måndag, november 23, 2020

Den tvåhundrafyrtiosjätte dagen Ett foto i timmen måndag 23 november 2020

Välkommen till FotoBloggen

Dag tvåhundrafyrtiosex i isolering sammanfaller med årets tredje sista ett foto i timmen, en månad för dan före dopparedan.

Kl. 06. Nyvaken, hoppas kag ska vakna upp av en ljummen dusch.

Kl. 07. Vattnar lite blommor. Min orangea novemberkaktus blommar så fint, fyra utslagna blommor och en femte på väg.

Kl. 08. Dags för den andra omgången av morgonmedicinen. 

Kl. 09. Hämtar lite information till en kartläggning jag skriver på.

Kl. 10. Kollar schemat för en kollega jag behöver prata lite med, inser att jag får vänta med att ringa till efter lunch.

Kl. 11. Nere i källaren för att boka en tvättid. Det stinker sköljmedel och själva tvättstugan ser för bedrövlig ut.

Kl. 12. Passar på att ta en kortpromenad i solskenet, det var många som fått samma idé. Tyvärr strulade fötterna lite men det är ju inget nytt det heller.

Kl. 13. Diskar undan lite.

Kl. 14. Pular på med lite dammsugning och lyssnar på Morgonpasset i P3, Carola var gäst i måndags.

Kl. 15. Råsteker potatis och misslyckas nå så kapitalt. Jag tänkte mig inte för så det blev alldeles för mycket potatis och troligtvis hade jag behövt vrida ut lite vätska också. Men det går inte att kasta så här mycket mat så det var bara att tugga i sig, verkligen.

Kl. 16. Går all in med julen just nu och lyssnar på lite härlig julmusik, just nu är det The Darkness med Christmas time (Don't let the bells end) jag njuter av.

Kl. 17. Läser lite inlägg på Instagram. Mansbebisar är ett av mina favoritkonton.

Kl. 18. Försöker fånga hur fint en av julstjärnorna i vardagsrummet speglar sig i vitrinskåpet, det går sådär.

Kl. 19. Pratar med Suzan om lite allt möjligt, bland annat möjliga julplaner. Vad säger ni om att gå igenom bilder på gamla enheter och att ha igång en livesändning där det under dagen bland annat kan ske uppläsningar av olika versioner av Tomten och så kan familjemedlemmar och vänner som inte har något bättre för sig kika in, titta på spektaklet och säga hej?

Kl. 20. Snickrar på veckans beställningslista. 

Sedan slocknade jag så det där blev min sista bild för den här gången. Andra som fotar sin dag hittar du här.


12 kommentarer:

Versch sa...

Godmorgon. 😊
Så härligt med lite blommor på novemberkaktusen, min envisas med att bara hålla sig grön.

Vonkis sa...

Versch
Novemberkaktusarna är en av få blommor som, peppar peppar, verkar trivas i den här lägenheten.

Anonym sa...

Jag ser var du förvarar din medicin. Jädrigt smart!
Fortfarande bara en vit knopp på alla mina kaktusar, men frågan är hurflytten påverkat. Men gröna och fina i vart fall.
//Marianne

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Vilken vacker färg på din novemberkaktus. Min är vitrosa och har just nu massor med blommor. Iofs är de nog på väg att vissna...

Vonkis sa...

Marianne
Jodå, ibland glimmar det till :-)
Den gula novemberkaktusen har bara fått en blomma, alla andra har fått minst tre i år.

Efwa - Medea
Förra våren köpte jag sticklingar från medlemmar i en blomgrupp jag är med i på Facebook och då blev det några gula, orangea och röda blommor.

Micke sa...

Inne och kikar på dagen..

Ja, jag är halvdålig på posta på EFIT-sidan på morgonen då jag kör igång.

Vonkis sa...

Micke
Det förstår jag, en annan är ju hemma hela dagarna utan någon tid att passa.

Lillian "sognafaret" sa...

Slik farge på kaktusen har jeg aldri sett tidligere, men utallige varianter av rød og rosa til nesten hvit.

Versch sa...

Solsken och julstämning på en och samma dag. Det är mysigt det. 😍

Anni sa...

Säger som de andra - vilken härlig novemberkaktus! Jag har aldrig lyckats med de jag försökt mig på. Jo en, men den vart så dassigt vit i blomman att jag slängde den så småningom.

Ölen har fått julkryddor; kardemumma, kanel, kryddnejlika och kryddpeppar. Tyvärr hinner den nog inte bli klar till jul, vi borde börjat för en månad sedan. men så kom det ju plötsligt en del annat emellan.
Öl får också olika smak beroende på vilken malt man använder, här har vi en chokladmalt (som vi borde tagit mer av), den ger en lite bränd smak och mörk färg till ölet. Nästa gång blir det nog en riktig stout (mycket mörk öl)!

Vonkis sa...

Lillian www.sognafaret.no
Sedan jag gick med i blomgruppen på Facebook har jag insett att det finns mång färgvarianter på novemberkaktusar.

Versch
Det har det sannerligen varit :-)

Anni
De säljer röda och orangea novemberkaktusar på Blomsterlandet nu :-)

Det verkar vara en hel del att tänka på när man ska göra öl. Jag är inte någon öldrickare alls men den där kryddningen lät rätt god.

Karoleen sa...

Såg härligt ut på lunchpromenaden, solen har verkligen hållet sig borta från Östergötland i alla fall! Tittar in lite i efterhand!