lördag, december 12, 2020

Melodikrysset vecka 50 2020

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hoppas veckan har varit bra trots snöbristen. Den här veckan har det regnat konstant. Inga mängder, mer ett duggregn som mellan varven bytts mot ett stilla strilande men om det bara varit några minusgrader hade vi nog haft ett riktigt juligt vinterlandskap här i Norrköping.

Tommy Körberg sjöng Anthem från Chess så vi skriver in schack på vågrätt 6. Tänk att schack har blivit så på tapeten att det till och med blir ett svar i Melodikrysset. Har ni sett The Queen's gambit? Jag sparar den till jullovet.

Lite försmak på nästa veckas julmelodikryss när Sissel Kyrkjebø sjunger Nu tändas tusen juleljus. Igår såg jag när P2s digitala julkör sjöng Det strålar en stjärna och det kom allt en liten tår i ögat.

Luc Besson har ju gjort både Leon och Lucy men jag har inte sett någon av dem. Aha, Leon handlar om en yrkesmördare, det har jag i alla fall koll på.

Jill Johnson och Robin Stjernberg sjöng Miles of blue och de har ju vunnit Melodifestivalen båda två. Hon vann 1998 med Kärleken är och han med You 2013.

Där kom den ju, När det lider mot jul, eller Det strålar en stjärna som den också kallas ibland.

Lite latinska toner då med Ricky Martin. Jag gick på gymnasiet när han slog igenom med buller och bång i Sverige med Maria. Det kom en liten våg där med spanska låtar som Macarena, Bailando och allt vad de hette.

Så klart att Vikingarna skulle ha gjort en egen version av Lionel Richies Say you, say me med en tafflig svensk översättning.  Hade för mig att originalet var med i en film och mycket riktigt. En googling visade att den var med i White nights med bland andra Mikhail Baryshnikov.

Sedan blev det Happy birthday sweet sixteen med Neil Sedaka, den fick väl den svenska titeln Hon är sexton år idag?

Anna, du kan väl stanna?

Rätt gissat av Martin som tidigt skrev att lodrätt 4 skulle bli Bo Kasper, idag illustrerad med Det rullar på.

Janne Lucas, honom förknippar jag med en barnskiva jag hade som liten, det var en anka på framsidan och kommer jag ihåg. Tror det var Dolly Partons låt With bells on han spelade och på svenska fick den heta Jag vill hem till julen.

Enligt uppgift var det Bob Hope som sjöng Thanks for the Memory med Shirley Ross.

Det tog ett tag innan poletten trillade ner men så kom Stina förbi och visst var det Klang min vackra bjällra som fick avsluta dagens kryss.

Det blev några jullåtar idag men men nästa vecka blir det jul för hela slanten. Underbart.

Nu är i vart fall dagens kryss både löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Passar även på att önska er en fin Lucia och tredje advent.

snabbgenomgången
V 6 Schack
L 1 Sissel
V10 Leon
L12 Jill
L 2 Johnson
L 5 Robin
V 1 Stjernberg
V12 Jul
L 3 Ricky
V14 Martin
V 8 Say
V 7 Idag
V 9 Anna
L 4 Bo Kasper
L11 Hem
V11 Hope
L13 Min


99 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är himlen täckt av ljusgråa moln och termometern visar + 5 C. Veckan har varit lugn med lite regn och tidvis blåsig.

Vonkis sa...

Christer
Undrar hur länge det där tjocka gråa molntäcket ska vara kvar.

lasse sa...

Disigt och grått ute, 4 + grader, kan det bli tråkigare. Tur att krysset finns !

Lena sa...

Morrn från ett gråmulet-2 gradigt Luleå. I dag väntar julbaket. Här vankas dumlekolakakor, biskvier, knäckkakor och chokladkakor.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron-1,började snöa igår, några cm. Otroligt vad mycket ljusare det blev,trots att det är grått.Vi har fått två lodjur här, tror det är ett par tonåringar. Igårkväll när jag tog ut Kevin var en på gården, jag hann inte se får han höll på dra omkull mig. Sen såg vi spåren tydligt, ja så är det i Norrland😊Hoppas nån av oss vinner idag.

Christer sa...

Vonkis: En bra fråga. Förhoppningsvis blir det bättre i nästa vecka. Blåsten är dock värst. Senare idag skall vi, på distans, fira det 21:a SM-guldet.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett grått Borås. Ingen snö i sikte här heller, tyvärr.

