lördag, september 26, 2020

Melodikrysset vecka 39 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Äntligen är det lördag och Melodikrysslösning i grupp igen, min boj i bukten. Idag ska det bli regn mest hela dagen och jag hade tänkt tvätta köksfönstret. Får se hur det blir med det.

Gyllene tiders Sommartider blev Sommarsmurfar med Smurfarna.

Ja där fick han till det Eldemannen med en ny variant av signaturmelodin till krysset, Ju mer vi är tillsammans.

Miriam Bryant sjöng sin egna Du med dig.

Till och med jag känner igen I bergakungens sal av Edvard Grieg. Det är sån man lärt sig efter alla år med Melodikrysset.

Amerikanska skådespelaren Dick van Dyke spelade sotaren Bert i filmen Mary Poppins och sjöng bland annat Chim chim cher-ee.

Vi fick införgissningar på både Apple Jack och Black Jack till vågrätt tio. Det hade varit roligt med lite Dolly Parton i krysset men det blev dansbandsfilmmusik den här gången, också.

En annan kryssfavorit, Bo Kaspers Orkester med En sländas andetag.

Lite Madonna och Living for love på det då.

Mio min Mio, blir lite nostalgisk nu faktiskt. Även om jag inte är något fan av panflöjt...

Nej men, Solstollarna! Med Per Dunsö och Ola Ström. Heter låten Tusen bitar?

Nja, jag skulle väl inte säga att det var Allsång på Skansen som satte Peg Parnevik på kartan men jag har kanske missat något.

Vi avslutar Melodikryssandet med Rod Stewart med Didn't I.

Det var dagens kryss det. Nu är det både löst och inklickat. Tack alla som var med och löste krysset idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 4 Sommartider
L11 Ju
L 3 Mer
L 2 Miriam
V 7 Edvard
L 8 Dick
V10 Black Jack
L10 Bo
L 5 Madonna
V 9 Min
V 1 Per
L 4 Ström
L 1 Parnevik
V 6 Rod


82 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Regnet hade vi hela dagen igår här på Limhamn. Just nu är himlen täckt av ljusgråa moln, gatorna är torra och termometern visar + 14 C.

Vonkis sa...

Christer
Vi fick faktiskt lite åska i natt, det var på tiden. Nu är det bara mulet men regnet ska skomma.

lasse sa...

Hej igen vänner !
Här i Gävle är det 12 grader i luften och det ska komma 15 mm idag. Dessutom blir det mulet hela dagen.
Ljuspunkten för dagen kommer strax. Nu kööööör vi !!!

Nina sa...

Hej Vonkis o alla kryssare!
Från ett regnit gotland sitter tom jag redo med krysset! Åh vad jag älskar regnet på altan-taket! ;-)
Nu kör vi straxt!

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron från ett grått Ångermanland, det regnar.Skönast med en mörkare period, är att jag slipper smörja in mig med solkräm. Det blir en slappardag i diset. Fantastiska färger i träden

Jo sa...

Morrn, morrn från ett regnigt Borås. (Nu är saker som de brukar vara igen ;) ) Idag ska sonen på kalas och om regnet upphör blir det höstplanteringar i krukor ute.

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon från ett mulligt grått Norge, fast det inte regnar
Bara 5 plusgrader

Vonkis sa...

lasse
Men vilken ljuspunkt det är 🙂

Nina
Visst är det härligt när regnet smattrar på taket. Gissar att regnet är mer än välkommet hos er.

Nina sa...

Oh JAAA Vonkis, jag kan bara säga att Sahara är blött jämfört med gotland!

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Det där smörjandet ja. Man skulle behöva vara lealös för att komma åt överallt 🙂
I natt har jag drömt om höstsprakande löv, det var en vacker dröm.

Jo
Skönt när rutinerna är som det ska 🙂
Vad är det för växter du ska plantera?

Kjell Sigbjørn
Winter is coming!

Vonkis sa...

Nina
Då håller jag tummarna för att det regnar länge 🌧

Jo sa...

Jag ska mest plantera ljung och murgröna, men kanske ta en tur till plantskolan och se om de har några perenner. Försöker även komma på när det kan vara lämpligt att sätta tulpanlökar i krukor när man bor i Borås. :)

Petra sa...

Godmorgon, sista helgen i Stråvalla. Nästa lördag löser vi krysset i Falun.

Anders sa...

god morgon !

Anonym sa...

