torsdag, augusti 05, 2021

Köksarbete

Välkommen till KöksBloggen

Två dagar, eller en eftermiddag och två sena kvällar, har det blivit i köket för den här donnan. När man kommer på att man har lite råvaror att ta hand om när klockan är över 22, ja då får man helt enkelt skylla sig själv. 

Det mesta gick ganska fort att göra ändå. Som att förvälla bönorna, nu har jag fryst in några portionsförpackningar som blir bra att ha till lunchlådorna nästa vecka. Jag bestämde mig för att slanta upp de två morötterna och koka dem för infrysning. Även de små rödbetorna är kokta och infrysta, får se hur det fungerar.

Krusbären däremot, de tog aningens längre tid, speciellt att snoppa och då tog jag ändå inte hand om allt. Det orkade jag helt enkelt inte. Jag tog helt enkelt och fyllde en stor glasburk med krusbär och sedan vägde jag dem för att se hur stor sats jag skulle göra av inläggningen. Det blev ungefär en halv sats av den med vitvinsvinäger, senapsfrön och (lite) chili

Nej. Jag mixade inte morotspeston under natten. Den fick vänta till idag (eller helt ärligt till i eftermiddags). Tyvärr var det svårt att hitta något bra recept. De flesta skev bara att man skulle ha ett eller två knippen morotsblast. Hur mycket är det? Så jag chansade lite och blev tyvärr inte riktigt nöjd.

Det blev för mycket parmesan tror jag. Imorgon ska jag föröka ta bussen ut till lotten för att gräva lite. Om jag kommer iväg ska jag ta lite mer blast och mixa ner.

När jag ändå hade stavmixern framme passade jag på att göra lite av mammas urgoda olivröra. Den ser inte mycket ut för världen men är otroligt god.

Tack och lov är alla krusbär tillagade nu. Det där snoppandet, hjälp så tråkigt det är. Det här är cognacsinkokta krusbär. Utanför bild står två mellanburkar med krusbär inlagda i en lag med ingefära

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jämarns vad du jobbar och står i.
Har du bara lite krusbär kan du koka en kräm, hälsar faderskapet.
/Päronen

Carin sa...

Det är jobbigt o tråkigt att snoppa krusbär! Måste man snoppa dem? Jag äter ju dem osnoppade vid busken??
Har gjort paj o kakor m osnoppade bär... Ingen märkte någon skillnad!!

Vonkis sa...

Päronen
Utspritt på två dagar så fungerar det.
Alla krusbär är nu använda.

Carin
Jag brukar spotta ut det man snoppar men kanske skullen det kunna vara kvar när man gör marmelad?

Anni sa...

Jag lämnade min comfort zon i år och kokade krusbärsmarmelad utan att snoppa. Använde mixerstav. Och gissa! Det gick utmärkt! Men för inläggningar fungerar det väl inte, då vill man ju ha hela bär?

Känner alldeles för väl igen det där med att upptäcka att man har saker att ta hand om när man egentligen borde sova. Tror att jag minsann är proffs på det ...