lördag, september 19, 2020

Melodikrysset vecka 38 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Är ni redo för lite krysslösning i grupp denna lördag? Här i Norrköping är prognosen strålande sol hela dagen så jag ska försöka motivera mig till en promenad. Vi får se hur det går.

Mat och dryck eller dryck och mat. Baby Alice sjöng Piña colada boy och i piña colada ingår bland annat rom. Sedan blev det Någonting att äta, någonting att dricka.

Det där var Det snurrar i min skalle med Familjen.

Låten heter Love i all you need och den brukar de flesta förknippa med The Beatles som bestod av fyra medlemmar.

Smurfarna sjöng Köppäbävisan (Fån't ja en körv)

Bondfilmen som hör ihop med musiken heter The spy who loved me (Älskade spion).

Först tänkte jag att Eldemnannen var ute efter säkerhetsbälte men det blev ju alldeles för långt för kryssplanen så vi skriver in bilbälte på lodrätt två istället.

Baby elephant walk av Henry Mancini så elefanter på vågrätt tretton.

Härligt med lite Cher och Belive. Den behövdes så här på lördagsförmiddagen.

Visst var det väl Kent Finell som sjöng en specialversion av De sista ljuva åren med Christina Lindberg och Lasse Stefanz?

Att lodrätt fem skulle vara My fair lady som skulle in på vågrätt fem knäckte mina fina medkryssare för länge sedan. Den kvinnliga huvudrollen heter Eliza Doolittle.

Vi avslutar dagens kryss med Ain't my fault med Zara Larsson.

Tack alla för att ni var med och löste krysset idag. Ta hand om er där ute så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 7 Rom
L14 Att
V 9 Äta
L 6 Familjen
V10 All
L 4 Fyra
L 1 Smurfarna
V 1 Spy
L 2 Bilbälte
V13 Elefanter
L12 Cher
L11 Kent
V 5 My fair lady
L 3 Eliza
V 8 Zara

118 kommentarer:

Christer sa...

God morgon! Här på Limhamn visar termometern + 13 C och solen är på vög att bryta igenom de ljusgråa molnen på himlen. Idag kan jag inte vara med. Jag skall köra till Genarp för att se mitt äldsta barnbarn spela fotboll. Vi sörs nästa lördag! Ha en bra dag!

Vonkis sa...

Christer
Helt rätt av dig! Heja på barnbarnets lag från oss så sörs vi en annan lördag.

lasse sa...

Nu är det dags igen ! Denna gång löser vi X-et hemifrån. I morse kl 07.00 var det 4 grader utombud, lite kyligt.
Nu gör vi oss redo. Lycka till allihop.

Petra sa...

Godmorgon från mulet stråvalla. Idag blir det att riva tältet. Nästa helg är sista för säsongen här i Stråvalla.

lasse sa...

Glömde en sak : GRATTIS i efterskott ! 👍🎉🎇🎊🍾💐🎂

Nina sa...

Träder in i webb-världen o säger god förmiddag på er alla! Visby i dag är soligt o höstligt varmt (14 grader)
Sitter vid mammas frukost-bord o har krysset redo när Eldemannen sedan börjar!

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron plus 11, halvklart,skönt ute. Inte mycket på agendan idag. Vi har röjt ute, hallon o brännässlor tar över.Hallon har jag kvar så jag klarar mig.Dags för vinst idag?

Bettan sa...

Godmorgon! Solen skiner just nu!

Lena sa...

Morrn från husbilen som tagit mig till ett soligt men blåsigt Piteå.11 grader. Sista turen för i år. Det har bara blivit ca 700 mil i år eftersom vi bara varit inom landet.

Vonkis sa...

lasse
Huvva, det låter i lite kallaste laget. Tur ni löser krysset inomhus 🙂

Och tack.

Petra
Lite vemodigt är det med höstsysslorna men campingsäsongen verkar ändå ha hållit på länge i år.

Nina
Perfekt temperatur 🙂
Mamma, frukost och krysset, en vinnande kombination får vi hoppas.

