det ni! Tänk om den skulle sammanfalla med en härligt vinst för någon av oss.

Dagens kryss då, vad tror ni om Py på vågrätt 5 och Yrrol på lodrätt 6?

Eldemannen går ut med Jag är fattigbonddräng från Emil i Lönneberga. Då blir det alltså inte Yrrol på lodrätt sex men vågrätt fem kan fortfarande bli Py.

2016 vann Frans Melodifestivalen med If I were sorry, en låt som aldrig riktigt föll mig i smaken men som vann stort.

TV-signaturer hör ihop med serien Cheers som fick det svenska namnet Skål.

Det enda väderstreck som går in på kryssadressen är öster.
------
Folkvisan heter Till österland vill jag fara, tack för titeln anonym.
------

Lite tråkigt med öster och Östen direkt efter varandra men jag klagar inte när jag får lyssna på lite Östen med resten. Det var 2006 som Östen med resten tävlade i Melodifestivalen med Ge mig en kaka till kaffet, den har inte Marias snygga höjning men svänger rätt bra ändå.

Jag tror det är Beatles The fool on the hill som Tony Williams trio spelade men jag är inte helt säker, måste lyssna lite på youtube.

Också blir det opera, inte min starkaste gren i Melodikrysset. Då kommer Christer som en räddande ängel och berättar att det var Paul Abrahams Viktorias husar vi fick lyssna på.

Lennart Palm med Kärleken är evig, låten som blev Lena Ph's genombrott då hon tävlade med den i Melodifestivalen 1986.

I En sån karl sjungs det att han går som en karl.

Min älskling du är som en ros
Lika taggig och jävlig.

Två av oss med X Models, där Efva Attling sjöng.

Som stormen river öppet hav med Susanne Alfvengren och Mikael Rickfors var med i 80-talsfilen En film om kärlek.

Ingen Py i krysset idag heller men det är ju sedan gammalt. Nu är i vilket fall krysset löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 9 Lönneberga
L 2 Frans
L 3 Cheers
V12 Öster
L12 Östen
L15 On
L 1 Paul
V 7 Abraham
V14 Viktorias
L 6 Husar
V 5 PH
L13 Evig
L10 Går
L 8 Är
V11 En
L11 Efva
L 4 Om


101 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn strilar regnet ner från en ljusgrå himmel. Solen försöker att tränga igenom. Termometern visar + 11 C. Jag hoppas att kunna fullfölja krysset fullt ut men min dator är seg och hänger upp sig titt som tätt.

Annis sa...

God morgon! Du har en betydligt bättre förhandsgiss än det jag presenterade förra veckan. Jag tror också på Py och Yrrol!
Idag ska jag passa på att hantverka lite när det är dagsljus, behöver borra i tak och vägg. Sedan blir det promenad i 10 gradigt gråväder.

Vonkis sa...

Christer
Aj då, hoppas den lugnar sig till krysset.

Annis
Fast din gissning förra veckan var klockren!

Annis sa...

Å andra sidan kanske vi kan få in Winnerbäck på V9 om Py kommer in på V11 istället :-)

Vonkis sa...

Annis
Så länge vi får in Py i krysset är jag nöjd :-)

lasse sa...

God förmiddag !
Hej alla kryssarvänner, innan vi kör igång, får Ni något att fundera över:
Jag kan en vits om en läkare, men den är dock torr !
Här i Gävle lyser solen ca 5 grader i luften.

Vonkis sa...

lasse
Här ligger ett ganska tjockt molntäcke över staden.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från et regntungt Norge, det har regnet i ett sedan i onsdags. Även i dag också +6 grader just nu

Annis sa...

Lasse; den var bra!!

Lena sa...

Morrn från ett Luleå med klarblå himmel och +8 grader i luften. Vi har haft världens oväder i veckan med storm och horisontellt regn.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Såg att det slogs ett värmerekord för november i Norge här om dagen :-/

lasse
Ha ha, nu såg jag skämtet 😂

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron plus 7 o sol, igår hade vi plus 13, helt sjukt.Vi drabbades av storm o skyfall sön- mån. Övik o Umeå drabbades hårt av översvämningar. E4:an var översvämmad vid Docksta, det var borta när vi åkte till Övik i onsdags. Jag längtar att snön ska knarra under mina skor😊

Anders sa...

Godmorgon kryss vänner !

Vonkis sa...

Lena
Horisontellt regn brukar jag mest höra om från Göteborg.
Det verkar ha blåst över ett stort område, det var starka vindar hos päronen i Ö-vik också.

Petra sa...

Godmorgon från grått Partille och idag är det städdag i området men utan den gemensamma korvgrillningen. Nu är jag förbannat trött på Covid19 men det är bara att bita ihop och göra det bästa av situationen.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Ska den här värmen fortsätta dröjer det nog innan snön kommer :-(

Anders
God morgon!

Anna Wärn sa...

Godmorgon

lasse sa...

Målaren målade sitt staket, det var vitsen !

Anonym sa...

Godmorgon!
Normalt tycker jag att politik och allt USA-relaterat är urtråkugt, men just nu njuter jag av varje Trump-förnedrande nyhet.
/Auro

Vonkis sa...

