fredag, december 04, 2020

Den tvåhundrafemtiosjunde dagen: Baka baka kaka

Välkommen till IsoleringsBloggen

Dag tvåhundrafemtiosju i isolering. Attan i mattan, min lägenhet har blivit som ett mindre bageri. På kvällssidan igår fick jag för mig att gå utanför bakplanerna och göra hallonsnittar (kan tydligen även kallas för wienerstänger). De fick stå i lådor på balkongen i natt för att sylten och glasyren skulle stelna ordentligt men idag la jag dem i en fin burk från farmor.

När jobbet var slut för idag blev det till att baka bruna bröd. Som de flesta kakor jag gjord blev de lite större än jag räknat med. Hur små är det tänkt att man ska göra alla rullar och bollar egentligen?

Dagens sista skapelse blev en elementkaka, eller radiokaka som ni säger här söderöver, med lite krossad polkagris i. Förr om åren har jag använt receptet när jag gjort ischoklad men ska man göra det behövs ett stort kylskåp eller en stor frys så man kan ställa in brickor med ischoklad på för stelning.

Nu har jag hux flux bara schackrutor och saffransbiscotti kvar att göra men det kommer få vänta ett tag. Händerna har klarat av bakningen över förväntan eftersom jag kunnat använda matberedaren till mycket. Men, igår gjorde jag sjömansbiff och det där med att skala och skära en massa lök och potatis känns en del så händerna behöver vila, speciellt som biskoccitdegen blandas för hand på bordet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du ser ju verkligen till så man blir sugen på att baka. Ska testa hallonsnittarna men med mitt vetefria mjöl. Sedan även nötkråkorna. Elementkakan får jag väna med, för cokkosfettet hittade jag inte när vi handlade på nätet. Oavsett vad jag sökte på. Så får se om jag törs mig in på min lilla Ica affär, hoppas kunna beställa revbensspjäll där.

Hoppas verkligen att dina händer återhämtar sig snabbt. Kul att det funkar så bra med det du gör i köket. Gott ser det ut i vart fall.
/Marianne

mossfolk sa...

Det ser verkligen jättegott ut. Här har det i år blivit precis tvärtom. Eftersom det inte kommer något besök kändes det inte alls lika motiverat att baka. Lussekatter har vi förstås gjort. Och så blir det såklart ett pepparkaksbak. Någon mjuk pepparkaka... eller några. Men alla de andra kaksorterna som jag brukar baka till adventstiden har jag hoppat över i år.

Versch sa...

Vad flitig du varit. Ska faktiskt baka lite i helgen.
Uppe i Luleå kallar de det fören radiokaka också...är tydligen inte bara här i söder. ;) Jag testade det för första gången hos svärmor för några år sedan.