Anders sa...

God morgon alla

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Brukar du göra nässelsoppa på våren när du har brännässlor på gården?
Nog är det dags för vinst nu, det tycker jag allt.

Bettan
Härligt!

Lena
Det är rätt bra jobbat ändå tycker jag 🙂

Vonkis sa...

Anders
God morgon 🙂

Bettan sa...

Förra veckans kryss:
V 3 Montserrat
L 3 Mercury
V 9 Utsikt
L 4 Nilsson
L 1 Beck
V 7 Kiss
L 5 Rossini
L 8 Skatan
V13 Dan
V11 Yen
L 2 Fat
L10 Beda
V12 Linda
V 6 Rolf

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Västervik. Här blir det städdag med ängalaget efter krysset. :)

Vonkis sa...

Jo
Då gissar jag att nu har det ni gör 🙂

Kerstin Nilsson sa...

Nej jag har aldrig gjort nässelsoppa

Fröken Frida sa...

God förmiddag.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Jag har bara sett folk på fb som gjort det, ska tydligen påminna om spenatsoppa.

Fröken Frida
God förmiddag till dig med 🙂

Annis sa...

God kryssförmiddag! Sol som inte når in på min balkong, men jag har klätt mig varmt och ger mig den på att sitta utomhus och kryssa med er.
Vonkis; hade jag bott i samma stad som du så hade du fått promenadsällskap.

Fröken Frida sa...

Rom

Anders sa...

V-7 Rom

Gockieva sa...

Härligt att vi är igång och kryssar igen! Axmarby där jag har stuga har strålande sol och 13 grader.

Vonkis sa...

Annis
❤️

Fröken Frida sa...

Att äta

Anders sa...

L-14 Att
V-9 Äta

Annis sa...

Jag hajar inte hur Pina Colada Boy blir Rom? Förklara please!

Vonkis sa...

Annis
Det är rom i drinken.

Gockieva sa...

L6 Familjen

Gunilla sa...

Drinken Pina Colada.

Lena sa...

Tack för den ����

Anders sa...

L-6= Familjen

Annis sa...

Tack!! :-)

Fröken Frida sa...

All fyra

Lilleva sa...

All

Anders sa...

V-10= All (you need is love)
L-4 Fyra (medlemmar)

Vonkis sa...

*spara*

Fröken Frida sa...

Smurfarna

Jo sa...

Smurfarna

Lilleva sa...

Smurfarna

Nina sa...

Smurfarna

Anders sa...

L-1= Smurfarna

Stina sa...

Smurfarna

Jo sa...

My fair Lady, kan det tänkas bli på v5. :)

Stina sa...

Tror att v5 o v6 blir my fair Lady

Fröken Frida sa...

V5 My fair Lady?

Lena sa...

V5 MY FAIR LADY

Anne sa...

Hej alla. Sen som vanligt :) Päronen hälsar. Mor gissar att V5 är "my fair lady"

Vonkis sa...

Jo
Snyggt!

Annis sa...

Då skriver vi My Fair Lady på V5.

Vonkis sa...

Oj vad många som såg vågrätt fem :-)

Anne sa...

Spy

Anders sa...

Gissar V-5 My Fair Lady

Kerstin Nilsson sa...

Sky

lasse sa...

Spy

Nina sa...

Spy lr sky?

Anne sa...

The spy i loved

Kerstin Nilsson sa...

Jag tänkte på sky fall

Fröken Frida sa...

The spy who loved me eller?

Annis sa...

En djärvare gissning;
V13 Elefanter
(gillar the elephant song)

Lena sa...

Är det SPY från Älskade spion?

Sarveon sa...

The Spy who loved me

Vonkis sa...

Nina
Spy - The spy who lived me

lasse sa...

Gockieva: Då bor vi inte så långt från varandra !

Anne sa...

Bilbälte

Nina sa...

Tackar Vonkis!

Anne sa...

:)

Anders sa...

