lördag, september 05, 2020

Melodikrysset vecka 36 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lördag, solen skiner, luften är krispig och sval.  Vad har ni för planer för den här helgen? Jag ska nog ta tag i vardagsrummet idag tror jag. Det var ett tag sedan golvet våttorkades där.

Det börjar bra idag med Roxettes It must have been love från filmen Pretty Woman. En av de där låtarna man (eller jag i alla fall) känner igen på första trumslaget. Marie Fredrikssons röst alltså. Den går inte av för hackor den inte.

Tulpaner från Amsterdam är en av många låtar jag lärt mig känna igen efter alla år med att lösa krysset. Det är lite av en Melodikryssetklassiker.

Men Åh. Ett av dom sätt med Peter LeMarc. Det spelas alldeles för lite av Peter LeMarcs musik både här hemma och på radion. Får nog ta och sätta ihop en spellista.

Det är inte många andra pojknamn som går inte på vågrätt sex så valsen handlar om Axel. Axel Öhman?

Det var 1988 som Lotta Engberg tävlade med Triple & Touch med 100 % och blev treaåret efter att hon vann med Fyra bugg och en Coca-Cola. Vet ni vem som vann 1988? Just det, Tommy Körberg med Stad i ljus som Py Bäckman hade skrivit.

Det var också en version av Yesterday. Jag kan tycka att det är lite tråkigt att göra en så mjäkig version av en redan lugn och finstämd melodi. Varför ballada till en redan lugn låt? 

Don't know why med Norah Jones. Det har varit mycket lågmäld musik i krysset idag. Mjukjazzballad-facket, det var också en genre.

Magnus Uggla har väl spelat in en hel skiva med låtar av Karl Gerhard om jag inte minns fel. Låten vi fick lyssna på idag heter Vart tar alla vackra flickor vägen, om det nu var otydligt.

Det måste väl vara Putte Wickman som spelade Känslan i maj? Han är den enda klarinettspelande jazzmusiker jag kommer på så där på rak arm.

Superstar med The Ark, där Ola Salo sjöng. Eller sjunger? Skulle inte de ha åkt på turné igen nu under sommaren? Men den fick ställas in på grund av orsak.

Om man ska vara petig utspelar sig ju allt som utspelar sig någonstans i rymden. Jag menar, vi befinner oss också i rymden... Men men. Musiken kommer från Star Wars, i en galax långt långt borta.

Veronica Maggio sjöng Hela huset med Håkan Hellström.

Idag var det faktiskt för lätt för min del. Flera av svaren kunde jag skriva in innan musiken spelades. Hoppas det blir lite mer att bita i i nästa kryss.

Men nu ska jag inte vara negativ och dyster. Krysset är ju löst och inklickat och det är en bra start på dagen. Tack alla som var med och löste krysset idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 1 Pretty Woman
L 2 Roxette
L 3 Tulpaner
V12 Peter
V 6 Axel
V 9 Åtta
L 4 Yesterday
V11 Norah
L 7 Gerhard
V 8 Putte
L 5 Ola
V13 Ark
V14 Rymden
L10 Håkan

85 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln och marken är blöt efter nattregnet. Mer regn är dock aviserat under dagen. Termometern visar + 16 C. Du får passa på att njuta av solen så länge du kan och ha en trevlig tr i hyrbilen.

Vonkis sa...

Christer
¨Ändrade planer, hyrbilen får bli en annan gång men vädret är ju fint oavsett om jag har bil eller inte så det blir nog en promenad runt strömmen när krysset är löst.

Lena sa...

Morrn från ett regnigt 15 gradigt Luleå. I dag blir det surströmmingsmiddag med la'familia. Sonen är på besök från S-holm och har önskat sig denna middag.

Anders sa...

God morgon på er , här i sthm lyser också solen och himlen är klar.
Men det väntas väl ändra på sig under dagen.

Vonkis sa...

Lena
Men åh. Både besök av sonen och surströmming! Ät en för mig :-)

Anders
Du får dansa en soldans :-)

Bettan sa...

Godmorgon! Ska hem till en kollega idag, vi ska gå ut och äta

Vonkis sa...

Bettan
Vad blir det för gott?

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron alla, plus 14, solen tittar fram mellan molnen.Jag rensade i garderoberna i veckan, det jag tänkt göra i flera år. Två fulla sopsäckar. Idag ska jag baka en rödvinbärskaka.Köket är klart, kul att testa nya ugnen.

Vonkis sa...

Bettan
Något säger mig att ni inte kommer äta surströmming :-)

lasse sa...

God förmiddag alla X-vänner !
Vädret här i Hälsingland är molnigt med 15 grader i luften just nu, men de har lovat bättring.
Åter ett X i stugan detta år, går in på sista veckan nu. Inget jobba ännu, men har en del att göra hemma.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Garderobsrensning kan vara både väldigt tillfredsställande och jobbigt samtidigt. Skönt att få ordning men tråkigt att se sånt man inte använder längre. Eller skämmigt att se sånt som gömt sig där långt inne :-)

Petra sa...

Godmorgon idag blir det kräftskiva med kompisarna på campingen. Här är det blandat väder med regn och sol och blåst. Känns verkligen att hösten är här.

Bettan sa...

Vonkis: Så rätt, ätit det en gång och aldrig mer

Vonkis sa...

lasse
Har ni stugsista/lyskväll eller något liknande där ni har er stuga?

Bettan sa...