Petra
Ja gud vad jag önskar att detta ska vara över!

Anonym sa...

Urtråkigt, var det.*
Auro

Vonkis sa...

Anna Värn
God morgon på dig med :-)

lasse
:-)

Auro
Jag satt hela dagen igår och tittade på CNN:s sändning. Faktiskt har jag ett fönster med kanalens sändning uppe nu också men ljudet får vara av så länge det inte verkar hända något nytt.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Idag blir det förhoppningsvis lite röjning. Men det slutar säkert med att vi pysslar istället, som vanligt! :)

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis:
Jag fick med mig det, fast det var inte här jag håller til, det var längre söder ut

Christer sa...

LÖNNEBERGA

lasse sa...

Lönneberga

Skuttelinen sa...

Är på gång från Växjötrakten. Mulet idag o städning...Vi har fått in möss...

Anders sa...

V-9= Lönneberga

Lilleva sa...

Morgon från regntungt högland...

Nära Lönneberga ;)

Anna Wärn sa...

Lönneberga

lasse sa...

Vilken färg målade han med ?

lasse sa...

V 6kan bli Ystad

Vonkis sa...

Jo
Men pyssel är ju så väldigt roligt :-)

Skuttelinen
Åh nej :-(

Christer sa...

FRANS

Unknown sa...

Frans

Anders sa...

L-2= Frans

Anna Wärn sa...

Frans

Pye sa...

God morgon! I min del av Norge skiner solen från molnfri himmel, och det blir svampjakt senare i dag!

Jo sa...

Cheers

Anders sa...

L-3= Cheers

Christer sa...

CHEERS

Anna Wärn sa...

Cheers

Lena sa...

Tack för det

Anders sa...

V-12= Öster

Christer sa...

ÖSTER

Anna Wärn sa...

Öster

Vonkis sa...

Pye
Lycka till med svampen!

Christer sa...

ÖSTEN

Skuttelinen sa...

Östen med resten...

Anders sa...

L-12= Östen (med Resten)

lasse sa...

Hittade han på Gotland !

Christer sa...

The fool ON the hill

lasse sa...

On

Anna Wärn sa...

On

Anders sa...

L-15= on

Unknown sa...

Hej från Norrtälje, valpen behövde kissa första halvan men nu kör vi andra och snabben....ha en fin dag!

Vonkis sa...

Unknown 10:29
Du vet hur det är, bättre sent än ännu senare :-)

Vonkis sa...

Opera...

Christer sa...

PAUL ABRAHAM; VIKTORIAS HUSAR

Lena sa...

Tack Christer :-)

Vonkis sa...

Christer
TACK!!!

Jo sa...

Tack Christer!

Kjell Sigbjørn sa...

VIKTORIAS HUSAT av PAUL ABRAHAM

Pye sa...

Jösses Christer! Du är fenomenal!

Anna Wärn sa...

Tack

Skuttelinen sa...

Tack Christer! Hade aldrig hört talas om denna....

Christer sa...

Jag har jobbat med musik

Cina - back in blogging... sa...

Tack som fan!!!!!

Anders sa...

V-5= PH
L-13= Evig

Anna Wärn sa...

PH
Evig

Petra sa...

Går

Anders sa...

L-10= Går

Jo sa...

Går

Christer sa...

GÅR

Anna Wärn sa...

Går

Vonkis sa...

*spara*

Anna Wärn sa...

Är
En

Anders sa...

L-8= är
V-11= en

Du är som en ros.

Anders sa...

L-11= Efva

Christer sa...

EFVA Attling. L11 blir EN

Annis sa...

Efva Attling

Skuttelinen sa...

Efva Attling...

Anonym sa...

Ville bara ge mitt lilla bidrag och nämna att låten i V12 är "Till Österland vill jag fara" samt tusen tacka till er alla och hoppas ni får en underbar dag :)

Lena sa...

Tack Anders för att du skriver vart svaren ska in :-) Missade det p.g.a. trafikmeddelande

Christer sa...

OM kärlek

Anders sa...

L-4= Om
En film om Kärlek

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Lena sa...

Tack för hjälpen. Ha en fortsatt fin helg, var rädda om er.

lasse sa...

Inskickat och klart!
Ha en bra vecka och sköt om Er !

Petra sa...

Tack för idag, nu skall vi ut och städa.

Jos sa...

Tack för hjälpen. Vi kunde inte mycket

Skuttelinen sa...

Ok. Då förstår jag..

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag alla. Ha en fin vecka

Anders sa...

Tack Christer speciellt för Operan det är inte min starka sida.

Skuttelinen sa...

Tack själva!! Nu blir det till att städa muslort...Vi har tagit många...

Vonkis sa...

Anonym 10:50
Tack! Kunde inte riktigt placera den.

Annis sa...

Tack för idag! Det var en svår nöt han gav oss med den där operetten.
Önskar er alla en fin lördag!

Anders sa...

Sköt om er så ses vi nästa vecka.

Stina sa...

Operett var det skillnad på opera o operett

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa helg!