onsdag, september 02, 2020

Den hundrasextiofjärde dagen: Tungvrickande läsning och penndrömmar

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag etthundrasextiofyra i isolering. Visst är det riktigt roliga att läsa texter som är fullspäckad med information och kunskaper!

Extra roligt tycker jag det är att läsa och stryka under i texten och göra små anteckningar. Helst skulle jag vilja spendera någon timme i en bok- eller pappershandel och välja överstrykningspennor, skrivpennor i olika färger, post-it lappar i olika färg och storlek. Fina anteckningsböcker, en till varje kurs. Men nu är det som det är och i ärlighetens namn klarar jag mig ju med sådant jag har hemma. Men det är en speciell känsla att stå där i affären och välja. Det är det.

I eftermiddag har jag tagit mig igenom en text om den kristna kyrkan under tiden för nazisternas styre i Tyskland. Den är otroligt intressant men det tog ett tag att vänja sig med att läsa på engelska. Dessutom förekommer det en del begrepp på tyska, det tog sin lilla tungvrickning att ta sig igenom ord som Kirchengeschichtliche men är man bara envis nog så klarar man det också.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att du bara orkar! ❤️
Du gör det så himla bra. Plugga på engelska, tur man slapp det. Vet att du gjort det tidigare. Har nog svårt attförstå vissa artiklar på engelskspråkiga FB 😂
Marianne

Anonym sa...

...engelskspråkiga artiklar på FB, skulle det stå.
Marianne

Vonkis sa...

Marianne
Jag förstår inte varje och och måste slå upp en del begrepp men det mesta förstår jag av sammanhanget. Det hjälper nog att ha tittat på många engelskspråkiga serier.

Anni sa...

Tyska är ett fantastiskt förfärligt språk :-)

Vonkis sa...

Anni
Det är det sannerligen :-)