L-2= Bilbälte

Jo sa...

Hoppas!

Bettan sa...

Glömde halvtid så jag tar det nu isället V1/ Smurfarna
V5/
V7/ Rom
V8/
V9/ Äta
V10/ All
V13/

L1/
L2/ Bilbälte
L3/
L4/ Fyra
L6/
L11/
L12/
L13/
L14/ Att

Anders sa...

V-1= SPY ändrar mig , efter det första jag tänkte på var Sky Fall

Carina sa...

V13 Elefant?

lasse sa...

Bra jobbat Annis !

Nina sa...

Annis fick rätt!!

Vonkis sa...

Annis
Snyggt gissat!

Anders sa...

V-13= Elefanter

Bettan sa...

Annis; rätt

Anne sa...

Elefanter (Henry Mancini Theme from 'Hatari")

Annis sa...

:-)

Fröken Frida sa...

Cher

Anders sa...

L-12= Cher

Nina sa...

Cher

Anne sa...

Snyggt Annis :)

Vonkis sa...

Gockieva
Kul att du börjat igen 🙂

Fröken Frida sa...

Kent

Nina sa...

Kent

Anne sa...

Kent (Finell)

Gockieva sa...

Härligt Lasse! Annars bor jag i Uppsala. Skönt med havsluft och skogspromenader med familjen.

Gunilla sa...

Passar inte in.

Annis sa...

Måste säga att rent musikaliskt så har Eldemannen grävt djupt bland bottennappen idag.

Vonkis sa...

Annis
Det är både högt och lågt idag.

Nina sa...

Elisa

Annis sa...

Och det där skulle vara en vanlig kommentar och inte ett svar på Vonkis kommentar :-)

Anne sa...

Eliza

Jo sa...

Eliza med z

Anders sa...

V-8 Zara

Anonym sa...

Eliza

Gockieva sa...

Jag har varit här lite då och då men inte loggat in på Google så då blir jag automatiskt anonym. Härlig stämning här, som vanligt! ☀️

Vonkis sa...

Då såg till och med jag att v8 skulle vara Zara.

Stina sa...

Zara

Bettan sa...

Dagens rätta svar:
V1/ Smurfarna
V5/ My-Fair-Lady
V7/ Rom
V8/ Zara
V9/ Äta
V10/ All
V13/ Elefanter

L1/
L2/ Bilbälte
L3/ Eliza
L4/ Fyra
L6/ Familjen
L11/ Kent
L12/ Cher
L14/ Att

Fröken Frida sa...

Tack för idag!

Bettan sa...

Tack för idag, vi sörs om 2 veckor

Nina sa...

Tackar ödmjukast allihopa! Ha en fin helg!
Vonkis: Grattis i efterskott!😃

Petra sa...

Tack för idag. Nu drar vi ner tältet. Hörs nästa lördag.

Vonkis sa...

Nina
Tack :-)

Gockieva sa...

Roligt när mina ungdomar knäcker Elefant som om det var en ”ny” hit. Zara Larsson har vi varit på flera gånger. Den typen av konserter med massa folk saknar vi, men det är ju andra tider nu.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag alla. Ha det bra

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Anders sa...

Tack för idag Sköt om er....

Lena sa...

Tack för i dag. Var rädda om er och ha en fin fortsättning på helgen

Kerstin Nilsson sa...

Förstår att du fyllt år. Stort Grattis

lasse sa...

Ha en bra vecka X-vänner !

Jo sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka!

Vonkis sa...

Gockieva
Zara Larsson är en av Eldemannens kryssfavoriter :-)
Visst vore det underbart att få gå på konsert igen. Och få gå på teater.

Kerstin Nilsson
Tackar 🙂

Jo sa...

Och grattis i efterskott, Vonkis! :)

Annis sa...

Tack för dagens sällskap!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...



HEJ OCH TACK FÖR VISS HJÄLP ÄVEN IDAG
Ha en fortsatt fin helg och vecka

Kram Mi