Vonkis sa...

lasse
Nej, vädret blir nog inte så mycket tråkigare än så här.

Kerstin Nilsson
Lite snö kan verkligen lysa upp i mörkret.
Spännande med lodjur så inpå knuten. När jag var liten hade vi en som gick omkring hemma hos oss men de är ju så skygga så vi såg inte heller något annat än spåren.

Bettan sa...

Godmorgon från gråa trista huvudstaden, här har vi haft mörkt länge nu, inte en soltimme på hela decmber

Bettan sa...

Förra veckans svar
L 1 Skärgårdsdoktorn
V10 Robyn
L11 Boo
V13 I-Do
L 4 Crescendo
V 5 Krutgubbar
L 2 Tusen
V 7 Reeves
L 3 Abborre
V 9 Ekorre
L 6 Greven
V 8 Oss
L12 Horn

Vonkis sa...

Christer
Ja just, fotbollssäsången har ju tagit slut nu. Vill minnas att Norrköping började väldigt starkt, undra vad som hände där. Men grattis till guldet :-)

Jo
Jag är ju ingen snöälskare men lite på marken vore inte fel.

Kerstin Nilsson sa...

De är nog ute efter rådjuren jag matar.De är som Kevin startsnabba, men orkar inte så länge

Vonkis sa...

Bettan
Vi får ta och annordna en soldans eller något liknande så kanske solen hittar fram.

Petra sa...

Godmorgon från ett gråmulet Partille. Vaknade tidigt idag så jag har hunnit med frukost och städning av huset.
Senare idag åker granen upp. Kanske ta och sätta sig med datorn och handla resten av julklapparna.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Det påminner mig om en vintermorgon efter en riktigt snöig natt. Nedanför slänten i grannens trädgård, precis vid skogsbrynet, stack det upp några rådjursben. Rådjuret hade blivit fällt av ett lodjur under natten och sedan hade själva kroppen snöat över.

Annis sa...

God kryssmorgon! Just att det inte blir riktigt ljust på dagarna är lite tungt, men snart vänder det!!
Idag hoppas jag på Winnerbäck på V1!

Christer sa...

V6: SCHACK

Vonkis sa...

Petra
Skönt att ha kommit igång, jag är nöjd med att disken är gjord.

Anders sa...

V-6= schack

Vonkis sa...

Annis
Men än går vi mot mörkare tider :-)

Skuttelinen sa...

God morgon. Lite segt idag pga bihålor...igår var det faktiskt lite vitt typ frost på marken och det var så fint...Kram från lite utanför Växjö.

Christer sa...

SISSEL

Stina sa...

Sissel

Anders sa...

L-1= SISSEL

Skuttelinen sa...

Sissel

Anders sa...

V-10= LEON

Vonkis sa...

Leon eller Lucy?

Lena sa...

Tack för den...

Christer sa...

L5 ROBIN, V1 STJERNBERG

Unknown sa...

Jill Johnson

Bettan sa...

L12- Jill
L2/ Johnson
L5/ Robin
V1/ stjernberg

Anders sa...

L-12=JILL
L-2= Johnson
L-5= Robin
V-1= Stjärnberg

Anders sa...

V-12= JUL

Christer sa...

JUL

Petra sa...

Jul

Martin sa...

V4 Bo-Kasper?

Annis sa...

Javisst Vonkis, man ska leva i nuet! :-) :-D

Petra sa...

Ricky Martin

Anders sa...

L-3= RICKY
V-14= MARTIN

Christer sa...

RICKY MARTIN

Jo sa...

Ricky Martin. Honom såg jag på Allsång på Skansen när det begav sig. :)

Unknown sa...

ricky martin

Bettan sa...

Halvtid:

V1/ Stjernberg
V6/ Schack
V7/
V8/
V9/
V10/ Leon
V11/
V12/ Jul
V14/ Martin

L1/ Sissel
L2/ Johnson
L3/ Ricky
L4/
L5/ Robin
L11/
L12/ Jill
L13/

Anders sa...

V-8= Kander bli en Bond igen (SKY) FALL

Vonkis sa...

Annis
:-)

Jo
Åh, var du där!
En annan fick nöja sig med att sitta framför TVn och kolla :-)

Vonkis sa...

Martin och Anders
Verkar troligt med båda svaren.

