lördag, november 28, 2020

Melodikrysset vecka 48 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Temperaturen håller sig runt nollan i Norrköping denna morgon och jag anar lite frost på marken. Min plan att hålla mig hemma och försöka baka mormors nötkakor känns som en bra plan med andra ord.

Se där, vi börja med att Cornelis Vreeswijk sjunger Veronica, rättstavat med c och allt.

Var det Balladen om briggen Blue Bird från Hull som spelades?

Nena med 99 luftballons, då vaknade man till lite. Någon mer än jag som sittdansar i soffan nu?

Det där var ju en ny version av Här dansar Herr Gurka, jag gillade den faktiskt.

Om pappa ville ge ja en femöring vet mamma,
då skulle ja bli så glad så glad så glad,
då skulle ja köpa så mycke med detsamma,
och ja skulle köpa allt vad ja vill ha.

En docka, en stor, som kan blunda och kan titta,
med kläder så fina skulle köpa ja,
och gräddkarameller jag skulle ge åt Britta,
men hon skulle bjuda ja, när ja vill ha.

Och mamma skulle få en ny hatt och en ny kappa,
och ja skulle ha en muff som Stina har,
och sen skulle jag visa alltihop för pappa
och ge pappa pengarna som sen va´ kvar.

Han är generös men nostalgin idag Eldemannen, Vill ha dig med FreeStyle har man ju dansat till några gånger. En av sångarna heter Tommy Ekman.

Tror att Jan Johansens engelska version av Melodifestivalvinnaren från 1995 Se på mig (Another night) är en av Eldemannens kryssfavoriter. Den är med lite nu och då.

Enligt Christer kommer Benny Anderssons musik från Roy Anderssons film Sånger från andra våningen och Christer brukar ha rätt.

Det var Elin Lanto som sjöng sin Skylight.

Åh, en av mina absoluta favoritserier! Skenet bedrar, eller Keeping up appearances! Hyacinth Bucket är en missförstådd älskvärd kvinna.

Nån av oss med Miriam Bryant.

Hujedamej sånt barn han var handlar om Emil Svensson i Lönneberga.

Nej, jag är inget fan av Stiftelsen men nu kom de i alla fall med i krysset med Vart jag än går.

Vi slutar dagen krysslösande med en oerhört seg version av Povel Ramels Ta av dig skorna.

Och med det var krysset löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er bland julpyntandet så sörs vi igen nästa lördag. Önskar er en fin första advent.

snabbgenomgången
V11 Cornelis
L10 Hull
L 9 Nena
V10 Herr
L12 Om
V 8 Ekman
L13 Se
V 7 Andra
L 2 Elin
L 4 Skenet
L3 Bedrar
L 1 Miriam
V 6 Emil
V 4 Stiftelsen
L 5 Ta


107 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Nu har vintern hittat hit. Första natten med minusgrader och just nu visar termometern - 1 C. Marken är fortfarande torr. Idag skall adventss
takarna fram. Dagen kommer jag att ta som den kommer.

Petra sa...

Godmorgon från ett frostvitt Falun. Riktigt vackert.
Ihelgen gäller det för oss att inge vår sin lite självförtroende. Nu är han helt nere och vill hoppa av gymnasiet och vill inte gå i skolan alls. Den här Corona skiten ställer till det på många plan.

Vonkis sa...

Christer
Jag fuskade och satte fram min enda elektriska adventsljusstake redan igår men den med levande ljus ställer jag fram ikväll.

Petra
Ja fy fasen vad corona ställer till det på många olika sätt. Förstår att motivationen till både studier och idrottande sjunker under de här förhållandena.

Anders sa...

God morgon ,här i sthm snöar det lätt och börjar bli vitt så sakta på marken.
Suck !

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron-7,5,sol, underbar luft.Jag satte fram stakar o stjärnor igår. Blev så mysigt, resten är det ingen brådska med.Solen försvinner tidigt, det är så mycket berg här.Roligt med kryss.

Petra sa...

Vonkis/ ja, han har det tufft innan med studier framförallt är det matten han har ångest inför och snart är det nationella prov. Hade träningarna och skolan varit igång som vanligt hade säkert inte ångesten varit så stark som den är nu.

Vonkis sa...

Anders
Det är ju på tiden att det börjar komma lite snö nu tycker jag.

Kerstin Nilsson
Nog finns det tid men jag har aldigt varit så här tidig med att börja ta fram julpynt.

Vonkis sa...

Petra
Har de några lektioner på plats eller sker allt digitalt?

Lena sa...

Morrn från ett frostigt Luleå. solen lyser från en blå himmel och marken täcks av ett vitt frostlager. Vi har haft regn i veckan men nu visar termometern -9
Spännande skidor i Rukka. Heja Sverige....

