tisdag, september 01, 2020

Den hundrasextiotredje dagen: På Upphällningen

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag etthundrasextiotre i isolering. Tack och lov har huvudvärken hållit sig borta hela dagen idag. Dock hade jag planerat in läsning av kurslitteratur igår eftermiddag och kväll så den lästiden har jag försökt knö in ikväll. Det får bli någon extra timme imorgon också för att jag ska hinna. Det har tyvärr inte blivit någon Outlander de här dagarna och det lär dröja någon dag till innan jag hinner titta på ett avsnitt.

Nu börjar det även röra sig lite på jobbfronten och jag får fler tydliga uppgifter att jobba med, det är verkligen tillfredsställande. Jag förstår att det inte är så lätt för cheferna heller att veta riktigt vad de ska sätta i händerna på mig men så länge det finns en tydligt och regelbunden kommunikation brukar det mesta ändå lösa sig.

Men över till något helt annat, min vana trogen. Balkongen.

Det är bara att inse att balkongsäsongen är över för den här gången. Fotot är inte av bästa kvalité men ni ser nog ändå hur bladen ser ut. Förutom att de slokar någe ofantligt har de även fått små svarta prickar på sig. 

Prickarna syns lite bättre på den här bilden. De rörs lite på sig och när jag mosar dem mellan mina fingrar blir det orange. Det syns inget nät på blomman. 

Eftersom det är så pass sent på säsongen blir det till att klippa ner och slänga blomma för dagen, luktärtor, svartöga, klematis och alla de andra blommorna. Pelargonerna och trillingblomman har efter noga inspektion fått komma in och blivit avduschade samt sprayade med såpavatten. Så får de set i badkaret över natten och imorgon bitti ska jag stoppa ner provadopinnar i jorden på dem allihop. 

Helst skulle jag vilja skura av balkonggolvet ordentligt och verkligen skölja av det men något säger mig att varken grannarna nedanför eller eventuella gångtrafikanter på gatan nedanför skulle uppskatta att få skitigt vatten på sig. 

Det får kanske bli en vanlig våttorkning istället.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Här hänger alla blommor läpp i rabatterna! Kanske vaknar någon till av regnet, annars satsar vi på nästa sommar.
Jag har fått så fina frön till perenna växter - är såååå nyfiken på hur det går. Har sått hälften nyligen och sparar hälften till vårsådd i kruka om inte min fejkade självsådd funkar. De ska nämligen ofta så sig själva - men jag vet ju inte om fröna vet det!

Vonkis sa...

Bloggblad
Nog är det långt mellan regnskurarna, jag lider med bönderna och andra som odlar mycket.

Jag har också tänkt mig på att försöka så några frön av lejongap och akleja nu i höst för att se om det blir något av det hela. Det är ju så blommorna gör själv i naturen så något frö borde gro.

Vad är det för perenner du fått frön från?

Anni sa...

Spinn. Blä.

Vonkis sa...

Mm. Blä.
Men det tog några dagar innan det blev något nät från prickarna. Men nu är blommorna borta och balkongen sanerad.