Unknown sa...

ingen behöver skriva bo kasper mer

Vonkis sa...

Unknown
Nja, jag ser inget fel med om folk vill skriva det namnet några gånger.

Anders sa...

V-8= SAY
V-7=

Unknown sa...

say

Christer sa...

V8 SAY you say me

Jo sa...

Ja, vi var på Allsång ena dagen och på U2 andra, skulle tro att det var 2000, så det var ju ett tag sen... :D

Christer sa...

V7 IDAG

Anders sa...

V-7= IDAG

Unknown sa...

9 bergendal

Christer sa...

ANNA

Anders sa...

V-9= ANNA

Unknown sa...

ääh

Anders sa...

L-4= ?????

Christer sa...

BO KASPER

Bettan sa...

L4/ Bo Kasper

Annis sa...

Ja, nu behöver det skrivas igen :-)

Skuttelinen sa...

Oj happy birthday..Det var nog för min pappa som dog i oktober förra året. Han älskade den...😥❤

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Jo
Oj, det var ingen dålig musikhelg.

Skuttelinen sa...

Ja vem gjorde inte det...

Vonkis sa...

Skuttelinen
Nu såg jag din kommentar om bihålorna, det låter inte alls kul. Hoppas du kryar på dig snart.

Jo sa...

Nej, en av de bättre, faktiskt. Och som bonus var även Galenskaparna på Allsången, kanske de största idolerna ändå! 😁

Jo sa...

Är det HEM?

Tedde sa...

Hem

Christer sa...

Bob HOPE

Skuttelinen sa...

Tack snälla! Var på ansiktsröntgen i torsdags...kram

Anonym sa...

Bob Hope

Anders sa...

L-11= Jag kommer HEM till Jul
V-11= HOPE

lasse sa...

I’ll be home witherspoon bells on heter den på engelska

Unknown sa...

L11 hem v11 hope

lasse sa...

Var kom witherspon ifrån ?

Bettan sa...

L13/ ???

Lena sa...

Tack för i dag alla. Ha en fin Luciahelg, var rädda om er.

Unknown sa...

julmys nästa lördag ;)

Vonkis sa...

lasse
Tror det är autocorrecten som spökar.

Stina sa...

Kan det vara Klang min vackra bjällra

Jo sa...

Nån som kunde L13?

Kenth sa...

Vart ska du gå MIN lilla flicka?

Bettan sa...

V1/ Stjernberg
V6/ Schack
V7/ Idag
V8/ Say
V9/ Anna
V10/ Leon
V11/ Hope
V12/ Jul
V14/ Martin

L1/ Sissel
L2/ Johnson
L3/ Ricky
L4/ Bo Kasper
L5/ Robin
L11/ hem
L12/ Jill
L13/ Min

Vonkis sa...

Stina
Ja, tycker det låter likt.

Stina sa...

Klang MIN vackra bjällra

Vonkis sa...

Stina
Tack, satt och nynnade med men kunde inte komma på rätt titel :-)

Jo sa...

Tack! :)

Anonym sa...

Klang MIN vackra bjällra

Bettan sa...

TAck för idag och god Jul vi sörs på annandagen

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, o tack för hjälpen. Ha det bra alla

Anders sa...

Samma här kände igen melodin men fick inte fram orden
L-13 MIN

Annis sa...

Det gick ju vägen idag också. Önskar er alla en fin lördag.

Anders sa...

Sköt om er nu så hörs vi nästa kryss.

Vaktis husbil sa...

Klang MIN vackra bjällra

Vonkis sa...

Bettan
Jag önskar dig en riktigt fin jul ❤️

Tack alla för idag och hoppas ni får en fin Lucia och tredje advent. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Elisabet. sa...

Aha .., löser ni Melodikrysset gemensamt eller ..? (Det där aha:et kanske inte borde vara där ..., för jag förstår fortfarande inte). Pv löste ALLTID krysset innan jag kom in i bilden och några år efteråt. Undrar varför han slutade?

Vonkis sa...

Elisabeth
Du har förstått precis rätt :-)
Varje lördag lägger jag upp veckans kryssinlägg och uppdaterar det allt eftersom. fråga för fråga. Till min hjälp har jag flera medkryssare som skriver en liten hälsning när de kikar in och hjälper till med rätt svar på Eldemannens frågor i mars var det 11 år sedan jag började lösa Melodikrysset i bloggen.