onsdag, december 30, 2020

Den tvåhundraåttiotredje dagen: Ett foto i timmen onsdag 30 december 2020

Välkommen till FotoBloggen

Dag tvåhundraåttiotre i isolering. 30 december och det är Ett foto i timmen. Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig för idag förutom att jag verkligen borde gå en promenad oavsett hur vädret är.

Kl. 06. Ligger här och funderar på om jag ska ta ner den här dekorationen som hänger i fönstret eller inte. Den är ju inte så särskilt julig så den kan nog få hänga kvar ett tag till.

 Kl. 07. Dags för frukost, magen vill ha havregrynsgröt så då får den det.

Kl. 08. När man suttit hemma i drygt nio månader och kan göra nästan vad som helst bara för att ha något att göra, ja då kan det bli så att man går igenom och sorterar sitt ljusförråd och då kan det vara så att man plötsligt hittar sådana här gamla långa formade ljus. Görs det ens sådana här ljus längre?
 
Kl. 09. Det kommer nytt på amaryllisen. Nu är frågan om det är en ny blomma eller nya blad.

Kl. 10. Har återigen hamnat framför en gammal os-sändning på Youtube. Den här gången är det från 10 km långdåkning i Vancouver 2010. Kalla vann och Haag blev fyra.

Kl. 11. Andra saker man hittar när man i sin tristess går igenom gamla lådor, tre mobiler, tvåmobilbatterier, en baksida till ett mobilskal och en iPod. Undrar vilken deal jag kan få för mobilerna på Swappie...

Kl. 12. Det har fallit både regn och snöblandat regn men nu är det uppehåll så jag plockar ihop sånt som kan vara bra att alltid ha i väskan i den necessär jag fick av Suzan i julklapp, och ger mig ut på en liten promenad.

Kl. 13. Tillbaka från promenaden, sätter mig i läshörnan och läser Gatukatten Bob. Lyckades förlägga boken men nu har den kommit till rätta, vet inte vad jag tänkte när jag la den bland lakanen.

Kl. 14. En av de bästa saker jag köpt är den här äppelsvarven, så himla smidig att använda när jag vill göra pastasallad med äpple.

Kl. 15. Mätt och belåten lyssnar jag på senaste avsnittet från P3Historia som handlar om Julius Caesar.

Kl. 16. Kollar runt lite på Twitter och känner att jag håller med den italienske bensinmacksföreståndare vars nyårsbelysning Jennifer Wegerup har fotat.

Kl. 17. Pratar med Mia och Nord och Syd, tidigare chefer, tacosås och lite allt möjligt annat.

Kl. 18. Det kom ett sms med en avi som berättade att lillahyster skickat ett paket till mig. Så nu står jag utanför Coop, lyssnar på Klartänkt om Mupparna och beundrar fullmånen under tiden som Suzan hämtar ut paketet åt mig.

Kl. 19. Under ett av julaftonens videosamtal med familjen i Ö-vik beklagade jag mig över att motorn på min elvisp blivit väldigt gnällig och att den nog inte skulle hålla så länge till. I paketet från lillahyster låg mormors gamla elvisp med vispar. Och gamla tablettkartor till mig att pillra med.

Kl. 20. Lampan i den ena adventsstjärnan har gett upp. Så nu är frågan, ska jag sätta i en ny lampa eller ska den få hänga där, mörk, tills jag tänker ta ner båda, vilket kan dröja ett tag.

Kl. 21. Avslutar dagen med att googla på novelty christmas candles och sitter nu och suktar efter sådana här fina ljus. Har även lärt mig att det finns ett ljusmärke (fabrikat?) som heter Gurley som har supersöta gamla ljus. Är det kanske sånt här som ska bli min grej 2021? Köpa på mig gamla prydnadsljus?

Andra som är med och fotar idag hittar du här.

13 kommentarer:

Karoleen sa...

God morgon! Tycker dekorationen är fin, låt den hänga om du tycker om den =)

Vonkis sa...

Karoleen
Det lutar åt att den får hänga kvar ett tag till, däremot har mina tomtar på rad hamnat i lådan.

Anonym sa...

Oj! Tar du bort tomtesaker redan?
Ljuset med det vita känner jag igen. Vanliga när jag, 65+, var barn.
Om det som kommer på amaryllisen känns ”bullig” så är det en knopp. Hoppas att det är det.
//Marianne

Micke sa...

Här blir allt det juliga kvar ett par veckor till. Nu har jag i år mest sånt som lyser och inte så mycket tomtar och sånt. Somnade annars till slut, så det blev en senare morgon än vanligt för vara mig :)

Vonkis sa...

Marianne
Ja, några tomtegrejer har åkt in i lådan igen men gardinerna, ljusstakarna, julstjärnorna och julgranen får vara kvar ett bra tag till.

Micke
Det som inte är så juligt får vara kvar men tomtarna ryker nu :-)
Skönt att du kunde somna, det är ju inte höjdare det där med att vara vaken en hel natt.

Efwa sa...

Jag upptäckte också nytt på min amaryllis idag. Är din lite tjock så är det säkert en knopp. Bladen är ju bara vanligt tunna.
Skönt att rensa ut lite "skräp" ur gömmorna.

Vonkis sa...

Efwa
Jo, det är nog lite tjockare längst upp på det som kommer fram men det är lite svårt att säga med säkerhet än, jag får avvakta några dagar.

Versch sa...

Brukar försöka få tag i blockljus med jul- och nyårsmotiv varje år men inte i år. Brukar oftast hitta sådant på julmarknader annars, tror detsamma även gäller den typen av ljus som du hittade.

Vonkis sa...

Versch
Hade jag kunnat åka på loppisar hade jag letat efter sådana där formade ljus. De är rätt fina i sin anskrämlighet tycker jag.

Elisabeth sa...

Byta eller inte byta, det är frågan.
Har du lampa hemma och inte behöver klättra, så byt.
Är det nej på nån av frågorna, så låt det vara mörkt.
Som alltid fina bilder.
/Marianne

Versch sa...

Där sa du något, loppisar kan ju ha sådana ljus. Förstår att du undviker sådana ställen nu, det gör jag med.

Mitt råd om stjärnan: Byt eller ta ned inom kort. Om du byter lampa får du ju faktiskt njuta av det mysiga skenet ett tag till, det kan väl ändå vara värt besväret. ;)

Anni sa...

Japp, det är en knopp!
Ska du elda upp dina gamla långa julljus innan du börjar köpa på dig den nya modellen eller är de gamla grunden till din nya samling? Nästa jul kan du pynta med vartannat ljus och vartannat gammal mobil ;-)

Usch, jag börjar nog bli lite trött :-D

Vonkis sa...

Elisabeth
Behöver köpa en lampa som det verkar så den får nog hänga där och vara mörk ett tag.

Versch
Jag har skrivit till Erikshjälpen och Myrorna och frågat om de har några sådana ljus :-)

Anni
Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska bränna ljusen eller inte, hittar jag flera av samma blir det nog att några får brinna.
Gillar pynttipset, kanske göra en ljus- och mobilmobil.