Petra sa...

Jag satte upp advenstakarna redan förra helgen och i torsdags kom resten av julpyntet fram, julgranen får dock vänta lite till. I år har jag till och med bytt gardiner i vardagsrummet. Det bli all in detta år.
Förra helgen blev det lite pepparkaks bak också.

Lena sa...

Petra, du måste peppa honom allt vad du kan. Finns det någon som han kan få hjälp med i matten?

lasse sa...

Ett vitt Gävle utanför fönstret, inte av snö utan bara frost. Nollgradigt och mörkt.
Har tänkt på en sak : Dykaren är väl den ende som blir ledig när han blir upptagen !

Bettan sa...

Förra veckans svar:

V 1 Bossa Nova
L 5 Vem
V10 Skor
L 8 Ronny
V 9 Ragge
L 2 Olrog
V14 Se
L 7 Herreys
L 4 Nudistpolka
V11 Ella
L12 Arm
V15 Mjölka
V13 Pony
L 6 Amy
V 7 Harry
L 3 Styles

Petra sa...

Vonkis, de har lektioner på plats 2 gånger i veckan men de kan även ha dem digitalt men missar då körningar. Sonen har valt att stanna hemma och det visste inte vi. Många stannar hemma för att de är rädda för Corona men i vår sons fall handlar det inte om det. Han är deprimerad och då är det lättare att gömma sig.

Vonkis sa...

Lena
Regn och minusgrader, en farlig kombination. Visst är det spännande i Ruka, jag har faktiskt TV:n på utan ljud så jag kan titta lite med ena ögat under krysset.

Petra
Det verkar som vi är många som går all in i år :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett frostigt Borås! Här blir det adventspyntande sen, vi verkar vara sena med det om man kikar runt!

Vonkis sa...

Bettan
Härligt att du är med :-)

lasse
Ha ha ha
Har bocken kommit upp då?

Petra
:-(
Och att då som förälder bo långt ifrån kan verkligen inte vara lätt. Hoppas det ordnar sig.

Anders sa...

vonkis: det är väl för att jag ska ut och gräva idag på tomten.

Annars gillar vi det vita ...

Vonkis sa...

Jo
Ja i år verkar de flesta (även jag) ha startat rekordtidigt.

Jo sa...

Vad jobbigt för honom! Jag hade ganska lätt för skolan, men det var ändå att träffa kompisarna som hjälpte mig igenom skolan, för jag tyckte inte att det var så kul alltid, även om det var lätt. Förstår att han saknar kompisar och att idrotta, det var ju det roliga! <3

Vonkis sa...

Anders
Men så typiskt :-)

lasse sa...

Jadå ! Du kan se den på visitgavle.se

Bettan sa...

Vonkis: Är med 3 Lörd. i rad nu, nästa helg är det kvällshelg

Christer sa...

CORNELIS

Anna Wärn sa...

God morgon från ett kylslaget Norrtälje

Anders sa...

V-11= Cornelis

Anna Wärn sa...

Cornelis

lasse sa...

Vonkis: De har en kamera dygnet runt som uppdateras 4 ggr/minut.

Skuttelinen sa...

Godmorgon! Utanför Växjö kallt o solen vill titta fram! Idag adventspynta, det tar sin lilla tid. 10 rum o kök o alla får nya gardiner...efter detta lite skidskytte. Kram❤🕯

lasse sa...

HULL

Christer sa...

HULL

Vonkis sa...

Bettan
Underbart för oss!

Anna Värn
God morgon :-)

lasse
Får ta och kika in där senare då.

Anders sa...

L-10= HULL

Jo sa...

Nena

Christer sa...

NENA

Anders sa...

L-9= NENA

Anonym sa...

Gumöra från Boxholm o lagom till advent kom det lite flingsnö, hoppas att det ligger kvar till i morgon./Brittis

Anna Wärn sa...

Nina

Vonkis sa...

Skuttelinen
Oj jägarns, det var inte några rum det inte :-)

Anders sa...

Luft dansar här nu (hihi)

Vonkis sa...

Brittis
Vi håller tummarna :-)

Skuttelinen sa...

Självklart sittdansas det!!!

Anders sa...

V-10= Herr
L-12=

Petra sa...

Herr gurka

Christer sa...

V 10 HERR gurka

Anna Wärn sa...

Herr
Om

Christer sa...

OM jag fick en femöring ...

Vonkis sa...

Skuttelinen
:-)

Anders sa...

V-10= HERR (Lennart Hellsing)
L-12= OM

Petra sa...

Ekman

Bettan sa...

V8/
Ekman

Christer sa...

Tommy EKMAN i Style

Anders sa...

V-8= EKMAN

Skuttelinen sa...