Förra veckans svar;

L10 Orsa
V15 Anna
L11 Lisa
V12 Pi
V13 Magnus
L 3 Carlsson
V 9 Isaksson
V 8 Docka
L 1 Aladdin
L14 Gå
V 6 Lilla
L 2 Flicka
V 7 Razzel
L 5 Nils
L 4 Ozzy
V 3 Chopin

Bettan sa...

Vonkis: Vi ska äta på en Grekisk restaurang

lasse sa...

Vonkis: Ja, förra veckan

Vonkis sa...

Petra
Älskar det här vädret. Det är någon vecka då till och med jag är nöjd med temperaturerna :-)
Kör ni kräftskiva med eller utan västerbottensostpaj?

lasse sa...

Vet någon av Er vad en gris som börjat ta droger kallas ?

Vonkis sa...

Bettan
Men kul att du testat i alla fall :-)
Grekisk mat är en väldigt god ersättning för surströmming.

lasse
👍

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik!
Idag ska jag försöka bygga vidare på mitt utekök. Har man sommarstuga på en ö, får man vänta sig vid att bygga lite i taget, vad man än tar sig för. :)

Unknown sa...

God morgon från ett grått och regnigt Karlskrona. Nu är det dags att kryssa.:)

Vonkis sa...

lasse
Vågar nästan inte fråga om svaret...

lasse sa...

Knorrkare

Vonkis sa...

Jo
Jag håller tummarna för perfektbyggväder hela helgen :-)

Unknown 10:05
Det är det sannerligen.

Jo sa...

Åh, en strömspromenad! Strömmen är en sak jag saknar med Norrköping, särskilt soliga, fina dagar! Jag pluggade ju på Teknis (Drags), så Strömmen var ständigt i närheten, kändes det som!

Anders sa...

Ja Vonkis går jag ut och drar en dans då lär säkert regnet komma direkt :)

Vonkis sa...

lasse
Käre värld.

Unknown sa...

Godmorgon, sol och vind, härlig sensommardag, idag blir det grovsopor, efter krysset!

Jo sa...

Pretty woman och Roxette (om första frågan gällde filmen)

Anders sa...

V-1 Pretty Woman
L-2 Roxette

Petra sa...

Pretty Women Roxette

Christer sa...

PRETTY WOMAN; ROXETTE

Vonkis sa...

Unknown 10:08
Godmorgon.
Det var originalplanen här med men de får vänta till nästa helg istället :-)

Jo
Det gjorde den.

Petra sa...

Jag har inte gjort någon paj men kanske någon annan har gjort.

Christer sa...

TULPANER

Elje sa...

Tulpaner L3

Anders sa...

Tack den kunde jag inte.

Bettan sa...

Mammas favoritblomma, tulpaner...om hon hade levt idag så skulle dom firat guldbröllop idag!

Vonkis sa...

Petra
Är det nu jag ska erkänna att jag aldrig ätit västerbottensostpaj? Vet inte varför, det har bara aldrig blivit av.

Bettan
Oj. Då får du köpa en tulpanbukett och ha hemma :-)

Lilleva sa...

Peter?

Christer sa...

PETER LeMarc

Anders sa...

V-12 Peter

Vonkis sa...

Vilken Axel tror ni vi ska skriva in på vågrätt 6?

Christer sa...

AXEL

Anders sa...

V-6 Axel

Anders sa...

L-5 gissar på Ola Salo :)

Lotta sa...

AXEL Öhman

Anders sa...

V-9 Åtta (1988)

Vonkis sa...

Anders
Jag hoppas du har rätt :-)

Christer sa...

YESTERDAY

Carina sa...

L4 Yesterday?

Anders sa...

L-4 Yeserday

Bettan sa...

Halvtid:

V1/ Pretty Woman
V6/ Axel
V8/
V9/ Åtta
V11/
V12/ Peter
V13/
V14/

L2/ Roxette
L3/
L4/ Yesterday
L5/
L7/
L10/

Christer sa...

NORAH Jones

Anders sa...

V-11 Norah

Christer sa...

GERHARD

Lilleva sa...

Karl GERHARD

Anders sa...

L-7 Karl Gerhard

lasse sa...

Nästa fråga: Vad heter Ali Babas matglada broder ?

Christer sa...

PUTTE Wickman

Bettan sa...

Kom igen då Lasse=))

Lilleva sa...

Putte

Anders sa...

V-8 Putte

lasse sa...

Mums fili Baba

Anders sa...

Lägger till ARK på V-13

Bettan sa...

Lasse: hhahaha

Christer sa...

OLA; ARK

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

RYMDEN

Anders sa...

V-14 Rymden (stjärnornas krig )

Vonkis sa...

Allt är i rymden, även vi. Men jag ska inte vara petig ;-)

Petra sa...

Håkan

Anders sa...

L-10 Håkan

Christer sa...

HÅKAN Hellström

Christer sa...

Då var det klart! Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Det var en lätt omgång. Ha det bra

Anders sa...

Tack för idag nu ska här städas hemma...Sköt om er

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg. Var rädda om er.

lasse sa...

Inskickat och klart ! Sköt om Er och ha en bra vecka !

Bettan sa...

Veckans svar:

V1/ Pretty Woman
V6/ Axel
V8/ Putte
V9/ Åtta
V11/ Norah
V12/ Peter
V13/ Ark
V14/ Rymden

L2/ Roxette
L3/ Tulpaner
L4/ yesterday
L5/ Ola
L7/ Gerhard
L10/ Håkan

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs nästa Lördag

Petra sa...

Tack för idag hörs nästa lördag.

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag! :)