fredag, december 11, 2020

Den tvåhundrasextiofjärde dagen: En riktig långskånk

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag tvåhundrasextiofyra i isolering. För ganska exakt en månad sedan köpte jag mig en amaryllis. Då var den inte så stor men jägarns vad den har dragit iväg och nu undrar jag vad det beror på. Den står i sovrumsfönstret, elementet är inte på och den har bara fått en liten hutt vatten sedan den kom hit. Jag har en lampa som hänger i fönstret och den brukar jag låta lysa en liten stund morgon och kväll, kan det vara den som är boven i dramat? Räcker det i så fall om jag ställer den lite mörkare ett tag? En sista fråga, behöver den något slags stöd för att inte gå av?

5 kommentarer:

Versch sa...

Amaryllisstöd är aldrig helt fel eftersom blomman är ganska tung. Försök hitta något att stödja upp den med så stjälken inte riskerar att ryka av/böja sig.
Ibland kan ljuset utifrån göra att de drar iväg på höjden med. Liksom värme och vatten (men det hade du ju redan koll på). Såvida din lampa inte är någon växtlampa så borde inte den påverka blommans höjd.

Anonym sa...

Du kan klippa bort bladen så nära löken som möjligt, så den inte stjäl näring.
När man köper en som blommar redan eller knopparna kommit up så är det sällan bladen finns.
Iofs drog min i väg i alla fall. Men det är en jag haft kvar sedan i fjol, som plötsligt kom med liten knopp.
/Marianne

Vonkis sa...

Versch
Hm, då får jag ta och flytta på den helt enkelt, och fixa ett stöd.

Marianne
Aha. Ska genast leta reda på en bra sax.


Tack för hjälpen båda två.

Anonym sa...

Man ska inte ge något vatten alls innan knoppen börjat öppna sig och man ser lite färg. Då växer inte stjälken. Sen kan man börja vattna, men de behöver ju inte speciellt mycket.

Vonkis sa...

Anonym
Aha, men tur då att jag bara gett den väldigt lite en gång. Nu får den vänta till blomman slår ut då :-)