Ekman Tommy

Anders sa...

L-13= SE (på mig)

Christer sa...

SE på mig

Bettan sa...

Halvtid:

V4/
V6/
V7/
V8/
V10/ Herr
V11/ Cornelis

L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L9/ Nena
L10/ Hull
L12/ Om
L13/ Se

Annis sa...

God förmiddag! Här dansar snöflingorna ner, vackert!

Petra; jag har liknande erfarenhet med ett av barnen. Alla är individuella, men även där var det matten som var stor del av problemet. Vi peppade och sa "låt inte ett ämne sabba hela gymnasiet, gör det du kan men betyg kan man hämta upp efteråt". Naturligtvis behövdes det annan hjälp utifrån för att få bukt med måendet också.
Det är 5 år sedan och nu är det en glad och aktiv ung vuxen med jobb.
Med detta ville jag bara visa att det finns hopp, men vet att det är tungt nu.

Christer sa...

Sång från ANDRA våningen

Lena sa...

Tack Christer

Unknown sa...

Andra

Anders sa...

V-7= Sång från ANDRA Våningen

Anna Wärn sa...

Tack

Bettan sa...

Direkt efter krysset ska jag flytta mig till soffan och kolla på Skidskyttet

Christer sa...

ELIN Lanto

Petra sa...

Annis/ Vi kommer göra allt för att han skall fortsätta. En av innebandy tränarna som vår son ser upp till skall också göra allt för att få honom att fortsätta. Det känns skönt att det finns personer på plats som hjälper till.
Vet själv hur det är, jag själv hade ångest över engelskan på gymnasiet.

Unknown sa...

Hej hopp!

Anna Wärn sa...

Elin

Vonkis sa...

Annis
Det låter sannerligen vackert :-)

Bettan
Det blir mycket sport idag :-)

Vonkis sa...

Christer
Tack för filmtiteln.

Anders sa...

L-2= ELIN Lanto

Anders sa...

L-4= BEDRAR
L-3= SKENET

Anders sa...

L-1= MIRIAM

Christer sa...

L 1 MIRIAM Bryant

Bettan sa...

Anders: Tvärtom

Christer sa...

L4 SKENET, L3 BEDRAR

Lena sa...

Tack Anders, i dag har jag fått kika in här flera gånger :-D

Anders sa...

Bettan: Ja naturligt vis blev tvärt om (ler)

Vonkis sa...

Någon gissning på vågrätt fyra?

Anders sa...

Gissat V-4= Stiftelsen

Vonkis sa...

Anders
Hoppas inte :-/

Anders sa...

L-6= EMIL

Christer sa...

EMIL

Jo sa...

Emil

Anders sa...

V-4= Stiftelsen

Anna Wärn sa...

Emil

Christer sa...

STIFTELSEN

Annis sa...

Tyvärr!

lasse sa...

Du fick svar direkt Vonkis !

Vonkis sa...

Anders
Snyggt gissat.

Anders sa...

TACK :)

Christer sa...

TA av dig skorna

Petra sa...

TA

Skuttelinen sa...

Idag väldigt lätt! Tur för det, eftersom jag stryker gardiner för fullt mellan...Lycka till med nötkakorna!!! Kram🕯❤🎶

Petra sa...

Tack för idag. Vi hörs nästa lördag, önskar er alla en trevlig advent.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en trevlig första advent!

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fin 1.a advents helg. var rädda om er. Nu ska här adventpyntas :-)

Bettan sa...

Dagens kryss:

V4/ Stiftelsen
V6/ Emil
V7/ Andra
V8/ Ekman
V10/ Herr
V11/ Cornelis

L1/ Miriam
L2/
L3/ Bedrar
L4/ Skenet
L5/ Ta
L9/ Nena
L10/ Hull
L12/ Om
L13/ Se

Anders sa...

L-5= TA

Jo sa...

Tack för idag! :) Ha en fin första advent!

Anna Wärn sa...

Ta av dig skorna
Hej då och tack för hjälpen

Bettan sa...

Tack för idag, sörs nästa Lördag! Trevlig 1:a advent

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha en fin advent 🕯

Anders sa...

Tack för idag , nu ska här grävas på tomten bland snöflingorna. fiber sak in i huset sedan blir jag (snabb) Sköt om er så synns vi nästa helg.

Annis sa...

Tack för trevligt sällskap även idag! Önskar alla en fin advent.

Vonkis sa...

Skuttelinen
Oj, det var modigt. Förra lördagen brände jag pepparkakor för att jag dristade mig till att kissa när plåten var i ugnen :-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihop, lika trevligt som vanligt :-)
Ta hand om er, hoppas ni får en fin första advent och så sörs vi igen om en vecka.