Hej hopp, från ett grått men varmt Norrtälje,+13.3. Lite Pska inatt mestsdels på Vätö. Nu kör vi, ha en fin dag��‍♀️

Lena sa...

Morrn från ett regntungt 7 svala grader i Luleå. I dag står bullbak för dörren, sen kalas med 4, 13 och 36 åringar :-)

Vonkis sa...

Jo
Låter som fina planteringar o blivandet!
Tulpanlökar kan jag tyvärr inget om men sätt en om dagen så borde några bli rätt i alla fall 🙂

Vonkis sa...

Petra
Ni har er krysstriangel som ni växlar inom 🙂

Anders
God morgon!

Anonym
här kikade precis solen fram så jag behövde flytta på mig.

Lena
Ett multikalas!

Petra sa...

Sommartider

Christer sa...

SOMMARTIDER

Nina sa...

Sommartider

Annis sa...

Tjolahopp!! Äntligen lördag och kryss! Det blir en inomhusdag och städning i lugnt tempo.

Anders sa...

V-4= Gyllene Tider med (Sommartider)

Vonkis sa...

Annis
Whoop whoop!

Christer sa...

JU MER

Petra sa...

Ju mer

Petra sa...

Miriam

Christer sa...

MIRIAM

Anders sa...

Miriam Bryant

Jo sa...

Smart taktik! :)

Vonkis sa...

Jo
Ibland tänker jag till 😂

Pye sa...

God morgon från ett blåsigt Norge!

Christer sa...

EDVARD Grieg

Petra sa...

Grieg, Bergakungens sal, den spelade jag för mina elever i torsdags. Dem gillade den och ville att jag skulle spela den igen

Petra sa...

Edvard heter han i förnamn.

Vonkis sa...

Är jag elak om jag tycker att det låter som att det är en skolorkester som spelar?

Vonkis sa...

Pye
God morgon på dig med!

Nina sa...

Dick

Christer sa...

DICK van Dyke

lasse sa...

Vonkis: Det var The Massed Bands Of The British Army

Lena sa...

Tack för den...

Jo sa...

Åh, jag vill ha Apple Jack med Dolly Parton på V10!

Petra sa...

V10, kan det bli Black Jack.

Jo sa...

Högst troligt, iaf jmf med Dolly. :)

Vonkis sa...

lasse
Ooops.

Jo
Det vore verkligen inte fel med lite Dolly Parton i krysset.

Anders sa...

Black Jack

Christer sa...

BLACK-JACK

Anonym sa...

Hösthälsningar från ett soligt Boxholm/Brittis

Vonkis sa...

Brittis
🙂

Petra sa...

Bo

Christer sa...

BO

Anders sa...

bo kaspers

Nina sa...

Bo kaspers orkester

Annis sa...

Filmen Black Jack är faktiskt ganska rolig med mycket igenkänningsfaktor, om man som jag är uppväxt på 80-talet i en småstad där enda nöjesstället var Stadshotellet.

Christer sa...

MADONNA

Anders sa...

Madonna , gör hon musik fortfarande

Vonkis sa...

Annis
Jag gillar filmen, skrattar varje gång han på keyboarden får feeling.

Christer sa...

Mio MIN Mio

Anders sa...

Mio min mio

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

PER, STRÖM

Lilleva sa...

De från solstollarna ullabella?

Christer sa...

Solstollarna, Per Dunsö och Ola Ström

Annis sa...

Solstollarna :-) Ola Ström och Per Dunsö

Anders sa...

Ulla Bella min hemliga sekreterare

Kenth sa...

Parnevik

Christer sa...

PARNEVIK

Anders sa...

Peg Parnevik

Anders sa...

V-6 gissar RED (Lady in Red)

Vonkis sa...

Anders
Eller Rod.

Christer sa...

ROD

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och var rädda om er.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag!

Petra sa...

Tack för idag, tycker det var ganska lätt idag. Hörs om en vecka.

Anders sa...

Rod

Nina sa...

TACK från oss tvärs över pölen!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha det bra

lasse sa...

Tack för idag igen !
Sörs nästa lördag !

Anders sa...

Ja Vonkis det blev Rod Stewart , bättre tur nästa gång !

Tack för idag , var lätt idag.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Tack för idag, sörs nästa vecka! :)

Annis sa...

Det blev Rod istf lady in red... funkar väl det också.
Tack för sällskapwt idag, nu är det enbart trista sysslor kvar idag.